تاریخ انتشار :

مسلمانان کانادا

بررسی وضعیت اسلام‌گرایی در کانادا

اسلام در کانادا به نسبت سایر ادیان با سرعت بیشتری در حال گسترش است و بعد از مسیحیت دومین دین رسمی این کشور محسوب می‌شود.

40(1)

به گزارش رهیافتگان: مسلمانان کانادا گروه بسیار متنوعی را تشکیل می‌دهند و با پیش زمینه‌های قومی متعدد در این کشور ساکن هستند. اکثر مسلمانان کانادا افرادی هستند که از سرزمین‌ها و کشورهای دیگر به کانادا مهاجرت کرده‌اند. مسلمانانی از کشورهای پاکستان، کشورهای منطقه خاورمیانه و اندونزی. بر این اساس تنها حدود یک پنجم مسلمانان کانادا در این کشور متولد شده‌اند.

تاریخ ورود اسلام به کانادا
مسلمانان حتی قبل از تشکیل کنفدراسیون کانادا در این کشور حضور داشتند. اولین مسلمانان این کشور، مهاجران بودند؛ اما نه از کشورهای اسلامی. “اگنس و جیمز لاو” جزء اولین مسلمانان کانادا محسوب می‌شوند که از اهالی اسکاتلند بودند. جیمز که در سال ۱۸۵۴ به دنیا آمد، اولین مسلمان کانادایی بود که در انتاریو متولد شد.

جان و مارتا سیمون دیگر مسلمانان مهاجری بودند که در سال ۱۸۷۱ از آمریکا به کانادا مهاجرت کردند. از آن زمان به بعد به تدریج جمعیت مسلمان کانادا افزایش یافت.

گفتنی است، اسلام از سال ۱۹۷۳ به عنوان یک دین رسمی در قانون اساسی کانادا ثبت گردید.
آمار مسلمانان کانادا
بر اساس سرشماری سال ۱۸۷۱، در مجموع دوازده نفر مسلمان در کانادا زندگی می‏‌کرده‌‏اند. این آمار در سال ۱۹۰۱ به ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر که متشکل از ترک‌ها و اعراب بودند رسید. بعدها دولت‌های حاکم بر کانادا از افزایش تعداد مسلمانان که به واسطه مهاجرت‌های جدید صورت می‏‌گرفت، جلوگیری کردند.
622
به همین جهت، آمار مسلمانان در سال‌های ۱۹۱۱ تا ۱۹۱۵ بسیار کاهش یافت. تعداد مسلمانان در سال ۱۹۵۱، ۱۸۰۰ نفر؛ در سال ۱۹۶۱، ۵۸۰۰ نفر؛ در سال ۱۹۷۱، ۳۴۴۳۰ نفر و در سال ۱۹۸۲، ۱۲۰۰۰۰ نفر بوده است.
آمارهای جدید نشان می‌دهد هم اکنون بین ۱ تا ۱٫۵ میلیون مسلمان در این کشور زندگی می‌کنند و ۲/۳ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند که این آمار تا سال ۲۰۰۱ در حدود ۲ درصد بود.

رشد اسلام در کانادا
در سرتاسر کانادا جمعیت مسلمانان به نسبت سایر ادیان به سرعت در حال افزایش است. حتی تعداد مسلمانان این کشور بیش از تعداد کانادایی‌هایی است که می‌گویند هیچ دینی ندارند.
627
دو سوم مسلمانان کانادا در شهرهای بزرگ این کشور یعنی تورنتو، مونترال و ونکوور سکونت دارند و در میان این شهرها، تورنتو بیشترین جمعیت مسلمانان را در خود جای داده است. مونترال و ونکوور به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.
بسیاری از کانادایی‌ها تاکنون به دین اسلام گرایش پیدا کرده‌اند. تعداد مساجد و نماز خانه‌ها در این کشور در حال افزایش است و انجمن‌ها و گروه‌های اسلامی زیادی در این کشور به فعالیت مشغول‌اند. این‌ موارد نشان از گسترش اسلام در این کشور دارد. گفتنی است دین مبین اسلام نسبت به سایر ادیان نیز با سرعت بیشتری در حال رشد و گسترش است.
623
تانیا، دختر تازه مسلمان کانادایی
“تانیا” دختر کانادایی درباره نحوه گرایش خود به اسلام و احساسش پس از روی آوردن به این دین آسمانی می‌گوید:

“زندگی به عنوان یک غیر مسلمان برایم همراه با بی‌هویتی بود. پیش از انتخاب دین اسلام احساس انزوا داشتم و فکر می‌کردم ریشه و بنیانی ندارم؛ اما بعد از اینکه مسلمان شدم زندگی‌ام رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و دیگر احساس تنهایی و بی‌هویتی نمی‌کنم.”

628
در میان تازه مسلمانان کانادا اقشار مختلفی دیده می شوند. در ادامه داستان زندگی یک معلم مسیحی که با تاثیر گرفتن از رفتار و کردار شاگردان مسلمانش، در زندگیش تصمیمی سرنوشت ساز گرفت را می‌شنوید.در ادامه گزارشی زیبا و تامل برانگیز از دو زن تازه مسلمان شده کانادایی و بیان علل و نحوه تشرف ایشان به دین مبین اسلام از زبان خودشان را می بینید.

مساجد کانادا
همانطور که گفته شد، روز به روز بر تعداد مساجد در کشور کانادا افزوده می‌شود. اولین مسجد در این کشور در سال ۱۹۳۸ در ادمونتون ساخته شد که هم‌اکنون به یک مکان تاریخی تبدیل شده است. در حال حاضر نیز هر ایالت و شهری دارای مراکز اسلامی است. به ویژه تورنتو که با دارا بودن ۲۵۰ هزار مسلمان بیش از ۲۰ مسجد را در بر گرفته است.
626
بسیاری از مساجد درهای خود را به روی عموم باز می‌گذارند و از مردم مختلف برای بازدید و عبادت و کسب اطلاعات بیشتر درباره اسلام، دعوت به عمل می‌آورند.
40(1)

41

42یی
سازمان‌ها و انجمن‌های اسلامی در کانادا
سازمان‌های مردمی اسلامی متعددی در کانادا مشغول فعالیت هستند. انجمن اسلامی امور خیریه، شورای زنان مسلمان کانادا از جمله این سازمان‌ها هستند. انجمن‌های اسلامی در ویندوسور، لوندن، تورنتو، و لاک لابیش و دیگر مناطق کانادا فعال است. نخستین انجمن اسلامی کانادا در سال ۱۹۲۰ در ادمونتون تاسیس شد.در سال ‏۱۹۵۳ در دانشگاه مک گیل و پس از آن در دانشگاه تورنتو «انیستیتوی تحقیقاتی اسلام‏» تاسیس گردید.

در این کشور اقدامات متعددی در راستای گسترش اسلام به دست این سازمان‌ها صورت می‌گیرد. به عنوان مثال، آشنا کردن شهروندان کانادایی با اسلام از طریق نصب آگهی‌ها و پوسترهای تبلیغاتی.

39

43

فعالیت کمپین آمریکایی جهاد من در کانادا ، کمپین دانش‌آموزی گسترش اسلام  و اقداماتی مشابه از جمله فعالیت‌هایی است که در زمینه گسترش اسلام و ارزش‌های اسلامی انجام می‌شود.

یکی از فعال‌ترین مراکز اسلامی در کانادا، مرکز اسلامی “فاندیشن اسکاربرو” است. در ادامه مستندی مشاهده می کنید که به بررسی فعالیت های خاص فرهنگی اسلامی این مرکز در دل فرهنگ سکولار کانادا می‌پردازد.

آماندا ریموند، بانوی تازه‌مسلمان فعال کانادایی برای ترویج حجاب و آسان کردن جستجوی لباس اسلامی برای بانوان مسلمان فروشگاه پوشاک راه اندازی کرده است.
n00005397-b

جامعه شیعیان اثنی عشری خوجه از دیگر گروه های فعال این کشور محسوب می شود. از جمله فعالیت‌های این گروه، تأسیس مسجد عظیم جعفریه در تورنتو کانادا است که در فیلمی که در ادامه می‌آید به بررسی فعالیت های فرهنگی و ورزشی این مسجد پرداخته شده است.

سازمان اسلامی منا نیز از جمله سازمان های کشور کانادا است. در ادامه توضیحاتی شنیدنی پیرامون فعالیت های سازمان اسلامی منا در کانادا را از زبان مسئولین خوش فکر این سازمان می‌شنوید.

بر اساس آنچه گفته شد، اسلام در کانادا به نسبت سایر ادیان با سرعت بیشتری در حال گسترش است و پس از مسیحیت دومین دین رسمی در کانادا محسوب می‌شود. با افزایش فعالیت های تبلیغی گروه های مختلف اسلامی در این کشور، شاید روزی فرارسد که اسلام به اولین دین در کانادا تبدیل شود.

منبع: جبهه مستضعفین
برخی منابع:
http://shafaqna.com/persian/other-services/other-news/item/۳۶۴۲۸
http://www.islamicmedia.ir/NSite/FullStory/News/?Id=۳۱۴۷
http://www.adyannet.com/news/۱۰۱۸
http://www.didehbancenter.com/fa
http://www.macnet.ca/English/Pages/Muslims%۲۰and%۲۰Islam%۲۰in%۲۰Canada.aspx
http://www.ical.ir/index.php?option=com_k۲&view=item&id
http://www۱.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=۱۰۰۷۷۰۴۸۹۱۳۲
http://film.tebyan.net/newindex.aspx?pid=۱۵۰۳۱۴&musicID=۸۱۸۶۱
http://www.mwfpress.com/vdcht-nxd۲۳nm.ft۲.html
http://www.rasanews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=۱۴۸۵۱۵
http://www.islamicmedia.ir/NSite/FullStory/News/?Id=۳۱۴۷

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار