تاریخ انتشار :

دکتر جارا وهابي شيعه شده از کشور ساحل عاج؛

سرمایه‌گذاری‌ تشیع‌ در مقابل وهابیت کم است/ ماجرای شیعه شدن مبلغ وهابی توسط تاجر شیعه

تاریخچه تشیع در کشور ساحل عاج ازلبنان شروع شد و به ایران ختم گردید. بعد ازپیروزی انقلاب ایران، ‌شخصی به نام سید موسوی برای تبلیغ اسلام ازایران به کشورما آمد متاسفانه بعدها در جبهه‌های جنگ ایران وعراق شهید شد.

دکتر محمد جارا-ساحل عاج

دکتر محمد جارا-ساحل عاج

 

به گزارش رهیافتگان- معصومه طاهری : دین اسلام که چون خورشیدی انوار پرتلالؤی آن تمام جهان را فرا گرفته این‌بار باعث نجات جوانی درکشورساحل عاج گردیده‌است؛ محمد جارا درخانواده‌ای مالکی مذهب متولد شد بعد از دوران ابتدای درابیجان پایتخت ساحل عاج مشغول به تحصیل شد. درمنطقه وهابی‌نشین بواکی مدرسه «دارالحدیث» وجود داشت که ازبزرگترین ومجهزترین مدارس کشورساحل عاج به حساب می‌آید. او هم مثل خیلی از نوجوانان مشتاق پیشرفت علمی دراین مدرسه ثبت نام کرد؛ یعنی مدرسه‌ای که مربوط به وهابیون است به‌خاطر پیشرفت درسی به درجه دومی جایگاه علمی رسید (درجه اولی برای فارغ‌التحصیلان درعربستان است)کم کم ازسرسخت‌ترین مدافعان وهابیت گردید که بسیار متعصبانه عمل می‌کرد وعلیه تشیع می‌تاخت؛ چنان‌چه چندین نفر را وهابی کرده است ولی مشیت الهی سرنوشت دیگری برای جارا رقم می‌زد. او حالا سطح چهارم معارف اسلامی درحد دکتری مشغول به تحصیل است و به زودی راهی کشورش برای تبلیغ اسلام شیعی می‌شود
چی شد بااین همه تعصب در دیدگاه و باور وهابیتی که داشتی به تشیع رو آوردی؟
خواست خدا بود که ازخواب غفلت ونادانی بیدار شوم.من شاگرد درس‌خوانی بودم که بعد از فارغ‌التحصیلی درمدرسه «دارالحدیث» به دلیل رتبه خوبی که داشتم درمدرسه دروس قرآن،‌ حدیث و تجوید را تدریس می‌کردم با یکی از استادان به نام آقای مسلم که امین ومقبول برای اهل تسنن و وهابیون بود ارتباط دوستانه‌ای پیدا کردم. تا اینکه روزی مدرسی شیعه با مدیرمدرسه ما ارتباط برقرارکرد به این شکل که هرجا مدیرنیاز به پول کلانی برای ساخت مدرسه یا خرید لوازم گران قیمت داشت این شیعه لبنانی سریع به او پول می‌داد. روزی این مدرس لبنانی به مدیر گفت: اجازه می‌دهید درمدرسه شما صحبت کنم؟ البته فقط از اخلاق حرف می‌زنم نه عقاید! مدیرمدرسه وهابی معتدلی بود با این حال ازبرخورد بقیه اساتید وعقاید مرد شیعه وحشت داشت قبول کرد تا او پنج‌شنبه‌ها درمورد اخلاق سخنرانی کند من ازجمله استادان متعرض به این مساله بودم که رضایت نمی‌دادم ولی به‌‌هر حال آن لبنانی آمد.شیعیان را کافرمی‌دانستم از جمله این‌که می‌گویند اللهم صل‌علی محمد وعلیه به جای آله می‌گفتم صلوات برعلی می‌فرستند به‌جای پیامبر و جبرییل اشتباها رسالت را برپیامبر وارد کرده وعلی مستحق است. تعصبات من بالا گرفت مدام با او بحث می‌کردم ولی معلم لبنانی چنان زیبا وفصیح سخنرانی می‌کرد که بعد ازمدتی آقای مسلم شیعه شد او را از مدرسه اخراج کردند ذهن بچه‌های مدرسه مشغول بود که چرا بهترین معلم مدرسشان باید از راه راست منحرف بشود؛ من خیلی به او ارادت داشتم به همین خاط تلفنی ومخفیانه با او ارتباط برقرار کردم کتاب‌هایی برایم می‌آورد ومی‌خواندم بعد ازیک‌سال دیدم شناختم به تشیع زیاد شده حتی برای خودم که تعصب زیادی داشتم شگفت‌انگیز بود به دوستان هم گفتم تعصبات را کنار بگذارید و حقیقت را جست‌وجو کنید بالاخره بعد ازمطالعه زیاد به تشیع رو آوردم این درحالی‌ بود که به عنوان وهابی خیلی علیه شیعیان تبلیغ می‌کردم.
چه حمایت‌هایی وهابیون ساحل عاج از طرف عربستان می‌شوند ؟
وهابیون دراین عرصه خیلی فعال وبا برنامه عمل می‌کنند همه جورامکانات مالی ومعنوی برای آن‌ها بود به این‌صورت که هرکس وهابی می‌شد را به عربستان می‌بردند فرقی نمی‌کرد باسواد یا بی‌سواد باشد مهم دین او بود، آن‌ها او را به‌عنوان مسلمان، در عربستان حاجی می‌کردند بعد هم یک ماشین مدل بالا به او می‌دادند که رویش بزرگ نوشته بودند الحاجی فلان. به او احترام زیادی می‌گذاشتند و درمیان دیگران به او ارج می‌نهادند این‌گونه رفتارهای تصنعی کم کم باعث جذب مردم به وهابیت شد
ولی وهابیت که به مسلمانان تندرو و خشن معروف هستند!
بله همین‌طوراست که شما می‌گویید اما تبلیغات زیادی دارند البته دربرخی نقاط ساحل عاج مردم علیه آنها قیام کرده‌اند اما چون حمایت مالی ومعنوی زیادی می‌شوند و تبلیغات خوبی هم دارند پیروانی جذب کرده‌اند؛ هرچند اخیرا اتفاقات عربستان چهره وهابیت را درنظربرخی منفورساخته ولی هم‌چنان دارای قدرت و نفوذ هستند.
بااین اوضاع و احوال وضعیت تشیع در ساحل عاج گونه چگونه است؟
پنج درصد مردم شیعه بقیه وهابی هستند قبلا شیعیان وضعیت خوبی نداشتند ولی امروز آزاد شده‌ایم. ابوبکر صوفانا رییس ائمه جماعات سنی است که درآمریکا باتشیع آشنا شد حالا رابطه خوبی با شیعیان دارد می‌گوید شیعیان کافرنیستند من ازاشتباهات قبل برگشته‌ام در دفترکارش صندلی خاصی برای نماینده شیعیان گذاشته است. شیعیان تبلیغات خوبی دارند یک‌سری شیعیان لبنانی هستند و یک‌سری بومی محل، ما هم برای تبلیغ چند وقت یک‌بار راهی می‌شویم خوشبختانه مردم استقبال خوبی از تشیع می‌کنند اما با همه این وجود سرمایه‌گذاری تشیع مقابل وهابیت کم است .
با توجه به این‌که دومین کلیسای مهم وقدیمی دنیا بعد ازواتیکان درساحل عاج قراردارد حتما مسیحیان هم در آن‌جا فعال هستند؟
بله کشورساحل عاج دارای اهمیت استراتژیکی مهمی درغرب آفریقاست وهمواره مطمح نظرخیلی‌ها بوده است به غیرازمسلمانان و وجود مساجد متعدد،‌ کلیسای دوم دنیاهم در این کشوراست که همه ساله خیلی ازمسیحیان برای دیدم ازاین بنای تاریخی راهی ساحل عاج می‌شوند ومسیحیان تبلیغات زیادی برای جذب نیرو دارند به دورافتاده‌ترین مناطق کشور برای تبلیغ می‌روند.
نقش ایران دراین بلبشوی دینی ساحل عاج چطوربوده است؟
تاریخچه تشیع در کشور ساحل عاج ازلبنان شروع شد و به ایران ختم گردید. بعد ازپیروزی انقلاب ایران، ‌شخصی به نام سید موسوی برای تبلیغ اسلام ازایران به کشورما آمد متاسفانه بعدها در جبهه‌های جنگ ایران وعراق شهید شد. سید موسوی سفیر وسیاستمداری بزرگی بود که برای گسترش تشیع ازهیچ کاری فروگذاری نمی‌کرد مانند میسیونرها به نقاط محروم و فقیرنشین می‌رفت و ضمن خدمت‌رسانی، مکتب تشیع را نشرمی‌داد خیلی‌ها او را می‌شناسند و به خاطراو شیعه شدند.
بیداری اسلامی و اتفاقات منطقه به‌خصوص شمال آفریقا را چطور ارزیابی می‌کنی؟
امروزمسلمانان درحال پیشرفت هستند و روز به‌روز برآمار مسلمانان جهان اضافه می‌شود به‌هرحال این اتفاقات دیریا زود می‌افتاد به نظرم این روند طبیعی است که تعجبی ندارد به‌زودی تمام دنیا را در برخواهد گرفت انشالله ولی نباید ازفعالیت‌های وهابیون غافل ماند که در کمین نشسته‌اند و اسلام را به انحراف می‌کشانند. بیداری اسلامی فرصت مغتنی است تا بتوانیم اسلام حقیقی را به مردم دنیا بچشانیم.

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار