با توجه به تاثيرگذاري بالاي سينما، مسلمانان فعال نيستند
کارگردان و کمدین‌نویس آمریکایی حسنا مزنوی؛

حسنا مزنوی اهل لوس آنجلس درکالیفرنیا و فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی است که درحال حاضر به‌عنوان کمد‌ی نویس و کارگردان دراین عرصه فعالیت دارد او تاکنون چند داستان‌ کوتاه هم نوشته است وبیشتربرای کسب تجربه کارهایش گروهی بوده و باهمکاری نویسندگان وکارگردانان دیگر فیلم‌های‌هایی نوشته و دنبال کرده است.

download (1)
به گزارش رهیافتگان:  مترجم ، مهرداد صادقی -حسنا مزنوی اهل لوس آنجلس درکالیفرنیا و فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی است که درحال حاضر به‌عنوان کمد‌ی نویس و کارگردان دراین عرصه فعالیت دارد او تاکنون چند داستان‌ کوتاه هم نوشته است وبیشتربرای کسب تجربه کارهایش گروهی بوده و باهمکاری نویسندگان وکارگردانان دیگر فیلم‌های‌هایی نوشته و دنبال کرده است. درحال حاضرهم مشغول نوشتن یک رمان تصویری است. او درجشنواره «افق» که چندی پیش درکشورمان برگزار شد با فیلم «عشق ممنوعه» به ایران آمد به قول خودش این جشنواره فرصتی بود تا برای اولین باربتواند فارغ ازتمام پیش‌داوری‌های رسانه‌ای آمریکا به ایران بیاید قبل از رفتن به کشورش با او گپ وگفت کوتاهی داشتیم که با همکاری مهرداد صادقی ترجمه آن صورت گرفته است؛ پاسخ‌هایی که او درکمال صداقت به ما می‌داد پاسخ‌های جالبی بودکه نشان ازکم‌کاری‌های رسانه‌ایی ما درآن سوی مرزها وفضای مجازی می‌داد همچنین جواب‌های اوبه سوالات ما بیان‌گرعدم برنامه‌ریزی مناسب فرهنگی برای مهمانان جشنواره«افق»بود؛ جشنواره‌ایی که می‌توانست بسیار بیشتر از آن‌چه رخداد برای منافع ملی وآرمان‌های انقلاب موثر باشد.
چطور شد با جشنواره افق آشنا شدید و به ایران آمدید؟
من تا به حال ایران نیامده‌ بودم و دوستداشتم فرصتی پیش بیاید تا این کشور را ببینم تا این‌که دیدم یکی از دوستانم درفیس بوک برای این جشنواره تبلیغ می کند و به من هم گفت اگر فیلمت قبول شود می‌توانی به عنوان یک شرکت‌ کننده در جشنواره به ایران بروی و بلیت رایگان هم دریافت می‌کنی خوب من هم با علاقه و البته به خاطر بلیت رایگان،‌ یکی از فیلم‌هایی که پنج سال پیش ساخته بودم و به موضوع جشنواره هم نزدیک بود را ارایه کردم و بعد ازمدتی فهمیدم فبول شدم ومی‌توانم راهی ایران بشوم.
خوب اولین باری بود که به ایران می‌آمدید باتوجه به جو بدی که درآمریکا علیه ایران است چه حس داشتید نمی‌ترسیدید؟
راستش را بخواهید اولش نگران بودم زیرا در آمریکا تنها چیزی که درباره ایران می شنیدیم مربوط به رییس جمهوری ایران آقای احمدی‌نژاد بود این‌که به عنوان مردی کوچک وعصبانی درپی جنگ است اما هیچ درک درستی ازکشورومردم ایران نداشتم تنها اطلاعات هم مربوط به فیلم‌هایی بود که ازایران دیده بودم و ذهنیت من را از شرایط ایران این فیلم‌ها ساخته بودند نه من بلکه تمام خارجی‌ها ازطریق فیلم‌ها تصویرو ذهنیت از ایران وایرانیان دارند من درآمریکا ایرانیانی را می‌شناسم اما نسبت به فرهنگ ایرانیان درکشورشان چیزی نمی‌دانستم زیرا معمولا ایرانیان متمولی درمقیم آمریکا از دولت خوشان متنفرهستند افراد مذهبی هم نیستند البته عده‌ای ایرانی مذهبی و متمایل به دولت ایران درآمریکا ساکن هستند راستش را بخواهید با چنین ذهنیت‌هایی وقتی قرارشد به ایران بیایم هم خوشحال بودم و هم می‌ترسیدم که با چه مردمانی روبرو خواهم شد و استرس داشتم چون چیزهای زیادی درمورد ایران شنیدم بودم و یا درفیلم‌ها دیده بودم مثل این‌که نباید درایران کفش بازبپوشیم یا این‌ جور موارد در پوشش‌ها، ولی وقتی به ایران آمدم دیدم اوضاع با تصورات ذهنی من خیلی فرق می‌کند و دیگر ترسی نداشتم.
نظرتان درباره برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی مثل «افق» که درآن شرکت کردید چیست؟
خیلی خوب است و می‌تواند تاثیرات زیادی داشته باشد اما باتوجه به این‌که من درجشنواره«افق» حضور پیدا کردم باید بگویم علی‌الظاهراین فیلم‌ها برای تمام مخاطبانی که دراین‌باره اطلاعاتی ندارند کافی نیست زیرا رسانه‌های غربی مغزشان را شستشو داده‌اند که اسراییل وفلسطین دو کشوری هستند که در دو طرف میدان با هم درجنگ هستند وبقیه مردم جهان نظاره‌گر این خصومت، درنتیجه این‌گونه فیلم‌ها برای آن‌ها قابل فهم نیست و چیزی نبوده که بتواند حقیقت را برای آن‌ها بیان کنند در حالی‌که مخاطب فیلم‌های ما همین مردم هستند که باید موضوعات را درک کنند و رغبت نشان دهند به‌طورمثال وب‌سایتی وجود دارد به آدرسwww.lfamericak now.org که درآن آمار دقیق حوادث و اتفاقات مربوط به فلسطین و جهان کامل آورده شده است و حقیقتا دیگر جای هیچ شک و شبهه‌ای برای مخاطب عام وبی‌اطلاع نمی‌گذارد. به نظرم بهتراست کارگردانان و فیلم‌سازان ازاین آمارهم استفاده کنند و ازبحث‌های احساسی دوری گزینند اصولا اگر موضع براساس اطلاعات منطقی برای مخاطبان ارایه شود تاثیرگذاری بیشتر خواهد داشت زیرا امروز مخاطب به دنبال منطق است و کمتر به احساسات توجه می‌کند.
به‌عنوان یکی از اهالی سینمایی، در آمریکا چقدر باسینمای ایران آشناهستید؟
راستش خیلی آشنایی ندارم من فیلم«بچه‌های آسمان» و«جدایی نادرازسیمین» را دیده‌ام و تاحدودی ازایران شناخت وتصوری پیدا کرده‌بودم زیرا فیلم‌ها بهترین راه برای شناخت فرهنگ کشورها هستند وفکرمی‌کنم فیلم‌های ایرانی را که خارجی‌ها می‌بینند خیلی با فیلم‌هایی ایرانی که ایرانیان می‌بینند فرق می‌کند البته این احساس من است نمی‌دانم تا چه حدی این دیدگاه من درست است.
اگر بخواهید ایران را به کمک فیلم‌های سینمایش معرفی کنید چه فیلم‌هایی را نام می‌برید؟
به غیرازفیلم «بچه‌های آسمان» و«جدایی نادرازسیمین» فیلم«نمای بسته» را هم دیده‌ام به نظرم خوبی این فیلم‌ها به این خاطر بود که می‌توانستیم برخورد دو سطح بالا و پایین درجامعه ایران را شناسایی کنیم چون دراین فیلم‌ها مانند«جدایی نادرازسیمین» کاملا به تصویر درآمده بود به‌طورمثال برخورد دولت با آن‌ها و فضای دادگاه‌ی که درآن رجوع می‌کردند قابل فهم بود و این‌که ازطریق این‌گونه فیلم‌ها می‌توانیم پیش‌زمینه و شرایط مذهبی و زندگی مردم ایران را دنبال کرد در کل فیلم‌های این چنینی تصویری نسبی از ایران را برای ما نشان می‌دهند.
با بیداری اسلامی آشنایی دارید؟
بله تا حدودی به این مساله آشنایی دارم و در جریان آن هستم
به نظر شما به عنوان یک خانم فیلم‌ساز و کارگردان،‌ نقش سینما در بیداری اسلامی چیست؟
به نظرمن نقش تمام رسانه‌های اجتماعی درامر بیداری اسلامی وگسترش آن تاثیر بسزایی دارند و تنها این امربه دوش سینما نیست اما راستش به دلیل این‌که در مورد بیداری اسلامی فیلمی ندیده‌ام نمی‌توانم اظهار نظرجدی داشته باشم ولی درهرحال تولید فیلم سینمایی درنشر وانتقال بیداری اسلامی تاثیر گذار است.
در مورد انقلاب ایران چقدر می‌دانید؟
خیلی زیاد نمی‌دانم ولی فکر می‌کردم بزرگتر ازآن باشد که واقعا هست چندان اطلاعی ازاین انقلاب ایران ندارم مثل موج سبزی که یکی دوسال قبل به‌راه‌ افتاد وآمارهای بالایی که در رسانه‌‌های مختلف مجازی به ما می‌دادند فکر می‌کردیم موج بزرگ وقدرتمندی است اما بعدا دریافتیم که همه غیرواقعی بوده است.
بعضی‌هابراین باورند که سینمای آمریکا توسط یهودیان و جهودان اداره و کنترل می‌شود با توجه به این‌که شما در این سینما فعالیت دارید دراین‌باره نظرتان چیست؟
به نظرم تنها چیزی که درسینمای آمریکا اهمیت دارد پول و سرمایه است درنتیجه فرقی نمی‌کند یهودی یاغیر یهودی آن را اداره کند با وجود سرمایه شما می‌توانید بهترین فیلم را بسازید حتی در حمایت ازفلسطین یعنی اگر تهیه کننده بداند که این فیلم فروش خوبی خواهد داشت آن را حمایت می‌کند؛ ‌البته شکی نیست کنترل و هدایت سینمای آمریکا عمدتا در اختیار یهودیان است زیرا فعالیت زیادی دراین عرصه دارند دلیلش هم این است که والدین یهودی فرزندان خود را تشویق می‌کنند تا هنر بخوانند و وارد دنیای سینما شوند درحالی‌که مسلمانان فرزندان‌شان را به دکتر و مهندس شدن تشویق می‌کنند وکمتر رغبت دارند تا سراغ سینما بروند مسلم است که این فضا بیشتر در دست یهودیان قرارمی‌گیرد و هدایت‌گرآن هستند دردانشگاه که درس می‌خواندم حدود نود درصد دانشجویان یهودی بودند که برای رشته‌های مختلف سینمایی درس می‌خواندند با این حال یادم است وقتی یک پروژه درباره اسلام وجود داشت تقریبا اکثر استادان سعی می‌کردند تا به آن دانشجوکمک کنند فیلمش ساخته شود به نظرمن با توجه به تاثیرگذاری ‌زیاد رسانه وسینما مسلمانان حضورچندانی دراین عرصه ندارند و میدان عمدتا در دست یهودیان قرار گرفته است.

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: