تاریخ انتشار :

شیعیان اسپانیا

وضعیت تبلیغ اسلام در اسپانیا در سال۱۳۸۴

حجت الاسلام حسن زاده اسپانیا را اولین کشور اروپایی دانست که با نام اسلام آشنا شده است و نزدیک به ۸۰۰ سال پیش مسلمانان در این سرزمین کشور حضور یافتند و گفت: از این کشور بسیاری از متون فرهنگ اسلامی به کشورهای دیگر اروپا انتقال یافته است و امروز (کاخ الحمرا) مسجد جامع، کوردبا (قرطبه) و غرناطه (گرانادا) از یادگارهای به جا مانده و جاذبه های جهانگردی اسپانیا است

 

SPAILOC

 

به گزارش رهیافتگان: حجت الاسلام حسن زاده اسپانیا را اولین کشور اروپایی دانست که با نام اسلام آشنا شده است و نزدیک به ۸۰۰ سال پیش مسلمانان در این سرزمین کشور حضور یافتند و گفت: از این کشور بسیاری از متون فرهنگ اسلامی به کشورهای دیگر اروپا انتقال یافته است و امروز (کاخ الحمرا) مسجد جامع، کوردبا (قرطبه) و غرناطه (گرانادا) از یادگارهای به جا مانده و جاذبه های جهانگردی اسپانیا است.

وی اظهار داشت: اسپانیا پل ارتباطی شمال آفریقا و کشورهای مسلمان نشین مثل الجزایر، تونس و مراکش با اروپا می باشد، لذا مهاجران شمال آفریقا در این کشور زیاد می باشند.

وی افزود: هم اکنون ۹۵ درصد کاتولیک و سه درصد مسلمانان در اسپانیا حضور دارند که شیعیان در این کشور با محاسبه مستبصرین (ره یافتگان) حدود ۱۰ هزار نفر می باشند.

وی گفت: جعفر گنزالس (اسپانیولی مسیحی) که به برکت اهل بیت(علیهم السلام) شیعه شده از مرتبطان با مرکز جهانی اهل بیت (علیهم السلام)است و در مادرید و گرانادا در راه تبلیغ اهل بیت (علیهم السلام) فعال می باشد که در این زمینه موسسه امام رضا (علیه السلام) را به ثبت رسانده است و در راه اندازی سایت اسپانیولی، برگزاری مراسم های تبلیغی در ایام ماه رمضان، محرم و برپایی اعیاد مسلمانان فعالیت می کند و از روحانیان و دیگر افراد برای حضور مراسم ها و همایش ها دعوت به عمل می آورد.

وی ادامه داد: «جامعه مسلمانان گرانادا» به رهبری «لطیف» از مراکز فعال مسلمانان در اسپانیا می باشد که سال ۱۹۸۴ م. تاسیس شده است، همچنین تجمع اهل بیت (علیهم السلام) _لبنانی های شیعه_ در مادرید، انجمن اسلامی دانشجویان ایران، مرکز فرهنگی اسلامی امام علی(علیه السلام) در مادرید، دایره مطالعات مسلمانان در سویلا به رهبری نورالدین کامپوس از دیگر مراکز فعالیت مسلمانان می باشند.

وی خاطر نشان کرد: جمعیت اسلامی اسپانیا در مادرید، جماعت صوفی ها در گرانادا و لاتونیا، جامعه اسلامی اسپانیا به ریاست دل پوسوا لاندلسی در گرانادا، مرکز اسلامی سوریه در بارسلونا، مرکز اسلامی اخوان المسلمین در گرانادا از جمله مراکز اسلامی اهل سنت اسپانیا می باشند و گروه های اسلامی اهل سنت نیز حدود ۲۰ گروه است که این گروه ها از تحت اشراف عربستان، سوریه، الجزایر و مراکش تأمین می شوند و در مساجد و مراکز اسلامی فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: گروه های شیعی که کمتر مورد حمایت مادی و معنوی قرار گرفتند در کانادا و مادرید فعالیت دارند که همکاری دانشجویان و مستبصرین گنزالس می تواند نقطه عطفی برای شیعیان باشد.

وی یادآور شد: اگر چه دولت عربستان با هماهنگی دولت پادشاهی اسپانیا سعی کرده است، امکانات مناسبی جهت مسلمانان در اسپانیا فراهم آورد، اما وجود حدود ۱۰۰ هزار مسلمان عرب زبان حساسیت دولت اسپانیا را بیشتر کرده است و از کنترل دقیق آنها هرگز غافل نمی باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از مسیحیان و میسونرها در مراسم های ماه رمضان مسلمانان در مساجد تحت تأثیر قرار گرفتند که بعضی نیز به اسلام گرایش پیدا کرده اند که از آن جمله می توان به پرز چارلین، میسونر متعلق به گروه مذهبی پدران اشاره کرد.

وی اضافه کرد: شخصیت های برجسته مسلمان اسپانیولی از گذشته تا حال در تاریخ خودنمایی کردند که ابن رشد و محی الدین عربی از جمله این شخصیت ها می باشند و همچنین شخصیت های برجسته ای در حال حاضر در اسلام شناسی ، کرسی اسلام و فلسفه اسلام فعال بوده اند که می توان به پروفسور میگل کروز از ناندز اسلام شناس دانشگاه کمپوتنسه اشاره کرد.

وی گفت: الوارو ماچور دوم دانشمند، شاعر، فیلسوف، مورخ و ادیب اسپانیولی بهترین مترجم قرآن به زبان اسپانیولی است، ایشان تألیفاتی داشته است که از آن جمله می توان از کتاب کورش تا امام خمینی (ره) و محمد پیامبر خدا (صلی الله علیه واله) نام برد، آلوارور سه مرتبه برای حضور در همایش ها به ایران دعوت شده است.

وی افزود: اسکار یکی از شعرای مسیحی اسپانیولی است که خواستار تحقیق در مورد اسلام شده و قصد دارد به ایران بیاید که در صورت ارتباط صحیح با او می توان در بیان مطالب نورانی قرآن به اسلام مشرف شود.

وی خاطر نشان کرد: در میان فرهنگ مسیحیان کاتولیک اسپانیا کسانی هستند که خواستار آشنایی با ترجمه متون قرآن، حقوق اسلام و مراسم های دینی اسلام هستند و آمادگی لازم جهت استبصار را دارند که لازم است با تقویت پایگاه های اینترنتی اسلامی و اسپانیولی، تکثیر سی دی های معرفی اسلام و اهل بیت (علیهم السلام) و توزیع در شهرهای مختلف اسپانیا، وارد کردن کتاب ها و مقالات در کتابخانه های اسپانیا نیز در این راه بکوشیم.

وی اضافه کرد: دانشگاهی در گرانادا خواستار پر کردن قفسه کتاب های اسلامی خود بود که لازم است مراکز فرهنگی خارج کشور در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد: جناب کریمیان، رایزن فرهنگی سازمان فرهنگ در مادرید است و برگزاری همایش ایران شناسی، شب شعر فارسی، نمایشگاه فیلم و نقاشی، اجرای موسیقی های سنتی و هماهنگی با همایش های ایران شناسی از جمله فعالیت های کریمان می باشد و نشانی اینترنتی ایشان نیز Madrid.icro.ir می باشد.

وی در پایان گفت: اگر همایش هایی با عناوین مهدویت و منجی جهان، موعود در ادیان، اسلام و نجات انسان ها در اسپانیا برگزار شود و کتاب های اسلامی مفید به زبان اسپانیولی ترجمه شود و در حد قوی انتشار یابد می تواند اثرات بسیار مثبتی ایفا کند.
منبع : آینده روشن

 

اشتراک گذاری :


  1. .. گفت:

    سلام؛ببخشید شما شماره ای ازاین مبلغین دارین؟

آخرین اخبار