تاریخ انتشار :

مساجد ژاپن

تاریخچه ساخت مسجد در ژاپن

مساجد ژاپن نه تنها محلی برای اقامه نماز بلکه فضایی برای مطالعه و تحقیق به ویژه برای تازه مسلمانان و نسل‌های جدید است.

   به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) مریم سه‌دهی، کارشناس روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در گزارشی با موضوع پیشینیه مساجد در ژاپن با نگاهی به تاریخچه ورود اسلام به این کشور و جمعیت مسلمانان این بخش از آسیا آورده است: پیشینه ورود اسلام به ژاپن به اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ میلادی باز می‌گردد. در این بازه زمانی برخی مسلمانان روس‌تبار که بیشتر آنها را تاتارها تشکیل می‌دادند وارد ژاپن شده و در آنجا اقامت گزیدند.
پس از آن مسلمانانی از کشورهای چین، ترکیه، پاکستان، هند، بنگلادش، مالزی و اندونزی به تدریج وارد ژاپن شدند و جمعیت مسلمانان در این کشور گسترش پیدا کرد.
جمعیت مسلمانان
کاواکامی یاسونوری، نویسنده روزنامه آساهی شیمبون، جمعیت مسلمانان ژاپن در سال ۲۰۰۷ را بین ۷۰ هزار تا یکصد هزار تن عنوان کرده است؛ این آمار از سوی انجمن مسلمانان ژاپن  (Japan Muslim Association=JMA) اعلام شد و از تعداد یاد‌شده هفت تا ۱۰ هزار نفر را مسلمانان ژاپنی تشکیل می‌دهند. نویسنده‌ای دیگر با نام سامی صدیقی در سال ۲۰۱۴ جمعیت مسلمانان را بین ۷۰ هزار تا ۱۲۰ هزار تن  اعلام کرد که از این تعداد ۷ هزار تا ۱۲ هزار نفر ژاپنی‌های مسلمان بودند.
بیشترین جمعیت مسلمانان ژاپن را اندونزیایی‌ها، پاکستانی‌ها، بنگلادشی‌ها و ایرانیان تشکیل می‌دهند.
ساخت نخستین مسجد
مساجد ژاپن نه تنها محلی برای اقامه نماز بلکه فضایی برای مطالعه و تحقیق به ویژه برای تازه مسلمانان و نسل‌های جدید است. تا سال ۲۰۰۶، تعداد ۳۹ مسجد در ژاپن ساخته شده بود؛ در حالی که تا سال ۲۰۱۴ شمار مساجد و مدارس دینی این کشور به ۲۰۰ مورد افزایش یافت.
اولین مسجد ژاپن در سال ۱۹۰۵ میلادی توسط زندانیان روسی که از جنگ روسیه با ژاپن به اسارت درآمده بودند، در منطقه ایزومیوتسو ساخته شد که امروزه اثری از آن برجای نمانده است.

قدیمی‌ترین مسجد

دومین مسجد با نام «مسجد کوبه» در سال ۱۹۱۴ میلادی توسط تجار هندی و عرب‌تبار احداث شد و در سال ۱۹۳۵ میلادی دوباره مورد بازسازی قرار گرفت، در حال حاضر قدیمی‌ترین مسجد به جای مانده در ژاپن به شمار می‌رود.
ناگویا و تخریب در جنگ جهانی دوم
پس از آن مسجد «ناگویا»( مرکز استان آیچی و یکی از بزرگ‌ترین بندرگاه‌های ژاپن) در سال ۱۹۳۱ میلادی ساخته شد، اما در جریان جنگ جهانی دوم تخریب شد. در دهه ۱۹۸۰ شمار مسلمانان در ناگویا افزایش یافت و ضرورت وجود یک عبادتگاه به وجود آمد. به دنبال این موضوع، داوطلبان، محلی را اجاره کردند تا بتوانند نمازهای جمعه و جماعت را در آنجا اقامه کنند. پس از گذشت بیش از ۵۵ سال مسجد به ناگویا بازگشت. مراسم افتتاحیه مسجد بازسازی‌شده ناگویا در ۱۹۹۸ میلادی برگزار شد.
مسجد ناگویا
در سال ۲۰۰۲ پس از مساجد کوبه و توکیو، مسجد ناگویا سومین مسجد در ژاپن شناخته شد، از جمله فعالیت‌های این مسجد می توان به اقامه نمازهای روزانه، نمازهای جمعه، مشاوره اسلامی، توزیع جزوه‌های آموزشی، برگزاری مناسبت‌های مذهبی، انجام مراسم ازدواج، برگزاری جلسات آموزشی، جمع‌آوری صدقه و زکات و نظایر آنها اشاره کرد.
مسجدی که با نظارت امام جماعت ساخته شد
مسجد «کامی» در توکیو که به عنوان مسجد توکیو نیز شناخته شده است در سال ۱۹۳۸ میلادی توسط مهاجران تاتاری که از روسیه به ژاپن آمده بودند، در محله «اویاما- چو» از توابع شیبویا احداث شد.این بنا با نظارت «عبدالرشید ابراهیم» اولین امام جماعت مسجد ساخته شد.
مراسم افتتاحیه مسجد با حضور شخصیت‌های برجسته مصر، یمن و عربستان سعودی برگزار شد.
مسجد توکیو برجسته‌ترین مسجد در تاریخ کشور ژاپن بوده و از جمله مهم‌ترین اجتماعات ژاپنی‌ها در قرن ۲۰ میلادی به شمار می‌رود.
در سال ۱۹۸۶ میلادی به علت آسیب شدیدی که به ساختمان مسجد وارد شد، تخریب شد. ساخت بنای جدید در سال ۱۹۹۸ آغاز و ساختمان مسجد در سال ۲۰۰۰ میلادی با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۱,۵ میلیون ین تکمیل شد. تزئینات داخلی مسجد براساس معماری اسلامی عثمانی بود.
مسجد توکیو ۷۳۴ مترمربع است، این مکان دارای یک طبقه زیرزمین بوده و سه طبقه بالای آن قرار دارد و مساحت مجموع طبقات بالغ بر ۱۴۷۷ مترمربع است. گنبد اصلی ۲۳,۲۵ متر ارتفاع داشته و توسط ۶ ستون پشتیبانی می‌شود.
این مسجد قدیمی که دارای یک مدرسه اسلامی، دفتر مجله و چاپ و نشر است با برگزاری تورهای رایگان بازدید از مسجد، آموزه‌های اسلامی و فلسفه وجودی مسجد را برای بازدیدکنندگان که در میان آنها غیرمسلمانان نیز دیده می‌شوند، بیان می‌کند.
در مسجد توکیو مدرسه بین‌المللی (Yuai)یوآی قرار دارد که در آن کاراته و خوشنویسی تدریس می‌شود.
به طور کلی احداث مساجد در ژاپن پس از سال ۱۹۹۰ میلادی توسط مسلمانان خارجی که بیشترشان در دهه ۸۰ میلادی به این کشور آمده بودند، رونق چشمگیری پیدا کرد.
هیرا
در ۱۹۹۷میلادی، انجمن اسلامی ژاپن با نام اختصاری «ICOJ»، مسجد «هیرا» را با خرید ساختمانی دو طبقه در شهر ایشیکاوا احداث کرد.
در سال‌های ۲۰۰۳-۲۰۰۴ ساختمان مسجد با توجه به افزایش تعداد نمازگزاران و نیز به دلیل شرایط نامناسب ساختمان مسجد(قدمت بنای آن) بازسازی شد. پس از بازسازی ظرفیت مسجد به بیش از ۲۰۰ نفر رسید.
ساخت مسجد جامع در یوکوهاما
در سال ۲۰۰۶ به منظور اقامه نمازهای روزانه مسلمانان مسجد جامع در شهر یوکوهاما احداث شد.
این مسجد علاوه بر اقامه نمازهای جماعت، مسجد جامع متناسب با مناسبت‌های مختلف مذهبی اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی برای بانوان و کودکان می‌کند
منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار