تاریخ انتشار :

پیمان‌نامه منامه می‌خواهد مردم با کرامت زندگی کنند

دنیای اسلام و هندسه جدید قدرت در جهان

سید‌مجید مشعل از فعالین سیاسی ومذهبی بحرین با اشاره به مظلومیت مردم بحرین در طول دویست سال گذشته که رژیم آل‌خلیفه بر سر کار آمده است گفت: آل‌خلیفه ساکنان اصلی بحرین نیستند. آنها به بحرین آمدند و دیگران را به حاشیه راندند. مردم بحرین در مقاطع مختلفی تلاش‌های سیاسی زیادی کردند تا در برابر این حکام بایستند.

 

به گزارش رهیافتگان:  برنامه راز  با موضوع دنیای اسلام و هندسه جدید قدرت در جهان و با حضور ۴ فعال اسلامی از کشورهای ترکیه، مصر، بحرین و پاکستان از شبکه ۴ سیما پخش شد.
در قسمت اول این برنامه صلاح‌الدین اوزگندوز فعال اسلامی کشور ترکیه و مجدی احمدحسین رئیس حزب استقلال مصر به گفتگو درباره وضعیت فعلی کشور مصر و ترکیه پرداختند.
مسبب مشکلات جهان اسلام دیگران هستند
اوزگندوز در ابتدای این نشست در پاسخ به این سوال که مهمترین موضوع جهان اسلام چیست، گفت: کاش مشکلات ما یکی بود ما در منطقه مشکلات مذهبی، قومی و دینی داریم و همه این مشکلات را دیگران برای ما ایجاد کرده‌اند. همه ما به یگانگی خدا شهادت می‌دهیم اما برخی به ما می‌گویند شما کافر هستید.
وی افزود: دو قرن پیش برای برهم زدن وحدت دولت عثمانی انگلیس وهابیت را بوجود آورد وهابی ها همه مسلمانان حتی سنی‌ها را تکفیر می‌کنند و می‌گویند تنها ما موحد هستیم. آنها دین رحمت اللعالمین را به غضب اللعالمین تبدیل کردند وهابی ها سالها ساکت بودند اما امروز وقتی استکبار قدرت حزب الله را در منطقه دید آنها را فعال کرد تا با تقلید از آنها بر علیه اسلام فعالیت کنند.
این فعال کشور ترکیه با اشاره به اوضاع داخلی کشور سوریه گفت: مسائل ترکیه هیچ ربطی به نارضایتی مردم سوریه از دولتشان ندارد تا آنها بخواهند دولت را عوض کنند. مشکل آنها چیز دیگری است. به نظر من بهار عربی واقعی نیست و قیام مصر نیز قیام اسلامی نبود.
اوزگندوز اضافه کرد: پیش از آغاز حوادث سوریه یکی از استراتژیست های ترکیه به من می‌گفت که امسال بشار اسد رفتنی است من به او گفتم آمریکا خداوند نیست که هرچه بخواهد روی دهد و در ضمن آمریکا تنها می‌تواند کسانی که خودش برسر قدرت آورده از کاربرکنار کند. بشار را آمریکا انتخاب نکرده است من به او گفتم شما در این مورد اشتباه می‌کنید و دولت را نیز به راه غلط می‌برید.
۲۰۰ هزار روانی به سوریه حمله کرده‌اند
وی در ادامه گفت: حالا سه سال است که از حوادث سوریه می‌گذردو بشار اسد هنوز ایستاده است. ۲۰۰ هزار سایکوپد (روانی) به سوریه هجوم بردند سوریه در کمال ناباوری توانست مقاومت کند. ترکیه با اینکه یکی از بزرگترین ارتش‌های جهان را دارد سالهاست که با ۵ هزار تروریست در حال جنگ است. ارتش لیبی نیز به راحتی با پول خریده شد ولی ارتش سوریه به هیچ قیمتی خود را نفروخت و در برابر این تعداد چریک روانی ایستادگی کرد.
سوریه وحدت منطقه را حفظ می‌کند
این فعال کشور ترکیه تصریح کرد: سوریه وحدت منطقه را از شر پروژه خاورمیانه بزرگ امریکا خلاص کرد. سوری ها مواظب وحدت منطقه هستند. پس ما باید از آنها دفاع کنیم. زیرا وحدت کشورهای ایران و ترکیه اکنون در گرو حوادث سوریه است.

 

13921221142150832326224

اوزگندوز افزود: دشمن هدفش تنها تجزیه سوریه نیست بلکه می‌خواهد ترکیه را نیز تجزیه کند. آنها می‌خواستند در خلیج با ایران بجنگند اما موفق نشدند. زیرا ایران می‌تواند به راحتی بدون نیاز به هیچ کشتی خلیج را ببندد و جریان نفت را که همچون خون اقتصاد جهانی است را از کار بیاندازد. برای همین هیچ کسی با امریکا در حمله به خلیج متحد نشد.
امپریالیسم نمی‌خواهد جنگ سنی و شیعه پایان یابد
وی با اشاره به فتنه اسرائیل برای تجزیه خاورمیانه گفت: صهیونیست ها با قراردادن ترکیه در یک طرف جنگ سوریه و ایران در طرف دیگر می‌خواستند دعوای شیعه و سنی را در منطقه به راه بیاندازندکه خیلی خطرناک است. در منطقه ما نیمی از جمعیت سنی و نیمی دیگر شیعه هستند. امپریالیسم نمی‌خواست این جنگ پیروز داشته باشد و برای همین می‌خواست دو کشور قوی ترکیه و ایران را به جان هم بیاندازد.
ایران وارد بازی آمریکا نشد
این کارشناس سیاسی در ادامه خاطرنشان کرد: خوشبختانه ایران وارد این بازی نشد ولی کارهای خوبی برای جلوگیری از تجزیه منطقه انجام داد. دولت و مردم ترکیه هم نمی‌خواهند با ایران بجنگند و حتی در مقابله با آمریکا طرفدار ایران هستند. ما همگی جزو امپراتوری سلجوقی و برادر هستیم. ما یک روح در دو بدن هستیم. قبل از کشف امریکا ما حتی اختلاف مرزی هم نداشتیم.
اوزگندوز در ادامه گفت: وزیر امور خارجه و نخست وزیر ترکیه به سقوط بشار اسد خیلی امیدوار بودند و برای همین فریب آمریکا را خوردند. آمریکا گفته بود که اگر بشار اسد سقوط کند امپراطوری عثمانی زنده می‌شود. با این که من به دفعات گفته بودم این اشتباه است اما کسی به من گوش نکرد.
وی در ادامه تصریح کرد: در سوریه سه سال است که امپریالیسم و ضد امپریالیسم با هم مقابله می‌کنند اگر امپریالیسم پیروز شود همانند پیروزی عمر بن عبدود در آغاز اسلام است. به نظر من با وجود ۲۰۰ هزار سایکوپد جنگ هنوز نیز ادامه پیدا می‌یابد.
مصر هزینه تصفیه بازماندگان دولت مبارک را می‌دهد
در ادامه مجدی احمدحسین رئیس حزب استقلال مصر گفت: هم اکنون در شرایط دشواری به سر می‌برد و هزینه تصفیه نیروهای باقی مانده از دولت حسنی مبارک را می‌پردازد. در ابتدای انقلاب مصر مقایسه‌های زیادی بین ایران و مصر انجام گرفت نظام شاهنشاهی پهلوی و حسنی مبارک هردو نمونه‌ای نوین از پیروی از غرب بودند. دولتهایی که بدون اشغالگری از غرب پیروی می‌کردند.
مرسی دولتش را در لانه روباه‌ها بنا کرد
وی افزود: بزرگترین اشتباه راهبردی دولت مرسی این بود که ارکان چهارگانه دولت حسنی مبارک را تصفیه نکرد. رهبران پلیس، رهبران ارتش، رهبران رسانه، و رهبران قوه قضاییه باید در دولت مرسی تصفیه می‌شدند. رژیم مرسی حکومت خود را در لانه روباه‌ها بنا کرد و آنها هم دولت را از بین بردند.

 

139212211420162612326195

این فعال مصری تصریح کرد: این انگشت‌های چهارگانه درورای خود آمریکا را داشتند که آنها را مدیریت می‌کرد. مرسی می‌خواست بین خود و این ۴ رکن صلح ایجاد کندکه در واقع صلح با آمریکا بود ولی موفق نشد.
رسانه‌های مصری به مسائل مهم کشور نمی‌پردازند
احمدحسین در ادامه گفت: مسائلی که در رسانه‌های مصری مطرح می‌شد مربوط به مسائل داخلی بود و هیچ توجهی به مباحث مهم و ریشه‌ای که همان قطع دنباله روی از غرب و رابطه با اسرائیل و کنسل کردن پیمان کمپ دیوید بود نشد.
در مصر پیمان کمپ دیوید حتی بالاتر از قرآن است
وی افزود: در مصر پیمان کمپ دیوید فراتر از قانون اساسی، قرآن و سنت است. حتی اگر کمپ دیوید متنی مخالف قرآن داشته باشد ما باید قران را کنار بگذاریم زیرا در بندی در این پیمان تأکید شده است که این تعهد بالاتر از همه قوانین است. مصر حتی نمی‌تواند به پیمان مشترک دفاع کشورهای عربی پایبند باشد زیرا مخالف کمپ دیوید است.
استفاده از سلاح‌های آمریکایی در مصر برای محافظت از اسرائیل است
این فعال مصری در ادامه تصریح کرد: یکی از مسائل عجیب در پیمان کمپ دیوید این است که مصر نمی‌توانند از منطقه سینا با استفاده از ارتش خود حفاظت کند. مصر نباید منطقه سینا را بازسازی کند و در انجا عمران داشته باشد. توافق سری و مخفیانه‌ای بین حکومت مصر و اسرائیل برقرار شد که منطقه سینا حتی از لحاظ اسکان مصریان نیز هیچ تغییری نکند. با اینکه منطقه سیما مساحتی بیشتر از فلسطین دارد اما فقط نیم میلیون نفر از جمعیت ۹۰ میلیونی مصر در آنجا زندگی می‌کنند ارتش مصر حتی سلاح خود را از آمریکا تأمین می‌کند تا اسرائیل در خطر نیفتد.
وابستگی به صندوق پول مانع پیشرفت اقتصاد است
احمدحسین در ادامه گفت: یکی از بحران های اصلی مصر وابستگی‌های سیاست‌های اقتصادی به صندوق بین المللی پول است که باعث جلوگیری از رشد اقتصادی این کشور می‌شود. رشد اقتصادی هر کشوری در گرو استقلال اقتصادی آن از صندوق پول است.
محصولات اسرائیلی منشا بیماری در مصر
وی اضافه کرد: اکنون مصر در حالت کودتای نظامی به سر می‌برد ماخواهان بازگشت مرسی نیستیم ولی مردم باید حاکم را خود انتخاب کنند. مصر به اسرائیل هم اکنون ارتباطات اقتصادی زیاد دارند واردات محصولات از اسرائیل باعث شده بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان، هپاتیت و ویروس c در مصر رواج پیدا کند. گوجه‌هایی که از اردن وارد اسرائیل می‌شود سرطانزاست من این مثال را زدم تا نشان دهم که ارتباط با اسرائیل فقط یک مسئله خارجی نیست بلکه باعث تأثیرگذاری برمسائل داخلی مصر نیز می‌شود.
این فعال مصری در ادامه گفت: من از جمهوری اسلامی ایران ممنونم که اجازه می‌دهد مباحث مهمی را که در رسانه‌های مصری مطرح نمی‌شود در رسانه های ایرانی مطرح شود آمریکا نمی‌گذارد ما موشک، انرژی هسته‌ای و ماهواره داشته باشیم و مانع از پیشرفت مصر می‌شود. این درحالی بود که سیاست‌های اخوان المسلمین تأکید می‌کرد که این مسائل را کنار بگذاریم و به مسائل داخلی بپردازیم.
وی در پایان اشاره کرد: حتی اگر حکومتی که برخواسته از ارتش مصر است به این مسائل مهم توجه کند می‌تواند در بین مردم مصر محبوبیت پیدا کند اما متأسفانه این کار را نمی‌کند و براساس سیاست‌های گذشته کشور را اداره می‌کند.
باید به مسئله تشکیل هلال اسرائیلی توجه کرد
در ادامه بخش اول برنامه راز اوزگندوز با اشاره به مسئله تشکیل هلال اسرائیلی در منطقه گفت: بعد از سقوط صدام یک شبه در عراق پرچمی طراحی شد که تفاوت آن با پرچم اسرائیل تنها این بود که ستاره داوود آن پهن شده بود. همه مردم عراق آن را رد کردند. وزیر امور خارجه اسرائیل دراین باره گفت چه اشکال دارد که یک اسرائیل مسلمان در منطقه بوجود بیاید.
وی افزود: بحث هلال شیعه و قاعده سنی یک مسئله وارداتی است در گذشته سنی و شیعه به راحتی با هم زندگی می‌کردند دشمنان ذهن ما را به اختلافات شیعه و سنی مشغول می‌کنند تا هلال اسرائیل را در منطقه بوجود آورند. اسرائیل می‌خواهد ارمنستان را به اسرائیل مسیحی و عراق را به اسرائیل مسلمان تبدیل کند تا ترکیه را از بین ببرد. هراس اول اسرائیل در منطقه ترکیه است زیرا ایران به دلیل پیشینه تاریخی نمی‌تواند وسعت پیدا کند اما ترکیه با توجه به پتانسیل امپراطوری عثمانی توانایی گسترش دارد.
این فعال سیاسی کشور ترکیه در ادامه گفت: اروپایی که تا نیم قرن پیش کشورهایش میلیون ها نفر از ساکنان یکدیگر را می‌کشتند اکنون متحد شده‌اند و با وجود هیچ مذهب و قوم مشترکی به یک ملت تبدیل شده اند. آمریکا نیز متشکل از دولت‌هایی متفاوت است اما با اتحاد به ابرقدرت جهان تبدیل شده است. با این حال آنها می‌خواهند اتحاد مسلمانان منطقه را از بین ببرند.
اوزگندوز تصریح کرد: همه جهان اسلام باید آگاه باشند که مبحث هلال شیعه و حرف های از این دست مهم نیست ما باید نگران هلال اسرائیل باشیم. وهابیت و بهایت دو مذهبی بودند که توسط غربی‌ها پایه گذاری شدند تا این هلال بوجود بیاید. مراجع شیعه توانستند جلوی بهائیت را بگیرند اما به دلیل اینکه باب اجتهاد در مذهب سنی بسته است وهابیت توانست رشد کند.
باید همگی جلوی افراطیون را بگیریم
وی خاطرنشان کرد: تلویزیون‌هایی در غرب با نام شیعه به سنی‌ها فحش می‌دهند به این دلیل که غرب می‌خواهد جنگ تمام عیاری بین شیعه و سنی ایجاد کند. ما باید جلوی افراطیون را بگیریم و همه با هم متحد شویم. آل سعود می‌خواهد سنی‌گری سنتی را از بین ببرد و مصر و دانشگاه الازهر را در خدمت وهابی‌گری دربیاورد. اما خوشبختانه اخوان جلوی آنها را گرفت.
باید فیلم بسازیم و رمان بنویسیم
در ادامه برنامه کلیپی از ابراهیم جعفری نخست وزیر پیشین عراق به نمایش درآمد که در این کلیپ جعفری تاکید کرد: غربی‌ها امروز دوترس و نگرانی دارند که یکی درست و دیگری غلط است وقتی آنها می‌بینند مسلمان‌ها با هواپیماهایی به برج تجاری آمریکا حمله می کنند از ما می‌ترسند. اما آن‌ها با اسلام آشنا نشده‌اند همان تروریستهایی که به نام اسلام آمریکایی‌ها را می‌کشند پیش از آن دست به کشتار مسلمانان زده‌‌اند. خطر تروریست در اسلام وجود ندارد بلکه مسلمان نما‌‌ها هستند که دست به ترور می زنند مشکل اصلی عدم تفکیک آن‌ها از مسلمانان است.
وی اضافه کرد: ما با بالابردن سطح هنر جامعه و ساخت فیلم می‌توانیم اسلام واقعی را به جهان معرفی کنیم. ما خودمان قربانی تروریست هستیم ولی رسانه‌های ما نتوانستند که این موضوع را نشان دهند.فیلمی مثل «عمر مختار» و سریال مانند «یوسف پیامبر» توانستند تاثیرگذار باشند و ما باید این هنر را گسترش دهیم. اگر هنرمندان فیلم بسازند و رمان بنویسند دیدگاه مردم نسبت به اسلام تغییر می‌کند.
در قسمت دوم برنامه راز علامه امیر شهیدی از رهبران دینی پاکستان و سید‌مجید مشعل از فعالان سیاسی بحرین اوضاع داخلی این دو کشور را تشریح کردند.

139212211421121112326215

 

شهیدی در ابتدا با تاکید بر اینکه باید بدانیم اسلام چه دینی است گفت: اسلام برای هدایت و برداشتن کسانی که سد راه این هدف می شوند آمده است. بعد از پیامبر کسانی آمدند که می خواستند سد راه عبودیت مردم شوند در عصر حاضر امام خمینی دوباره احکام دین را احیا کرد و به جهان نشان داد عصر دین چیست. بعد از پیروزی انقلاب هم مردم و هم قدرتهای سلطه گر متوجه شدند که دینی که خمینی معرفی کرده است دینی مطابق با فطرت است که می تواند همه عالم را بگیرد.
در همه جای دنیا امام خمینی را به عنوان ناجی انسانها می‌شناسند
وی افزود: این دین به منافع سلطه گران ضربه میزند وقتی انقلاب خمینی شکل گرفت مستکبران تجربه ای در مقابل این انقلاب نداشتند و نتوانستند جلوی آن را بگیرند و این انقلاب به همه مظلومین جهان امید داد. در هر کجای دنیا که بروید امام خمینی را به عنوان ناجی انسان‌ها می‌شناسند. در سه سال گذشته حرکتی که در کشورهای عربی آغاز شد الهام گرفته از انقلاب خمینی بود. انقلابی که یاد داد چگونه باید جلوی ظلم و استکبار ایستاد.
این رهبر دینی پاکستانی ادامه داد: هر‌چند غرب پیشرفت‌های تکنولوژی زیادی داشته است اما آن‌ها از درون تهی هستند و ارزش‌های فطری در آن دیده نمی‌شود و تنها اسلام است که می تواند این پوکی را پر کند.سالهاست که در آمریکا می‌بینیم یک مسجد تعمیر یا تاسیس می‌شود و یک کلیسا از بین می‌رود. در اروپا نیز اینگونه است.
تجربه انقلاب ایران غربی‌ها را کار آزموده کرده
شهیدی در ادامه با اشاره به بیداری اسلامی در کشور‌های غربی گفت: اکنون زمان بیداری امت هاست و مظلومین باید به‌میدان بیایند تا جلوی ظلم را بگیرند. اکنون نسبت به صد سال گذشته جهان بیدارتر و مظلومین قدرتمندتر هستند امروز هم تکنولوژی و هم شعور در دنیا وجود دارد پس باید برنامه ریزی کنیم تا این بیداری صورت گرفته جلویش گرفته نشود. غربی‌ها تجربه انقلاب خمینی را دارند و برای همین از ترفندهای زیادی استفاده می‌‌کنند تا انقلاب‌های عربی را منحرف و متوقف کنند. رهبران دینی امروز باید از تجربیات امام درس بگیرند و آن‌ها را به مردم منتقل کنند.
انقلاب بحرین کاملا مسالمت آمیز است
در ادامه سید‌مجید مشعل از فعالین سیاسی ومذهبی بحرین با اشاره به مظلومیت مردم بحرین در طول دویست سال گذشته که رژیم آل‌خلیفه بر سر کار آمده است گفت: آل‌خلیفه ساکنان اصلی بحرین نیستند. آنها به بحرین آمدند و دیگران را به حاشیه راندند. مردم بحرین در مقاطع مختلفی تلاش‌های سیاسی زیادی کردند تا در برابر این حکام بایستند.
وی افزود: تفاوت انقلاب بحرین با دیگر انقلاب‌ها این است که وسعت بیشتری دارد و همه اقشار جامعه در آن شرکت دارند. این انقلاب کاملا مسالمت آمیز است و با اینکه مردم توسط دولت کشته می‌شوند آنها بدون استفاده از ابزار زور، مطالبات مشروع و مدنی خود را خواهان هستند در نقطه مقابل حکومت راه لج بازی و خشونت را در پیش گرفته است. مردم خواهان پارلمان و دولت مردمی هستند و می‌خواهند تبعیض قومی در کشور وجود نداشته باشد. این مطالباتی است که همه مردم می خواهند.
پیمان‌نامه منامه می‌خواهد مردم با کرامت زندگی کنند
این فعال سیاسی در ادامه گفت: اپوزیسیون بحرین برنامه‌های کاملی همچون پیمان‌نامه منامه را تدوین کردند. هرکس این پیمان‌نامه را بخواند می فهمد متمدنانه است. این پیمان‌نامه می‌خواهد مردم زندگی با کرامتی داشته باشند.
آل خلیفه با اتهام زنی انقلابیون را سرکوب می‌کنند
وی اضافه کرد: حکومت بحرین با اتهام‌زنی می خواهد جلوی اپوزیسیون بایستد. آن‌ها می‌گویند اپوزیسیون مذوران حکومت ایران هستند یا اینکه انقلاب بحرین یک انقلاب مذهبی و به نفع شیعه است. همچنین آنها با اشاره به حوادثی که خودشان مسببش هستند ما را خشونت طلب می‌نامند. آنها با اتهام‌زنی ما را سرکوب می‌کنند.
مشعل در پایان گفت: حکومت بحرین یک جریمه عمومی برای مردم برگزار می کند آنها روستاها و مناطق مسکونی را مملو از گاز اشک آور کرده‌اند و به خانه ها حمله می کنند و با سلاح‌های نامتعارف مردم را سرکوب می‌کنند اما انقلاب بحرین جنبشی مسالمت آمیز و ملی است که به کار خود ادامه می‌دهد.

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

سایت محمد رضا غریب رضا

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار