تاریخ انتشار :

بلگراد، پایتخت صربستان

نشست علمی بررسی مبانی اندیشه‏ اجتماعی اسلام

نشست علمی بررسی مبانی اندیشه‏ اجتماعی اسلام در دانشکده‏ فلسفه‏ بلگراد، پایتخت صربستان برگزار شد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )   از صربستان، این نشست با محوریت ابن خلدون به عنوان فیلسوف و نظریه‏‌پرداز تاریخ، در دانشکده‏ فلسفه‏ دانشگاه بلگراد، پایتخت صربستان، برگزار شد.

در این نشست که از سوی مرکز تئوری تاریخ، وابسته به دانشکده‏ فلسفه بلگراد، ترتیب یافته بود، «معمر خلیلویچ»، رئیس گروه تمدن‏ پژوهی مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد سخنرانی کرد.

در ابتدای این نشست، «الکساندر ساویچ»، رئیس مرکز تئوری تاریخ دانشکده‏ فلسفه‏ بلگراد، ابن خلدون را از معروف‌‏ترین میراث‏‌داران فلسفه‏ اجتماعی اسلامی در غرب دانست و گفت: دیدگاه‏‌ها و تحلیل‏‌های تاریخی ابن خلدون امروز هم می‏‌تواند در راستای شناخت عمیق‌‏تر حقایق و حوادث جهان اسلام مورد استفاده‏ پژوهشگران قرار گیرد.

معمر خلیلویچ نیز که چندی قبل کتاب جدید وی در حوزه‏ فلسفه‏ اجتماعی اسلام با عنوان «اقتدار جامعه: اسلام، فلسفه، تمدن» به زبان صربی و از سوی مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد منتشر شد، نخست به تحلیل پشتوانه‌‏های تاریخی و معرفتی اندیشه‌‏های ابن خلدون پرداخت و در ادامه به اختصار اصلی‏‌ترین چارچوب‏‌های محتوایی نگارش «مقدمه»ی ابن خلدون را تشریح کرد.

پژوهشگر مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد در بخش دوم از توضیحات خود، اندیشه‏ ابن خلدون را متعلق به فضای معرفتی حکمت مشاء در جهان اسلام دانست.

وی فلسفه‏ اجتماعی اسلام را میراثی غنی و معطوف به کمال هستی‏‌شناختی و سعادت حقیقی جامعه دانست و اضافه کرد: فلسفه‏ اجتماعی اسلام در ادوار متأخر، گستردگی و عمق کم‏‌نظیری در سایه‏ تأملات بدیع نمایندگان حکمت اشراق و حکمت متعالیه یافت.

خلیلویچ به تحلیل بنیان‏‌های اندیشه‏ مترقی اجتماعی خواجه نصیرالدین طوسی و ملاصدرا پرداخت و تأکید کرد که محققان و اساتید مغرب‏ زمین هنوز به اندازه‏ کافی با تعالیم این حکمای سترگ آشنایی دقیق پیدا نکرده‌اند.

وی ابراز امیدواری کرد که دانشکده‏ فلسفه دانشگاه بلگراد، به عنوان یکی از قدیمی‏‌ترین و مهم‏‌ترین مراکز دانشگاهی اروپای جنوب ‏شرقی، در راستای معرفی روشمند حکمای بزرگ اسلام به ویژه در ضمن مکتب حکمت متعالیه‏ صدرالدین شیرازی، گا‌م‏های مؤثری را در آینده بردارد.

پس از سخنان معمر خلیلویچ، دانشجویان، اساتید و رؤسای چند گروه علمیِ حاضر در جلسه به بحث و گفتگو درباره اهمیت فهم و تحلیل دقیق مبانی اندیشه‏ فلسفی و اجتماعی اسلام و لوازم معرفتی و فرهنگی آن در جهان معاصر پرداختند.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار