تاریخ انتشار :

خاطراتی از«محمدرضا خرمیان» قاری بین‌المللی قرآن کریم

تاثیر نذری امام حسین علیه السلام بر همسر مرد تازه مسلمان مجارستانی

«پیتر» تازه مسلمان مجارستانی در محافل قرآنی و روضه‌خوانی امام‌حسین(علیه السلام) آنقدر با شور عزاداری می‌کند که حتی در حین مراسم چند بار غش کرد. وی به امام حسین(علیه السلام) علاقه‌مند شده است و می‌ِگوید: «می‌خواهم اسمم را از «پیتر» به «حسین» تغییر دهم»

 

13920513000198_PhotoA

 

به گزارش رهیافتگان: «محمدرضا خرمیان» قاری بین‌المللی قرآن کریم متولد سال ۱۳۳۷ در تهران است.وی در سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ در محضر استاد «محمدتقی مروت» تلمذ کرد و در خلال این سال‌ها و پس از آن نیز در جلسات مرحوم استاد «ابراهیم مولایی» و هیأت مجمع قاریان قرآن کریم شرکت می‌کرد.

خرمیان از دوران کودکی به واسطه تشویق خانواده در کلاس‌های قرآن حضور داشت و در سن ۱۵ سالگی به عنوان استاد قرآن در محافل قرآنی به تدریس می‌پرداخت.

وی در سال ۱۳۶۳ در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم هندوستان رتبه دوم را کسب کرد و در سال ۱۳۷۱ در مسابقات بین‌المللی قرآن همان کشور موفق به کسب رتبه نخست شد.

خرمیان تاکنون به سفرهای تبلیغی و ترویجی فراوانی رفته به طوری که می‌توان گفت این استاد بین‌المللی قرآن کریم به بیش از ۱۰۵ کشور جهان سفر کرده است.

وی دهه اول محرم سال جاری با سفر به بوداپست پایتخت کشور مجارستان به اجرای برنامه‌های قرآنی پرداخته است که در ادامه مشروح گفت‌وگوی فارس با این قاری بین‌المللی قرآن کریم درباره این سفر تبلیغی تقدیم می‌شود.

کلام خدا از هر شعاری گیراتر است

آقای خرمیان از حال و هوای قرآنی کشور مجارستان بگویید.

من برای فعالیت‌های قرآنی و تلاوت قران کریم دهه اول محرم‌ماه سال جاری به بوداپست اعزام شدم. مردم این کشور اطلاعات چندانی از اسلام و فعالیت‌های قرآنی ندارند. در این سفر من علاوه بر سفارت ایران در مجارستان در دو مسجد نیز به تلاوت قرآن کریم پرداختم.

زمانی که قرار بود به مجارستان سفر کنم ابتدا مسئولان آنجا تصور می‌کردند من برای فعالیت‌های سیاسی قرار است به بوداپست بروم به همین جهت در ابتدا مخالفت می‌کردند اما پس از اینکه در مساجد تنها به سخنرانی‌های دینی و مذهبی و تلاوت قرآن می‌پرداختم تعجب می‌کردند و می‌گفتند ما تصور نمی‌کردیم ایرانیان چنین توانمندی‌هایی داشته باشند و بتوانند این‌چنین قرآن بخوانند.

آنها تصور می‌کردند که من می‌خواهم در مساجد این کشور شعارهای سیاسی بدهم اما کلام خدا از هر شعار سیاسی برای تبلیغ اسلام گیراتر است.

استقبال مردم از برنامه‌های دینی و قرآنی آن هم در ماه محرم چطور بود؟

من در یکی از مساجد که برای اهل تسنن بود و یکی دیگر که در آن شیعیان افغانی و عراقی حضور داشتند به اجرای برنامه پرداختم. وقتی برای برادران اهل تسنن قرآن تلاوت ‌کردم آنها به من می‌گفتند ما فکر نمی‌کردیم ایرانیان بتوانند حتی بهتر از عرب‌ها قرآن بخوانند به طوری که حتی امام جماعت این مسجد نیز با تعجب کنارم آمد و مرا تشویق کرد و خواست که چند بار دیگر هم در آن مسجد برنامه قرآنی داشته باشم اما به دلیل نبودن زمان کافی متأسفانه این امر محقق نشد.

تازه مسلمان مجارستانی در مراسم عزاداری امام حسین(علیه السلام) غش کرد

خاطره‌ای از سفر به بوداپست و اجرای برنامه‌های قرآنی در مجارستان برایمان بگویید.

در یکی از محافلی که قرآن تلاوت می‌کردم یکی از حاضران با تمام وجود به تلاوت قرآن گوش می‌داد و در حین سخنرانی و روضه‌خوانی هم با حال و هوای خاصی اشک می‌ریخت.

یک روز سفیر ایران در مجارستان کنار من آمد و گفت که این فرد حدود هشت ماه پیش شیعه شده است. او که نامش «پیتر» بود با وجود اینکه تنها چند کلمه از زبان فارسی می‌فهمید وقتی روضه امام‌حسین(علیه السلام) را می‌خواندم و اسم امام‌حسین(علیه السلام) را می‌شنید با حس خاصی عزاداری می‌کرد به طوری که حتی چند بار در حین تلاوت قرآن و عزاداری امام‌حسین(علیه السلام) غش کرد.

«پیتر» قصد داشت نامش را به «حسین» تغییر دهد

وی همیشه نخستین فرد حاضر در جلسه بود و با گریه می‌گفت: «من تازه زندگی‌نامه امام‌حسین(علیه السلام) را خوانده‌ام و فهمیدم که به خانواده ایشان چه ظلمی شده است. امام‌حسین(علیه السلام) و یارانش بر علیه ظلم استکبار و به نفع حقوق بشر قیام کردند».

این تازه مسلمان مجارستانی آنقدر به امام‌حسین(علیه السلام) علاقه‌مند شده بود که می‌ِگفت: «می‌خواهم اسمم را از «پیتر» به «حسین» تغییر دهم». همسر وی هنوز مسلمان نشده بود به همین جهت او فیلم و کتاب‌هایی تهیه می‌کرد تا همسرش بخواند و با دانستن زیبایی‌های اسلام به این دین برتر علاقه‌مند شود. این تازه مسلمان به غذاهای نذری هم علاقه بسیاری داشت و می‌گفت همسرم هم معتقد است این غذاها مزه دیگری دارد و انگار کسی به آن نظر کرده است.

حضور «پیتر» در مراسم عزاداری امام‌حسین(علیه السلام) برایم جذابیت خاصی داشت. وقتی با او صحبت می‌کردم از علاقه خود به ایرانیان می‌گفت و دوست داشت روزی بتواند به سرزمین ایران اسلامی سفر کند.

 

در انتها اگر صحتی دارید بفرمایید.

مردم مجارستان هنوز با اسلام آشنا نیستند. از دولت اجازه می‌گیرند و هیأتی برپا می‌کنند که در آن حدود ۲ هزار نفر جمعیت همراه می‌شود. حتی بسیاری از مردم این کشور از خانه‌های خود بیرون می‌آیند و نوشته‌هایی درباره اهداف قیام امام‌حسین(علیه السلام) در دست می‌گیرند.

ما وظیفه داریم اسلام واقعی را به جهان نشان دهیم تا توطئه دشمنان که سعی در خدشه‌دار کردن چهره اسلام دارند، خنثی شود.

منبع: فارس

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار