تاریخ انتشار :

با حضورمرضيه هاشمي

یادبود شهید مالکوم شباز در بخش ره یافتگان

مالکوم ایران را خیلی دوست داشت و می گفت تنها آرزویم این است که به ایران بیایم و در قم به حوزه بروم؛ می خواهم طلبه شوم بعد به آمریکا برگردم

مالکوم-لطیف-شباز

خون مظلوم بی ثمر ریخته نمی شود همین مسأله باعث شد تا کم کم گروه های آزادیخواه و انقلابی در آمریکا و مکزیک به تکاپو بیفتند…

 به گزارش رهیافتگان :نیمه اردیبهشت ماه بود که خبر مرگ ناگهانی مالکوم لطیف شباز، جوان نوشیعه آمریکایی در مکزیک باعث ناراحتی خیلی ها شد؛ البته رسانه های غربی مانند برنامه های همیشگی خود با وجود اهمیت خبر بعد از چند روز سکوت خبری، آن را تنها در قالب یک حادثه عادی انعکاس دادند که بر اثر درگیری با یکسری از اراذل مثل خودش کشته شده است تا از برد خبری آن بکاهند. اما از آنجا که خون مظلوم بی ثمر ریخته نمی شود همین مسأله باعث شد تا کم کم گروه های آزادیخواه و انقلابی در آمریکا و مکزیک به تکاپو بیفتند. انجمن اسلامی شهید ادواردو آنیلی که از عوامل انعکاس این واقعه بوده است در شام ۲۱ ماه رمضان همزمان با سالروز شهادت امام مظلومان حضرت علی(ع) در بخش رهیافتگان مراسم یادبودی برای آن شهید برگزار کرد. مراسمی که جمع زیادی از مردم، دوستان آمریکایی مالکوم، تازه مسلمانان کشورهای مختلف و همچنین خانم ملانی فرانکلین خبرنگار آمریکایی پرس.تی.وی که آشنایی نزدیکی با خانواده مالکوم داشت، در آن شرکت داشتند. درحاشیه این مراسم فرصتی دست داد تا با خانم ملانی فرانکلین گفت وگوی کوتاهی داشته باشیم:

***

مالکوم لطیف شباز

مالکوم لطیف شباز

– صاحب نیوز: به نظرشما جوانی مثل مالکوم شباز چه خطری برای سازمان سیا در آمریکا داشت که او را به شهادت رساندند؟

– ملانی فرانکلین: مالکوم نوه معروف ترین مبارز آمریکایی بود. درست است که اسلام مالکوم ایکس ناقص بود اما به عنوان یک رهبر سیاهپوست اسلامی روی او خیلی حساس بودند و از او می ترسیدند. حالا جوانی از نسل همان مرد با این تفاوت که شیعه شده و می خواهد به کشور انقلابی ایران یعنی دشمن درجه یک آمریکا خود را وصل کند به مراتب خطر بیشتری دارد. مالکوم می توانست خیلی ها را جذب کند و اگر به ایران می آمد  پتانسیل آن را پیدا می کرد که خیلی بیشتر از پدربزرگش خطرساز باشد. به او با عنوان یک بمب نگاه می کردند که هر آن احتمال انفجار آن می رفت پس مسلم است که او را از سر راه بردارند.

– صاحب نیوز: مگر آزادی ادیان در آمریکا وجود ندارد؟

– آزادی که آنها می خواهند هست یعنی لاابالی گری و خشونت و تهاجم جنسی و… اما اگر احساس کنند کوچکترین خطری برای آنها ایجاد می شود مستقیم مانع آنها نیستند بلکه به بهانه های مختلف سد راهش می شوند. خصوصا اینکه در محیط آمریکا کسی که دیدگاه انقلابی دارد و شیعه هم شده است و می خواهد طلبه بشود مسلما زیر نظر است و اجازه فعالیت دینی به او داده نمی شود.

– صاحب نیوز: شما که به عنوان یک شخصیت رسانه ای از این مسایل آگاه بودید آیا به مالکوم جوان توصیه ای برای مراقبت از خودش داشتید؟

– بله خیلی زیاد. ما نگران او بودیم و تلاش می کردیم تا از یک راهی به غیر از مسیر آمریکا که زیر نظر سیا است مالکوم را به ایران پیش خودمان بیاوریم چون هر لحظه احتمال خطر برای او می رفت. وقتی هم که شهید شد قرار بود برای کنفرانس هالیوودیسم به ایران بیاید که خودش هم مطمئن بود دیگر کار تمام شده و در ایران است اما متأسفانه نگذاشتند. وقتی خبر مرگ مالکوم از طریق پیامک به من رسید شوکه شده بودم و نمی توانستم قبول کنم؛ همه چیز مهیا شده بود که به ایران بیاید. تا چند روز هم اجازه کالبدشکافی نمی دادند. خانواده و دوستان مجبور بودند حرفی نزنند وگرنه بهانه ای پیش می آمد و شاید جنازه او را هم نمی دادند. روزهای واقعا سختی بود.

– صاحب نیوز: خود مالکوم توانایی مالی و یا امکاناتی نداشت که از راه دیگری به ایران بیاید؟

– مالکوم ایران را خیلی دوست داشت و می گفت تنها آرزویم این است که به ایران بیایم و در قم به حوزه بروم؛ می خواهم طلبه شوم بعد به آمریکا برگردم اما شرایط کاری و مالی و وضعیت خوبی نداشت. با اینکه معروف بود اما این اواخر زندگی را به سختی می گذراند. جالب این است که وقتی در عربستان برای زیارت خانه خدا رفته بود وهابیون به او پیشنهاد مالی بالایی با مقام و موقعیت خوبی داده بودند اما او قبول نکرده بود. گفته بود اگر ماه را در یک دستم و خورشید را در دست دیگرم بگذارند من تشیع را کنار نمی گذارم و از هدف کنار نمی روم.

– صاحب نیوز: به نظر شما چرا رسانه ها این طور به ترور شخصیت او پرداختند؟

– رسانه ها در غرب زیر سلطه سرمایه داران هستند و هرچه به آنها بدهند به خورد افکار عمومی می دهند. وقتی به آنها دیکته شد تا مالکوم را جزء اراذل و اوباش معرفی کنند که در کاباره و در حالت مستی کشته شده است آنها هم همین مضامین را انتشار دادند و مردم هم پذیرفتند. حتی عکسی که در موقع پخش خبر نشان دادند دستنبد به دست کنار پلیس بود. همین نمادهای رسانه ای برای مردم تصویر بدی از مالکوم نشان داد و فکر می کردند واقعا او یک سیاهپوست خلافکاری بوده که حالا کشته شده است. اصلا سیاست رسانه ها این است که اول فرد را خراب می کنند و بعد از تخریب او نزد افکار عمومی به راحتی او را از سر راه برمی دارند بدون اینکه بازتاب بدی ایجاد شود.

– صاحب نیوز: هنوز این تفکرات نژادپرستانه بین سیاهپوستان و سفیدپوستان آمریکایی توسط رسانه ها تبلیغ می شود؟

– بله بسیار. هر چند مدعی هستند فرقی دیگر بین آنها نیست اما در عمل نگاه تبعیض وجود دارد که رسانه ها به خصوص هالیوود آن را دامن می زند. برای مثال همچنان المان های موزیک، بسکتبال و خلافکاری به عنوان سه اصل معرف سیاهپوستان در فیلم های هالیوودی مطرح است به طوری که اگر از یک بیننده فیلم های هالیوودی که هیچ اطلاعی از سیاهان ندارد نشانه های آنها را بپرسیم بلافاصله این سه اصل به ذهنش خطور می کند.

– صاحب نیوز: در ایران بازتاب رسانه ای چگونه بود؟

– متأسفانه در ایران هم رسانه ها دنباله روی رسانه های بیرونی هستند مگر تغییرات جزیی به آن بدهند و بازتابی نداشت. تنها شبکه پرس.تی.وی بود که به این قضیه پرداخت. ما در حد توان فعالیت داشتیم تا اخبار را انعکاس بدهیم.

– صاحب نیوز: مردم آمریکا و مکزیک چه عکس العملی نسبت به مرگ مالکوم داشتند؟

– آنها که اوایل تحت تأثیر رسانه ها چیزی از او نمی دانستند اما کم کم دوستان انقلابی و آزادی خواه در آمریکا و مکزیک برای او مراسم یادبود گرفتند و به افشای حقیقت پرداختند و باعث روشنگری عمومی شدند. حالا تعداد زیادی از مردم اعتصاب غذا کرده اند و خواستار پیگیری مسأله شدند. از شما هم به خاطر برگزاری مراسم یادبود تشکرمی کنم زیرا مسلمانان در تمام دنیا امنیتی که در ایران است را ندارند و چشم امیدشان اینجاست چیزی که آمریکا یا همان شیطان بزرگ به قول حضرت امام خمینی دوست ندارد و به اشکال مختلف می خواهند مانع شوند. امروز مالکوم شباز از بین ما رفته است، اما مبارزان و مسلمانان زیادی در امریکا هستند که نیاز به حمایت دارند. حتی برخی از این افراد به دلیل مبارزاتشان همواره به مرگ تهدید می‌شوند، از این رو نیاز است آنها را کمک کنیم تا به ایران بیایند

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار