به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) از صربستان، این نشست با محوریت ابن خلدون به عنوان فیلسوف و نظریهپرداز تاریخ، در دانشکده فلسفه دانشگاه بلگراد، پایتخت صربستان، برگزار شد.
در این نشست که از سوی مرکز تئوری تاریخ، وابسته به دانشکده فلسفه بلگراد، ترتیب یافته بود، «معمر خلیلویچ»، رئیس گروه تمدن پژوهی مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد سخنرانی کرد.
در ابتدای این نشست، «الکساندر ساویچ»، رئیس مرکز تئوری تاریخ دانشکده فلسفه بلگراد، ابن خلدون را از معروفترین میراثداران فلسفه اجتماعی اسلامی در غرب دانست و گفت: دیدگاهها و تحلیلهای تاریخی ابن خلدون امروز هم میتواند در راستای شناخت عمیقتر حقایق و حوادث جهان اسلام مورد استفاده پژوهشگران قرار گیرد.
معمر خلیلویچ نیز که چندی قبل کتاب جدید وی در حوزه فلسفه اجتماعی اسلام با عنوان «اقتدار جامعه: اسلام، فلسفه، تمدن» به زبان صربی و از سوی مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد منتشر شد، نخست به تحلیل پشتوانههای تاریخی و معرفتی اندیشههای ابن خلدون پرداخت و در ادامه به اختصار اصلیترین چارچوبهای محتوایی نگارش «مقدمه»ی ابن خلدون را تشریح کرد.
پژوهشگر مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد در بخش دوم از توضیحات خود، اندیشه ابن خلدون را متعلق به فضای معرفتی حکمت مشاء در جهان اسلام دانست.
وی فلسفه اجتماعی اسلام را میراثی غنی و معطوف به کمال هستیشناختی و سعادت حقیقی جامعه دانست و اضافه کرد: فلسفه اجتماعی اسلام در ادوار متأخر، گستردگی و عمق کمنظیری در سایه تأملات بدیع نمایندگان حکمت اشراق و حکمت متعالیه یافت.
خلیلویچ به تحلیل بنیانهای اندیشه مترقی اجتماعی خواجه نصیرالدین طوسی و ملاصدرا پرداخت و تأکید کرد که محققان و اساتید مغرب زمین هنوز به اندازه کافی با تعالیم این حکمای سترگ آشنایی دقیق پیدا نکردهاند.
وی ابراز امیدواری کرد که دانشکده فلسفه دانشگاه بلگراد، به عنوان یکی از قدیمیترین و مهمترین مراکز دانشگاهی اروپای جنوب شرقی، در راستای معرفی روشمند حکمای بزرگ اسلام به ویژه در ضمن مکتب حکمت متعالیه صدرالدین شیرازی، گامهای مؤثری را در آینده بردارد.
پس از سخنان معمر خلیلویچ، دانشجویان، اساتید و رؤسای چند گروه علمیِ حاضر در جلسه به بحث و گفتگو درباره اهمیت فهم و تحلیل دقیق مبانی اندیشه فلسفی و اجتماعی اسلام و لوازم معرفتی و فرهنگی آن در جهان معاصر پرداختند.
منبع: ایکنا