تاریخ انتشار :

تقریب تفکرات و تقریب مذاهب

خادمان نمونه فرهنگ رضوی از عشق به امام رئوف گفتند

جشنواره بین‌المللی امام رضا (علیه السلام) هر ساله به مناسبت میلاد فرخنده حضرت معصومه(سلام الله علیها) و برادر بزرگوارشان امام علی‌بن موسی الرضا(علیه السلام) از یکم تا یازدهم ذی‌القعده (دهه کرامت) از سوی بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(علیه السلام) برگزار می‌شود.

2577786_633

 

به گزارش رهیافتگان: هشت تن از میهمانان خارجی جشنواره دوازدهم امام رضا(علیه السلام) که از فرهیختگان و نخبگان جهان اسلام بودند به گفت‌وگو و تبادل نظر درباره فعالیت‌های فرهنگی و دینی انجام شده در کشورهایشان پرداختند که گزیده‌ای از آن را در ادامه می‌خوانید:

سهیل اسعد

سهیل اسعد

* تبلیغات گسترده‌ رسانه‌ای علیه مکتب اهل بیت(علیه السلام) مشکل اصلی ما در آمریکای لاتین است

«سهیل اسعد» از کشور آرژانتین که ۱۷ سال از عمر خود را در حوزه قم مشغول به تحصیل بوده و در کشورهای آمریکای لاتین همچون برزیل، شیلی، پرو، کلمبیا، اکوادور، پاناما، نیکاراگوئه، کوبا، مکزیک و … با تأسیس مراکز اسلامی و فرهنگی در این کشورها دین مبین اسلام را تبیلغ کرده است و تدریس در ۸۰ دانشگاه اسپانیا و تشکیل جلسات بحث و گفت‌وگو میان ادیان مسیحیت و اسلام و حضور فعال در رسانه های عمومی و ترجمه متون اسلامی از دیگر فعالیت‌های اوست.

اسعد فرهنگ اهل بیت را فرهنگی فراگیر دانست و تأکید کرد: نشر فرهنگ ائمه اطهار نیاز مبرمی به نیروی بشری و امکانات مادی دارد و در آمریکای لاتین از هر دو منظر محدودیت‌هایی وجود دارد. به عنوان مثال در ۲۵ کشور آمریکای لاتین تنها سه روحانی مستقر هستند که به نشر معارف اهل بیت مشغولند.

وی ترویج فرهنگ معارف اهل بیت در منطقه آمریکای لاتین و به خصوص در میان قشر فرهیخته و نخبه این جوامع را بسیار مؤثر دانست و اذعان داشت: خوشبختانه افرادی که در این مناطق به دین مبین اسلام روی آورده‌اند خود به عنوان مروجین دین اسلام در حال فعالیت هستند.

اسعد خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات اصلی ما برای تبلیغ در مناطق آمریکای لاتین، تبلیغات گسترده‌ رسانه‌ای علیه مکتب اهل بیت(علیه السلام) و دین اسلام است که برای مقاومت در برابر این رسانه‌ها نیاز به مدیریت قوی داریم.

احمد الصفا

احمد الصفا

* دو عامل مؤثر در گسترش شیعه در نیجریه: تقریب تفکرات و تقریب مذاهب

«احمد الصفا» از برگزیدگان دوازدهمین جشنواره امام رضا(علیه السلام) گفت: نائب رئیس دارالقرآن در نیجریه هستم و فعالیت‌های خود را از سه سال پیش حول محور فرهنگ رضوی شروع کردم یعنی محور فعالیت‌هایم امام رضا(علیه السلام) است.

وی ادامه داد: در راستای تعالی فرهنگ رضوی، کتاب «امام رضا(علیه السلام)؛ شهید مشهد» را نوشتم که امروزه به چاپ رسیده و در دسترس تمامی افراد در نیجریه قرار دارد، همچنین کتاب حکمت سخنان حکمت آمیر از امامان را به چاپ رسانیدم.

وی با اشاره به اینکه هر سال در زمان میلاد امام رضا(علیه السلام) فعالیت های گسترده‌ای در کشور نیجریه دارد، تصریح کرد: دو سال پیش تحقیقی در مورد گسترش اسلام و شیعه در نیجریه انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که در زمان قدیم چالش‌های بزرگی برای مسلمان شدن مردم وجود داشته است اما با این وجود علاقه زیادی به مسلمان شدن داشته‌اند.

الصفا خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) ملت ایران از دو عنصر دانش و سیاست برای گسترش شیعه در آفریقا استفاده کردیم و بعد از مدتی عامل دیگری هم به کمک این دو استراتژی اضافه شد و آن تقریب تفکرات و تقریب مذاهب بود.

وی گفت: گسترش شیعه در نیجریه و لبنان کاملاً با هم متفاوت است و مردم لبنان شیعه را مدت ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی می‌شناختند ولی در نیجریه شیعه بعد از انقلاب اسلام به طور عمده شناخته شد.

این مبلغ نیجریه‌ای گفت: جمعیت نیجیریه در حال حاضر ۱۶۰ میلیون نفر است که ۶۰ درصد آنها را مسلمانان به خود اختصاص می‌دهند که ۵۵ درصد این مسلمانان شیعه هستند.

 

حجت‌الاسلام سیدمرتضی رضوی

حجت‌الاسلام سیدمرتضی رضوی

* راه‌اندازی مرکز فقهی امام رضا(علیه السلام) برای پاسخگویی به شبهات و سؤالات دینی

حجت‌الاسلام سیدمرتضی رضوی، از ماجونگا ماداگاسکار، با اشاره به اینکه فارغ التحصیل جامعهالمصطفی(صلی الله علیه وآله) و در رشته فقه و معارف تحصیل کرده است، گفت: سال‌هاست که از طرف جامعهالمصطفی العالمیه، سازمان مدارس خارج از کشور، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مجمع جهانی اهل بیت برای تبلیغ و ترویج نشر معارف اسلامی به کشورهای مختلف اعزام می‌شوم.

وی اشاره‌ای به فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی اخیر خود در کشور ماداگاسکار داشت و عنوان کرد: پروژه‌های متعددی با همکاری و همفکری برخی از خیرین و بانیان ماداگاسکار راه اندازی کرده‌ایم.

این فعال ماداگاسکاری با اشاره به مجتمع حضرت علی بن موسی الرضا(علیه السلام) در کشورماداگاسکار گفت: این مجتمع همچون یک دانشگاه، مسجد و کتابخانه فعالیت دارد و به زودی درمانگاهی نیز به این مجتمع فرهنگی اضافه خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: راه‌اندازی مرکز فقهی حضرت علی بن موسی الرضا(علیه السلام) برای پاسخگویی به شبهات و سؤالات دینی از دیگر اقدامات فرهنگی ما در کشور اوگاندا بوده است.

حجت‌الاسلام رضوی با بیان اینکه از دیگر فعالیت‌های تبلیغی ما در کشور ماداگاسکار تقریب مذاهب و اتحاد میان مسلمانان با همکاری فعالان فرهنگی این کشور است، افزود: همه مردم به خصوص مردم کشورهای آفریقایی تشنه معارف اسلامی و معارف اهل بیت هستند و باید در این زمینه مدیریت‌ها را به خوبی انجام داد.

وی با اشاره به اینکه در همایش‌ها و سمینارهای مرتبط با ائمه اطهار بسیاری از فرق دیگر اسلام به تشیع و بسیاری از افراد ادیان دیگر به دین مبین اسلام روی می‌آورند، تصریح کرد: در همایش علمی فرهنگی امام رضا(علیه السلام) افرادی هستند که به تشیع روی آورده و نام خود را ملقب به نام مبارک امام رضا(علیه السلام) می‌کنند.

این مبلغ ماداگاسکاری ابراز داشت: در جوار مسجدی که به تبلیغ علوم شیعی و اهل بیت مشغول است؛ دبیرستانی تاسیس کرده‌ایم که طبق استانداردهای کشور ماداگاسکار به محصلان مدرک دیپلم ارائه می‌دهد. این دبیرستان که پذیرش افراد مسیحی بیشتر از مسلمانان است، در کنار دروس آکادمیک دروس اسلامی نیز برای آن ها تدریس می‌شود و در پایان هر سال تحصیلی بسیاری از محصلان این دبیرستان به دین مبین اسلام و مذهب تشیع روی آورده و وارد مسجد و برنامه‌های تبلیغی آن می‌شوند.

عزیز نبی‌ اف

عزیز نبی‌ اف

 

* تأسیس نخستین مؤسسه حوزه دینی با عنوان امام رضا(علیه السلام) را در کشور گرجستان

«عزیز نبی‌ اف» از گرجستان که مدیر مدرسه امام رضا(علیه السلام) در این کشور است، درباره فعالیت‌هایش در گرجستان گفت: در شهری شیعه نیشین فعالیت دارم و بعد از فروپاشی کمونیست در کشورم فعالیت‌های دینی خود را توسط جامعهالمصطفی‌(علیه السلام) العالمیه ادامه دادم.

وی خاطر نشان کرد: نخستین مؤسسه حوزه دینی با عنوان امام رضا(علیه السلام) را در کشور گرجستان تاسیس کردم که از این مؤسسه ده‌ها روحانی مبلغ تربیت شده‌اند و برای تبلیغ و ترویج فرهنگ اهل بیت(علیه السلام) به نقاط مختلف فرستاده می‌شوند.

نبی اف با اشاره به اینکه برای تبلیغ معارف اهل بیت و معارف رضوی نیاز به نیرو و امکانات مادی داریم، اظهار داشت: متاسفانه سلفی‌ها با مادیات به جمع مسلمانان وارد شده‌اند و با مادیات دیگران را فریب می‌دهند و از این جهت برای نشر معارف اسلامی به امکانات و تجهیزات مادی بسیاری نیاز داریم.

وی اشاره‌ای به ترجمه کتاب‌های نهج البلاغه و صحیفه سجادیه به زبان گرجی داشت و افزود: در راستای نشر معارف اهل بیت تاکنون جلساتی با طلاب دانشگاه‌ها برگزار کرده‌ایم.

مدیحه رسول

مدیحه رسول

* معماری حرم رضوی مرا مجذوب کرد

مدیحه رسول از لاهور پاکستان گفت: بنده به عنوان یک هنرمند به مشهد الرضا و جشنواره بین‌المللی امام رضا(علیه السلام) دعوت شده است، گفت: فعالیت هنری خود را از خانه فرهنگ ایران در شهر لاهور پاکستان شروع کردم و پس از مدتی قصد ادامه همکاری با این خانه فرهنگ را نداشتم اما احساس خوبی از حضور در خانه فرهنگ ایران داشتم.

وی اظهار داشت: با مطالعه کتاب‌های موجود در خانه‌ فرهنگ ایران با هنر و طراحی ایرانی آشنا شدم و پس از آن نیز با کتاب‌هایی در خصوص امام رضا(علیه السلام) آشنا شدم و معماری حرم مطهر رضوی اثر بسیاری برای من داشت و معماری این مکان مقدس مرا مجذوب خود کرد و به دنبال طرح‌های آن رفتم.

حجت‌الاسلام حسین العوالی

حجت‌الاسلام حسین العوالی

* با تاسی ازسیره رضوی فعالیت‌های خود را در حوزه بیمارستان و دارالشفا ادامه دادیم

حجت‌الاسلام حسین العوالی گفت: رئیس مرکز اسلامی در جمهوری اوگاندا و همچنین  امام جماعت مسجد لبنانی ها  در اوگاندا هستم.

وی خاطر نشان کرد: این مرکز شامل مراکز فرعی می‌شود به نوعی که فعالیت‌های کامل و شاملی برای کودکان آنجا تدارک دیده‌ایم و همچنین در حوزه تقریب مذاهب فعالیت‌های گسترده‌ای انجام می‌دهیم و در این زمینه تأکید بسیار داریم.

العوالی اظهار داشت: فعالیت‌های اجتماعی ما در این کشور گسترده است و بیشتر در حوزه فعالیت‌های اجتماعی نسبت به نیازمندان و فقرا فعالیت داریم.

وی ادامه داد: با تاسی از سیره رضوی فعالیت‌های خود را در حوزه بیمارستان و دارالشفا نیز دائر کردیم و روز به روز به گسترش آن فکر می‌کنیم.

رئیس مرکز اسلامی در جمهوری اوگاندا عنوان کرد: بدون تردید برای نشر ترویج فرهنگ اهل بیت چالش‌هایی وجود دارد اما تلاش داریم براساس فرهنگ مرتبط با مردم منطقه فعالیت‌هایی در این زمینه انجام دهیم، به عنوان مثال زمانی که در کنیا فعالیت می‌کردیم مدرسه‌ای تأسیس کردیم که براساس استانداردهای این کشور مشخص و معروف شده بود.

وی اظهار داشت: آنچه مهم است این است که با معیارهای هر منطقه پیش برویم به طوری که آموزش‌های خود را از دوره ابتدایی و مخاطب قرار دادن کودکان خردسال شروع می‌کنیم و این کار سبب شده که نتایج قابل قبولی به دست بیاوریم، به این ترتیب نسلی پرورش داده‌ایم که علاقه‌مند به فرهنگ اهل بیت(علیه السلام) هستند.

منبع: خبرگزاری فارس

اشتراک گذاری :


  1. علیرضا بکایی گفت:

    سلام علیکم بنده علیرضا بکایی هستم پسر حجت الاسلام و المسلمین محمد بکاِیی نماینده جامعه المصطفی العالمیه در اوگاندا در مورد این خبری که در مورد شیخ حسین عوالی زده اید اشتباه است و من خواهشمندم اطلاعات خود را کامل کنید. هم اکنون در اوگاندا نماینده المصطفی آقای بکایی هستند و قبل از ایشان آقایان ساجد و شمس بوده اند. شیخ عوالی امام جماعت مسجد لبنانی ها در اوگاندا می باشد و مراکز فرهنگی خود را دارد اما نماینده المصطفی نیست. لطفا این قسمت از خبر خود را اصلاح فرمایید. با تشکر فراوان

    • edvardo گفت:

      سلام خبر رو چک کردیم در متن که البته یک متن نقلی هست و نه تولیدی ما صحبتی که ایشون نماینده جامعه المصطفی باشند نیست و گفته شده فارغ التحصیل هستند و ا طرف جامعه و سازمان فرهنگ اعزام میشند

آخرین اخبار