تاریخ انتشار :

حجت الاسلام والمسلمین سیدباقر گلپایگانی

وهابی ها می گفتند قرآن شیعه ۴۰ جزء دارد

آیت‌الله گلپایگانی در جنگ ۶ روزه در لبنان تنها پناه امام موسی صدر بود و مرکز دارالایتام را نیز ایشان خریدند و علاوه بر آن نیز دستور دادند تا به مشکل مدرسه آقای حکیم در پاکستان که به دلیل بدهکاری به دولت ایجاد شده بود را نیز حل کنند

 

14-7-5-153851n00001147-t

 

به گزارش رهیافتگان: حجت الاسلام والمسلمین سیدباقر گلپایگانی فرزند آیت‌الله سیدمحمدرضا گلپایگانی در برنامه ضیافت شبکه قرآن و معارف سیما بیان داشت: از آن جهت که این برنامه متعلق به شبکه قرآن است و ماه نیز، ماه نزول قرآن است بنابراین ترجیح می‌دهم که درباره فعالیت‌هایی که آیت‌الله گلپایگانی در زمینه قرآن انجام دادند صحبت کنم زیرا ایشان اولین مرجعی بودند که در کنار حوزه فقه و اصول، حوزه قرآنی را نیز گسترش دادند.

وی در این برنامه به نکات زیر اشاره کرد:

* در آن زمان وهابی‌ها به تشیع تهمت‌هایی می‌زدند از جمله این تهمت‌ها این بود که می‌گفتند قرآن شیعه ۴۰ جز دارد و یا این که تشیع فقط نسبت به اهل بیت اهمیت قائل است و راجع به حفظ قرآن کاری نمی‌کند به طوری که مدعی بودند شیعه‌ها نمی‌توانند از روی قرآن نیز بخوانند.

* بعد از آقای بروجردی مرجعیت بر دوش آقای گلپایگانی قرار گرفت و اولین قدمی هم که این مرجع عالیقدر بعد از مرجعیت خود انجام دادند این بود که اعلام کردند که هر یک از طلاب که حافظ قرآن باشد شهریه‌اش دو برابر خواهد شد و این در حقیقت اقدام بسیار مفیدی برای گسترش فرهنگ حفظ قرآن بود.

* آیت الله گلپایگانی دارالقرآن الکریم حوزه علمیه را تشکیل دادند و در پرتو این دارالقرآن نیز یک کتابخانه تخصصی و فوق تخصصی قرآنی تشکیل شد که هنوز هم این کتابخانه مرکزی است که پژوهشگران از آن استفاده می‌کنند و بسیاری از قرآن‌های نفیس و همچنین قرآن‌هایی به زبان‌های مختلف نیز در آن جمع آوری شده است.

* یکی از برنامه‌های دیگری که آیت‌الله گلپایگانی در رابطه با ترویج قرآن انجام می‌دادند تشکیل همایش‌های قرآنی بود و این همایش‌ها نه در زمانی مانند اکنون بلکه در زمان پیش از انقلاب و با چنان شرایطی تشکیل می‌شد، موضوعی کردن قرآن نیز از همان زمان مورد توجه قرار گرفت.

* به این دلیل که وهابی‌ها می‌گفتند قرآن شیعه ۴۰ جز دارد. بنابراین پدر دستور دادند که قرآنی که در آن زمان به خط هاشم و بغداد بود به چاپ برسد در زمان حج نیز تلاش داشتند تا این قرآن‌ها که در پایان آن نوشته بود دارالقرآن حوزه علمیه قم بین سران کشورهای اسلامی توزیع شود. دستور دادن به آموزش قرآن در سراسر کشور و در مساجد و تکایا از دیگر برنامه‌های آیت الله گلپایگانی بود به طوری که ۱۹ هزار دانش آموز و قرآن آموز در آن زمان در کلاس‌های تابستانی شرکت کردند.

* در سفری که آقا به دلیل کسالت خود به لندن داشتند کامپیوتر را به ایشان نشان دادند آن زمان تازه کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گرفت آقا پرسیدند این وسیله به چه درد کار آخوندی می‌خورد؟ گفتند می توان با استفاده از این وسیله کتاب‌های زیادی را انبوه و نگه داری کرد برای همین بعد سفر یک مرکز کامپیوتر تشکیل دادند و نزدیک به ۳۰۰۰ جلد کتاب در کامپیوتر ذخیره شد.

* آیت‌الله گلپایگانی در جنگ ۶ روزه در لبنان تنها پناه امام موسی صدر بود و مرکز دارالایتام را نیز ایشان خریدند و علاوه بر آن نیز دستور دادند تا به مشکل مدرسه آقای حکیم در پاکستان که به دلیل بدهکاری به دولت ایجاد شده بود را نیز حل کنند.

 

منبع:مهر

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار