فلسفه مصیبت ها وگرفتاری هائى که به انسان مى رسد چیست ؟

مصائب و مشکلاتى که دامنگیر انبیاء وائمه معصومین علیه السلام مى شد که براى ترفیع مقام و آزمایش آنها بود و همچنین مصائبى که گریبان غیر معصومین را مى گیرد و جنبه آزمون دارد و یا مصائبى که بر اثر عدم دقت و ندانم کاریها و عدم مشورت و سهل انگارى در امور حاصل مى شود که اثر تکوینى اعمال خود انسان است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) در این بخش به فلسفه گرفتاری ها و مصیبتهایی که به انسان می رسد از کتاب ۱۸۰پرسش و پاسخ ایت الله مکارم شیرازی پرداخته می شود.

در سوره شورى آیه ۳۰ مى خوانیم:” (و ما اصابکم من مصیبه فبما کسبت ایدیکم) هر مصیبتى به شما رسد بخاطر اعمالى است که انجام داده اید.”
در حدیثى از امیرالمومنین علیه السلام مى خوانیم که از پیامبرخدا نقل مى کند که فرمود: این آیه بهترین آیه د رقرآن مجید است، اى على هر خراشى که بر بدن انسان وارد مى شود و هر لغزش قدمى، بر اثر گناهى است که از او سر زده، و آنچه را که در این دنیا عقوبت فرموده عادل تر از آن است که در آخرت بار دیگر کیفر دهد.
گر چه ظاهر آیه عام است ولى مطابق معمول در عمومات استثنایى وجود دارد مانند مصائب و مشکلاتى که دامنگیر انبیاء وائمه معصومین علیه السلام مى شد که براى ترفیع مقام و آزمایش آنها بود و همچنین مصائبى که گریبان غیر معصومین را مى گیرد و جنبه آزمون دارد و یا مصائبى که بر اثر عدم دقت و ندانم کاریها و عدم مشورت و سهل انگارى در امور حاصل مى شود که اثر تکوینى اعمال خود انسان است.
کوتاه سخن اینکه مصائب و گرفتارى هاى سخت، فلسفه هاى مختلفى دارد، که در بحث هاى توحیدى و مباحث عدل الهى به آن اشاره شده است. شکوفایى استعدادها تحت فشار مصائب، هشدار نسبت به آینده، آزمون الهى، بیدارى از غرورو غفلت، و کفاره گناه و….
از آنجا که بیشتر افراد آن جنبه کیفرى و کفاره اى دارد آیه فوق آن را بصورت عموم مطرح ساخته است.
و در حدیثى مى خوانیم هنگامی که على بن الحسین (علیه اسلام) وارد بر یزید شد، یزید گفت: “یا على ما اصابکم من مصیبه فبما کسبت ایدیکم, اشاره به اینکه حوادث کربلا نتیجه اعمال خودشمابود ”

ولى امام در پاسخ فرمودند: چنین نیست، این آیه در مورد ما نازل نشده، آیه دیگرى در مورد ما نازل شده که مى گوید: هر مصیبتى در زمین یا در جسم و جان شما روى دهد پیش از آفرینش شما در کتاب ( لوح محفوظ ) بوده و آگاهى بر این امر بر خداوند آسان است.
این براى آن است که شما بخاطر آنچه از دست مى دهید غمگین نشوید، و بخاطر آنچه در دست دارید زیاد خوشحال نباشید،
گاهى مصائب جنبه دست جمعى دارد و محصول گناهان جمعى است

در آیه ۴۱ سوره روم مى خوانیم: فساد در خشکى و دریا بخاطر اعمال مردم آشکار شد، تا نتیجه بعضى از اعمالى را که انجام داده اند به آنها بچشاند شاید بازگردند”
امثال این آیات نشان مى دهد در میان اعمال انسان و نظام تکوینى زندگى او ارتباط و پیوند نزدیکى وجود دارد.
در یکى از خطبه هاى نهج البلاغه آمده است:
هیچ ملتى از آغوش ناز و نعمت گرفته نشد مگر بواسطه گناهانى که انجام دادند و….( نهج البلاغه خطبه ۱۷۸ )
و در حدیث دیگرى از امیرمومنان نقل شده: بلاها براى ظالم تادیب است، و براى مومنان امتحان، و براى پیامبران درجه، و براى اولیاء کرامت و مقام است ( بحارلانوارجلد۸۱ ص۱۹۸ )

بخش های دیگر از کتاب۱۸۰پرسش و پاسخ را بخوانید؛

بخش۱: (انگیزه و نیاز انسان برای خداجویی) 

بخش۲: (چرا ذات پروردگاررانمى توان درک کرد؟)

بخش۳: (آیا آفریدگار هم آفریدگاری دارد؟) 

بخش۴: (چگونه دین فطری است؟) 

بخش۵: (ناممکن بودن تعدد خدایان، معنی لقاء الله، وجه الله،ثارالله، یدالله چیست؟) 

بخش۶: (خداوند سمیع و بصیر، جمال و جلال خداوند،محبت خدا نسبت به بنده) 

بخش۷: (اراده خداوند، سخن گفتن خدا، خشم خدا،اسم اعظم)

بخش۸: (مفهوم مکر درباره خدا، تقاضای رویت خدا توسط موسی،عرش خدا و عالم ذر چیست؟)

بخش۹: (هدایت و ضلالت از سوی خدا به چه معناست؟) 

بخش۱۰: (آیا مشاهده خداوند امکانپذیر است؟) 

بخش۱۱: (بداء چیست ایا خداوند در چیزی حلول می کند؟) 

بخش۱۲: (آیا توسل به اولیا شرک است؟) 

بخش۱۳: (توبه مرتد فطری، دراز کردن دست سمت آسمان هنگام دعا) 

بخش۱۴: (تفاوتهاى طبیعى درانسان ها باعدالت سازگاراست؟ چرا خداوند شیطان را آفرید؟) 

تنظیم و پیاده سازی خدیجه سادات علوی– گروه تحقیقات سایت رهیافته (وابسته به انجمن شهید ادواردو آنیلی)

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: