تاریخ انتشار :

پایگاه اطلاع‎‎رسانی آیسسکو؛

معرفی سال ۲۰۱۹ میلادی به عنوان سال میراث فرهنگی در جهان اسلام

وزیران فرهنگ کشورهای اسلامی در دهمین اجلاس خود در شهر «خارطوم»، پایتخت سودان ضمن تأکید بر ضرورت حمایت از میراث فرهنگی و توسعه فرهنگی پایدار در جهان اسلام، ۲۰۱۹ میلادی را سال میراث در جهان اسلام معرفی کردند.

   به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )   به نقل از پایگاه اطلاع‎‎رسانی آیسسکو؛ دهمین اجلاس وزیران فرهنگ کشورهای عضو سازمان علوم، فرهنگ و آموزش اسلامی(آیسسکو)، ۳۰ آبان در شهر خارطوم به کار خود پایان داد.
شرکت‌کنندگان در این اجلاس، تلاش‌های بیشتر و تقویت اقدامات عملی برای محافظت و حمایت از میراث مادی و معنوی در سایه منشورها و توافقنامه‌های بین‌المللی را خواستار شدند.
در این اجلاس همچنین از کشورهای اسلامی خواسته شد که با تعیین روزهای ملی میراث فرهنگی در کشورهای خود، فرصتی برای بازدید رایگان شهروندان از آثار باستانی و تاریخی با هدف ایجاد آگاهی عمومی نسبت به میراث فرهنگی و حفاظت از آن‌ها، ایجاد کنند.
درخواست از آیسسکو برای فعال‌سازی اعلامیه اسلامی محافظت از میراث فرهنگی در جهان اسلام و معرفی و سرمایه‌گذاری در این زمینه از دیگر تأکیدات وزیران فرهنگ کشورهای عضو آیسسکو بود.
شرکت‌کنندگان در این اجلاس، سال ۲۰۱۹ میلادی را به عنوان سال میراث فرهنگی در جهان اسلام معرفی کردند، این در حالی که شهر قدس شریف نیز به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۹ انتخاب شده است.
در دهمین اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای عضو آیسسکو، نسخه اصلاح‌شده راهبرد فرهنگی جهان اسلام تصویب و از کشورهای عضو خواسته شد در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی در کشورهای خود از این راهبرد استفاده و تلاش کنند آن را در محافل فرهنگی و هئیت‌های جامعه مدنی کشورهای خود معرفی کنند.
براساس مصوبه این اجلاس، یازدهمین اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای عضو آیسسکو در نوامبر ۲۰۱۹ در تونس برگزار خواهد شد
منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار