تاریخ انتشار :

سهیل اسعد

اربعین نشان می دهد تاریخ این مکتب زنده است/ جلوه اقتدار امت اسلام

پس از سقوط صدام ما شاهد یک مرحله جدیدی از زیارت امام حسین و مسئله اربعین شدیم به این جهت که درهای عراق برای پیروان اهل بیت باز شده و این زیارت های میلیونی رقم می خورد.

 اربعین نشان می دهد تاریخ این مکتب زنده است

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) کسی که پدیده اربعین را می بیند در می یابد که تاریخ این مکتب زنده است و بعد از قرن ها پیروان امام حسین با عشق و علاقه او را زیارت می کنند و این دلیلی بر این است که تاریخ اهل بیت برای ما یک جریان زنده است.

این طلبه آرژانتینی گفت: جریانی است که از گذشته شروع شد و تا آخر جریان دارد. از این جهت حضور فعال میلیون ها مسلمان که برای تجدید بیعت با امام حسین می روند دلیلی بر این است که ائمه صرفا متعلق به تاریخ نیستند بلکه در تمام زمان ها حاضرند و برای ما فرقی نمی کند که میت باشد یا زنده باشد. سیره عملی آنها الگوهای زنده ای است که در زندگی تمام مسلمان ها تجسم پیدا می کند.

آمادگی کامل در امت اسلامی و پیروان اهل بیت

وی افزود: از این جهت پیام اول اربعین این است که تاریخ ما تاریخ زنده ای است. پیام دوم این است که یک آمادگی کامل در امت اسلامی و پیروان اهل بیت وجود دارد.

وی ادامه داد: وقتی شما صحنه ای مثل اربعین می بینید که ۲۰ میلیون نفر در یک جا جمع شدند و در یک سو در حال حرکتند و یک هدف متحد دارند و همه به اسلام و امام حسین عشق دارند دلیل بر این است که ما یک نقطه مشترک برای اتحاد بین پیراوان اهل بیت داریم. یعنی یک امام می تواند بیست میلیون نفر را در یک صحنه و در یک زمان جمع کند.

سهیل اسعد گفت: این قدرت مکتب اهل بیت بر اتحاد پیروان اش است. یکی از مسائلی که دشمنان سعی می کنند مطرح کنند تفرقه بین مسلمین است و این واضح است که قابلیت اتحاد وجود دارد.

اربعین نشاندهنده اقتدار مسلمین است

وی افزود: پیام سوم این است که این حرکت مردمی دلیل بر اقتدار مسلمین است و قدرت فوق العاده ای است که در ادیان دیگر دیده نمی شود. آنجا همه جمع می شوند و مرزها از بین می رود. از بچه گرفته تا جوان و پیر و… همه می روند و این دلیل بر قدرت و اقتدار اسلام و مسلمین است. در اربعین همه مرزها که در احکام شرعی دیگر مطرح است برداشته می شود.

وی ادامه داد: مثلا در ماه رمضان مریض ها و یا مسافران روزه نمی گیرند. در مورد عبادات دیگر مرزهایی وجود دراد ولی در اربعین هیچ مرزی وجود ندارد و انگار شریعت شمولیت و جامعیت و فراگیری پیدا می کند.

این طلبه آرژانتینی گفت: پیر و جوان و بچه و سالم و عاقل و… جمع می شوند، همینطور که در خود واقعه کربلا هم مرزها محو شده است.

وی ادامه داد: بحث چهارم قدرت مسلمین بر خدمات اجتماعی است. کسانی هستند که در فقر شدید زندگی می کنند اما می بینید که در اربعین تمام دارایی شان را در اختیار زائر امام حسین می گذارند.

عراق در اربعین متحول می شود

وی افزود: من خودم افراد زیادی را دیدم که با عراقی ها آشنا نبودند ولی در اربعین با دیدن رفتار عراقی ها متحیر شده بودند. عراق در اربعین متحول می شود. از سوی ملت عراق میلیاردها دلار خرج می شود و این دلیل بر قدرت این ملت بر خدمت زائرین دارد.

رسانه های غربی اربعین را نادیده می گیرند

وی گفت: متاسفانه می بینیم که اربعین توسط رسانه ها سانسور می شود. رسانه های غربی اربعین را نه فقط نادیده می گیرند بلکه قصد خاصی وجود دارد که این امر مطرح نشود.

اسعد گفت: امام حسین بر رفتارهای اجتماعی امت اسلام تاثیرهای عمیقی دارد. دشمن متوجه شده که فکر و تاریخ امام حسین انسان ها را متحول می کند که یک جریان جدید می سازد. آنها فهمیدند که امام حسین نباید در وجدان بشر وارد شود تا این تحول را ایجاد کند. لذا سعی می کند فرهنگ عاشورا را حذف کند. فرانسیس فوکویاما در اجتماعی که صهیونیست ها در قدس داشتند یکی از نقاط قوت تشیع را فرهنگ عاشورا ذکر می کند.

وی ادامه داد: در مقابل هدف آنها این بود که این فرهنگ حذف یا تضعیف شود. از نظر آنها اربعین به عنوان یکی از تجلیات فرهنگ عاشورا باید حذف شود بنابراین نمی گذراند تاثیر آن به صورت طبیعی به ملت ها برسد.

وی افزود: البته اینطور نیست که صرفاً اتفاقی در گوشه ای از زمان و مکان رخ داده باشد. خود مردم رسانه و مبلغ اربعین می شوند. لذا می بینیم یک نفر از یک کشوری آمده و سال بعد ۵۰ نفر را با خود می آورد. اینکه ما می بینیم هر سال بیشتر می شود به خاطر این است که به صورت چهره به چهره منتقل می شود.

وی گفت: سال گذشته بنده با هیسپان تی وی برای مستند سازی به پیاده روی اربعین رفتیم و در آنجا با چند نفر مصاحبه کردم که از آرژانتین آمده بودند. قبلا هم از کلمبیا و ونزوئلا و کشورهای دیگر آمده بودند.

حتی مسیحیان هم در این مراسم شرکت می کردند

اسعد ادامه داد: یکی از خاطرات قشنگی که من دارم این بود که ما با شیخ عبدالمهدی کربلایی مسئول حرم امام حسین صحبت کردیم و بحث آمریکای لاتین و مراکز اسلامی و تازه مسلمان ها را به ایشان معرفی کردیم. ایشان به ما ۵ پرچم حرم امام حسین هدیه داد که در مراکز مختلف آن کشورها قرار دهیم. در اکوادر، کلمبیا، آرژانتین، کلمبیا هر کدام یک پرچم قرار گرفته است و پنجمی هم به دست من است که قرار است در کوبا بگذاریم. این برای اولین بار بود که پرچم حرم امام حسین به آمریکای لاتین منتقل می شد و در آنجا نصب شده است. همه مردم در مراسم شرکت می کردند. حتی کسانی که خیلی از دین دور بودند به خاطر حضور این پرچم مبارک آمدند. پرچم را پیش مریض های مسلمان بردیم که همه اشک ریختند و ابراز عشق کردند. در کاراکاس ونزوئلا حتی مسیحیان هم در این مراسم شرکت می کردند.

وی افزود: به طور کلی اسلام به عنوان پروسه ای است که در زمان ادامه دارد. با پیامبر شروع می شود و امام حسین به عنوان بقادهنده اسلام بود و خاتمیت اسلام در این دنیا با امام مهدی است. این سه حلقه با هم مرتبط اند.

اسعد گفت: شعار امام مهدی «ان جدی الحسین قتل مظلوما» است که بزرگان گفته اند برای اینکه امام زمان این شعار را به جامعه عرضه کند باید مردم دنیا با بحث امام حسین آشنایی داشته باشند. لذا اگر آشنایی وجود نداشته باشد این شعار معنایی ندارد. مسئله سوم خود حرکت پیروان اهل بیت است که ما می دانیم در عصر ظهور و قبل از آن یک تمهیدی در جامعه باید باشد. این تمهید حرکت تمام شیعیان است که با فکر و اعمال خود مدلی را به جامعه بشری عرضه می کنند که اربعین یکی از این پدیده هاست. اربعین و حضور فعال در صحنه پیام های عملی برای تمهید ظهور امام مهدی است.

رسانه برای جهانی شدن اربعین بسیار اهمیت دارد

وی اظهار داشت: طبیعی است که رسانه برای جهانی شدن اربعین بسیار اهمیت دارد. نکته دوم استفاده از بومی هاست و اگر بومی های کشورهای مختلف دعوت بشوند و با چشم خود ببینند این تاثیر بیشتری از رسانه دارد.

وی در پایان گفت: امسال در عاشورا در اسپانیا در مرکز شهر خیمه ای برپا کردند و امام حسین را معرفی می کردند. اگر چنین فعالیت هایی در کشورهای مختلف در مورد اربعین نیز صورت گیرد موثر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، سهیل اسعد، طلبه آرژانتینی در مورد پیاده روی اربعین و زیارت سیدالشهدا در این ایام گفت: اربعین سنتی است که پس از شهادت امام حسین در امت اسلامی اجرا شده و شیعیان در دوره های مختلف از این فرصت برای زیارت استفاده می کردند. در روایات هم یکی از علائم مومن زیارت اربعین نامیده شده است. در برخی دروه ها هم پیاده روی اربعین به صورت پنهان انجام می شد. با این همه مشقات و مشکلات باز هم شیعیان در زیارت اربعین شرکت می کردند و برای احیای آن تلاش کردند.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار