تاریخ انتشار :

مکزیک

تازه مسلمانان مکزیکی می‌خواهند هویت اسلامی خود را بسازند

گرایش تدریجی گروهی از بومیان مایا در مکزیک به دین اسلام، سبب شکل‌گیری جامعه‌ای از مسلمانان در ایالت چیاپاس (Chiapas) این کشور شده که مورد توجه برخی از فعالان اجتماعی و اهالی رسانه قرار گرفته است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )   جولیا ایاکولوتی (Giulia Iacolutti) عکاس برجسته ایتالیایی همواره اسلام را با تروریسم مرتبط می‌دانست اما زمانی که وی در سال ۲۰۱۴ به مکزیک آمد، نه تنها چنین ارتباطی را پیدا نکرد بلکه تصمیم گرفت زندگی، مراسمات و ضیافت‌های مسلمانان به ویژه تازه مسلمانان را در پروژه‌ای با عنوان «جنه» به معنای بهشت به تصویر بکشد.
ایاکولوتی یک آتئیست (بی‌دین) است و در طول زندگی با مسلمانان برای تهیه «پروژه جنه»، هیچ کس از او نخواست مسلمان شود اما معتقد است مسلمانان زندگی بهتر و غنی‌تری دارند.
در شهر مکزیکو، پایتخت مکزیک که اکثر مردم کاتولیک هستند، ایاکولوتی دریافت که داشتن یک سیستم اعتقادی، مهم‌تر از پیروی کردن از یک دین خاص است.
وی با مادران کاتولیکی صحبت کرد که دوست نداشتند دخترانشان مسلمان شوند اما زمانی که تغییر رفتاری آن‌ها را پس از مسلمان شدن دیده بودند، بسیار خوشحال شده و استقبال کرده بودند.
وی در این باره گفته است: مسلمان شدن در مکزیک بهتر از اروپا است زیرا مردم مکزیک به مسلمانان به عنوان تروریست نگاه نمی‌کنند.
جذابیتی برای تازه مسلمانان
ایاکولوتی در مورد تازه مسلمانان مکزیک گفت: تازه مسلمانان می‌خواهند هویت اسلامی خود را بسازند.
وی افزود: آنچه که اسلام را برای مکزیکی‌ها جذاب می‌کند، این است که اسلام به زندگی آن‌ها نظم و جهت می‌بخشد، مثلا یک مسلمان ۵ بار در شبانه‌روز باید نماز بخواند یا گوشت خوک و مشروبات الکلی مصرف نکند.
منطقه روستایی جنوب چیاپاس
ایاکولوتی پس از یک سال زندگی در مکزیکو و آشنایی با رسوم و عقاید تازه‌مسلمانان این شهر، به امامان جماعت یک منطقه روستایی در جنوب ایالت چیاپاس  برای تحقیق در مورد تازه مسلمانان این منطقه معرفی شد. وی تفاوت‌هایی را در شیوه زندگی ۴۰۰ تازه مسلمان این منطقه در مقایسه با تازه مسلمانان مکزیکو سیتی مشاهده کرد.
مسلمانان کمتر از یک درصد جمعیت ۱۲۰ میلیون نفری مکزیک را تشکیل می دهند اما در ایالت چیاپاس شمار مسلمانان بسیار بیشتر از نسبت آنان در کل جمعیت مکزیک است.
گرچه جمعیت مسلمانان در مکزیکوسیتی در حال افزایش است اما میزان بالای زاد و ولد و خانواده های گسترده در این منطقه روستایی ایالت چیاپاس باعث افزایش جهشی تعداد مسلمانان شده است.
بیشتر بانوان تازه مسلمان در این منطقه، شیوه‌های زندگی اسلامی را  به راحتی با شیوه‌های زندگی بومی خود در‌آمیخته‌اند و اکثر آن‌ها روسری بر سر می‌کنند.
یکی از بانوان مسلمان در گفتگو با ایاکولوتی گفت: دوست دارم به زبان مکزیکی حرف بزنم، لباس‌های بومی خود را بپوشم اما اعتقاد به خدا را نیز داشته باشم.
مشکلات تازه‌مسلمانان
علاقه به اسلام در ایالت چیاپاس همزمان با تقویت جنبش چپ گرای زاپاتیستا و افزایش انتقادها از سرمایه داری و مسیحیت شکل گرفت اما مناطق روستایی به دلیل دور از دسترس بودن به شهر، به سختی می‌توانند به برخی اصول اسلام پایبند بمانند.
به عنوان مثال از آنجاییکه چیاپاس یک ایالت فقیرنشین است گوشت ذبح شده به روش اسلامی به ندرت در آن پیدا می‌شود.
عید قربان از نگاه دوربین
عکاس ایتالیایی در روز عید قربان شاهد قربانی کردن دو گاو توسط تازه مسلمانان روستای مسلمان نشین در جنوب چیاپاس و اهدای گوشت قربانی به همسایگان مسیحی بود.
وی گفت: یکی از تاکیدات اسلام، این است که مسلمان باید به کسی که فقیرتر از خود هست کمک کند و مهم نیست شخص فقیر مسلمان باشد یا نه و همینکه همسایه یک مسلمان باشد، می‌تواند از گوشت و غذای اهدایی مسلمانان بهره‌مند شود.
ورود اسلام به مکزیک
عمده مسلمانان مکزیک، مهاجرانی از سوریه و لبنان هستند و در مرتبه بعدی مهاجرانی از مصر، ایران و ترکیه قرار دارند. گروهی از مسلمانان صوفیه نیز در دهه ۱۹۹۰ از اسپانیا وارد مکزیک شدند و اعضایی از ارتش رهایی‌بخش ملی زاپاتیستا (Zapatista) که یک گروه چپگرای انقلابی بود را مسلمان کردند.
دولت مکزیک آمار مسلمانان این کشور را حدود چهار هزار نفر اعلام کرده است اما مرکز تحقیقات پیو، شمار آنان را در ۲۰۱۰ حدود ۱۱۰ هزار نفر تخمین زده است. این مرکز پیش بینی کرده است جمعیت مسلمانان تا ۲۰۳۰ به ۱۲۶ هزار نفر برسد؛ بنا بر اعلام همین موسسه، جمعیت مسلمانان در سال ۱۹۹۰ حدود شش هزار نفر بوده که رشد ۸۵ درصدی را نشان می‌دهد
گردآوری و ترجمه: سیده نرگس وهاب‌زاده
منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار