تاریخ انتشار :

سدریک ریب روت کشیشي كه مسلمان شد

کشیش تازه مسلمان فرانسوی از مسلمان و شیعه شدنش می‌گوید

باید مقدمات ظهور حضرت امام زمان (عج) را فراهم کنیم

سدریک ریب روت (احمد علی)

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) درخشندگی خورشید اسلام و تلالؤ انوار انقلاب عظیم اسلامی ایران طی سالهای اخیر به لطف الهی، مساله مهم و آرمانی صدورانقلاب وگسترش اسلام را محقّق کرد تا جایی‌که اکنون دین اسلام به‌عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین خطر برابر دنیای لاییک و مادی غرب، همه برنامه‌ریزی‌های دشمنان را متوجه خود ساخته است و افزایش آمارمسلمانان اروپایی و آمریکایی، دولت‌مردان آنها را با وحشت و نگرانی روبرو کرده است، ‌چرا که از این تعداد افراد تحصیلکرده با جایگاه و موقعیت بالای اجتماعی بیشتربه چشم می‌خورند. سدریک ریب روت کشیش فرانسوی دارای مدرک دکتری ارتدوکس در فرانسه از جمله این مستبصرین است که شش سال قبل در اوج ناباوری همگان به دین اسلام مشرف شد. وی درعین حال هنرمندی است که درعرصه موسیقی ونواختن پیانو تبحر دارد همچنین داستان‌نویس و فعال درعرصه شعر و ادب فرانسه که تاکنون چندین کتاب در زمینه ادبیات تالیف و منتشرکرده است. سدریک ریب روت که بعد ازمسلمان شدن نام خود را احمد علی نهاد ابتدا به تسنن تشرف یافت وبعد ازمطالعات بیشتربه ‌تشیع روی آورد. در ماه مبارک رمضان و دربیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، وی مهمان یک شبه ازفرانسه به ایران دربخش ره‌یافتگان انجمن اسلامی شهید ادواردو آنیلی بود که فرصتی پیش آمد با ایشان گپ وگفتی داشته باشیم
چه چیزی باعث شد تا کشیشی با سطح دکتری ارتدوکس به اسلام روی آورد؟
من دریک مرکزمطالعات مسیحیت کارمی‌کردم به اقتضای حرفه‌ام باید کتب مقدس دیگر ادیان را نیز مطالعه می‌نمودم، وقتی از میان کتاب‌های مقدس دینی ترجمه قرآن را خواندم، فکر کردم شاید ترجمه فرانسوی آن، به خوبی حق مطلب را ادا نکرده است و این اولین فرصتی بود برای آشنایی با اسلام که بعدها من را به تحقیق بیشتر راجع به این دین سوق داد که سرانجام باعث تشرف به آن شد.
با وجود هجمه رسانه‌ای غرب علیه اسلام که نوعی اسلام هراسی را تبلیغ می‌کنند شما را به اسلام سوق داد؟
با این‌که من یک راهب بودم و متون دینی می‌خواندم، ولی با این حال هرگزموفق نشده بودم احساسی عمیق و انقلابی درونی را که داشتم را با خواندن کتب مقدس دیگر ادیان، ارضاء کنم، درحالی‌که حتی نگاه کردن به متن عربی قرآن و خواندن آن، در من انقلابی درونی و انگیزشی عمیق ایجاد می‌کند، انگیزشی که سبب شد، من به مطالعه بیشتر این دین بپردازم، و با علمای مسلمان عربی از کشورهای مختلف صحبت کنم تا سرانجام این دین را برگزینم. یکی ازعوامل دیگری که سبب گرایش من به اسلام شد و اولین جرقه را در من ایجاد کرد، یک دوست اردنی بود که در متون«ابن عربی» تخصص داشت، و مرا به مطالعه آن تشویق کرد. محتوای کتاب«محی الدین ابن عربی»به‌خصوص دربخش عرفان، منبع غنی عرفانی ومعنوی برای من جذب من به اسلام بود. تحقیق و مطالعه بیشتر دراین زمینه، مرا به جایگاهی رساند، که اکنون از یک آرامش روحانی و معنوی وصف‌ناپذیری که سال‌ها در پی آن بودم، برخوردارم.
امروزشاهد هستیم افراد زیادی ازهمین دیاربه اسلام روی می‌آورند، تحلیل شما ازاین امر چیست؟
طی دو قرن اخیربه دلیل رفتار برخی مسلمانان تصویری که ازاسلام درفرانسه وجود داشته، عمدتا تصویری خشونت‌بار و ناخوشایند بوده است، اما ما شاهد هستیم که درمیان غیرمسلمانان فرانسوی گرایشی رو به افزایش نسبت به کشف حقایق ناب اسلام، جدا از آن چه ممکن است برخی پیروان این دین انجام دهند، ایجاد شده است. درکنار این رسانه‌های غربی هم با سیاه‌نمایی و منفی‌بافی تصویری مملو از خشونت، قتل، غارت و تروریسم ازاسلام به مردم غرب ارائه می‌دهند این امرسبب شده است تا کنجکاوی‌ها نسبت به اسلام بیشتر شود و درنتیجه بسیاری ازفرانسوی‌ها کم کم با پی‌بردن به عدم صداقت رسانه‌ها، تمایل پیدا کنند حقیقت این دین را بیابند.
با توجه به این که شما درعرصه موسیقی نیز فعال هستید، احساس شما نسبت به نوای هارمونی آیات قرآن چیست و آیا توانسته‌اید به عنوان یک موسیقیدان با آن ارتباط برقرار کنید؟
پیش از آن‌که من اسلام بیاورم، در کنار فعالیت‌های دینی‌ام، درعرصه هنر وموسیقی هم کار می‌کردم ولی تنها به عنوان یک هنر به آن می‌نگرستم که هیچ ارتباطی با اعتقادات مذهبی‌ام نداشت، اما اکنون که مسلمان شده‌ام، موسیقی که می‌نوازم وهنری که دارم، مفهوم خیلی عمیق‌تر و کلی‌تری پیدا کرده است به نوعی ازصرف تفریح بودن خارج شده، این به‌خاطرتاثیرپذیری من به آبات قرآن واسلام می‌باشد.


شما خانواده ای فرانسوی ومسیحی دارید برخورد خانواده و اطرافیان پس از تشرف شما به اسلام چه بود؟
خوب من اسلام آوردنم را ازابتدا بی‌گدار اعلام نمی‌کردم، وقتی در جمع خانواده و دوستان یا در مهمانی‌ها بودیم و خوراک‌هایی که دراسلام حرام است را به من تعارف می‌کردند، چون مسلمان بودم نمی‌خوردم و ازمصرف آنها اجتناب می‌کردم، پدرم و دوستانم با شوخی می‌گفتند چرا نمی‌خوری مگر مسلمانی که نمی‌خوری؟ ومن درکمال آرامش به آنها پاسخ می‌دادم، بله مسلمانم. درواقع من دین خود را به آنها هیچ‌گاه تحمیل نمی‌کردم و اجازه دادم اطرافیانم خودشان آرام آرام این قضیه را بپذیرند.
در ابتدای اسلام آوردن‌تان به تسنن گرویدید بعد از آن تشیع را برگزیدید، پیام مذهب شیعه که شما را به خود جذب کرد چه بود؟
مذهب شیعه دو برتری چشمگیرنسبت به مکتب اهل سنت دارد، یکی شخص حضرت علی (علیه‌السلام) با ویژگی‌های شخصیتی والایی که داشتند و این‌که نوری بودند از ناحیه رسول خدا(صل الله علیه وآله)دوم احادیث معتبر،مستند و پرمفهوم که درمکتب شیعه موجود است این مکتب را غنی‌تر و پربارتر نموده است. این دو اصل مهم باعث گرایش من از تسنن به سمت تشیع شدند. اعتقاد دارم مذهب شیعه بوده است که توانسته علوم اسلامی را درتمام دنیا منتشرکند و اغلب دانشمندان بزرگ اسلامی،شیعه بوده‌اند احساس می‌کنم آثارعلمای تشیع به نسبت تسنن بسیارغنی‌تر است.
درپایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید
با این‌که فرانسه کشوری است که اکثریت مردم مسیحی هستند و جمعیت مسلمانان به‌خصوص شیعیان درفرانسه زیاد نیست، اما مردم به اسلام گرایش دارند عده‌ای هستند که مراسم باشکوه عاشورای امام حسین (علیه‌السلام) را در این کشور برگزار می‌کنند این مراسم مرا به شدت متاثرمی‌کند. من معتقدم که ما به عنوان مسلمان در سراسر دنیا باید مقدمات ظهور حضرت امام زمان (عج) را فراهم و خود را محیای آمدن ایشان کنیم.

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار