تاریخ انتشار :

حجت‌الاسلام ابوالفضل امامي ميبدي

گفتگو با روحانی مرکز اسلامی امام مهدی در ایتالیا

با توجه به وضعیت همسرم که تازه مسلمان ایتالیایی است و رفت و آمدهای زیادی به ایتالیا داشتیم تا خانواده خود را ببیند ناگزیر شدیم در ایتالیا ساکن شویم و به عنوان روحانی و مبلغ در مرکز «امام مهدی» تا به امروز مشغول به کار شدم، اما…

   به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) حجت‌الاسلام ابوالفضل امامی میبدی دارای دکتری روابط بین‌الملل سیاسی ۱۲ سالی می‌شود که برای تبلیغ در رم رفت و آمد دارد و دو سال است که در این شهر سکونت گزیده و به عنوان روحانی مرکز اسلامی «امام مهدی» تنها مرکز شیعیان بومی در ایتالیا مشغول به کار است؛ مرکزی که دارای جایگاه و اعتبار ویژه‌ای نزد دولت ایتالیاست، برای همین عوامل مرکز امام مهدی جلسات مستمری به صورت سالیانه یا فصلی با وزیر این کشور برگزار می‌کنند و درباره مسائل مختلف مربوط به اسلام و مسلمانان در ایتالیا و اروپا با هم گفت‌وگو دارند. فرصتی دست داد تا با دکتر امامی در سفر کوتاهی که به ایران داشتند گفت‌وگو داشته باشیم:
 چرا برای فعالیت تبلیغی ایتالیا را انتخاب کردید؟
اول این‌که وظیفه دینی و کاری من فعالیت تبلیغی است؛ در این کسوت آمده‌ام تا دین اسلام را تبلیغ و معرفی کنم؛ البته این را هم بگویم برای زندگی و کار علمی ترجیح می‌دادم در ایران بمانم اما با توجه به وضعیت همسرم که ایرانی – ایتالیایی است و رفت و آمدهای زیادی به ایتالیا داشتیم تا خانواده خود را ببیند ناگزیر شدیم در ایتالیا ساکن شویم و به عنوان روحانی و مبلغ در مرکز «امام مهدی» تا به امروز مشغول به کار شدم، اما مسئله‌ای که اشتیاق من را برای کار در این مرکز بیشتر کرد آن است که بستر اصلی کار این مرکز، بومی‌های ایتالیایی است که به اسلام مشرف شده‌اند؛ اتفاقی که شاید کمتر برای مبلغان خارج از کشور رخ می‌دهد اینجا از طریق مرکز اسلامی امام مهدی با عمیق‌ترین لایه‌های اجتماعی و سیاسی ایتالیا ارتباط و همکاری‌های زیادی می‌شود.
با وجود غنای محتوایی، فعالیت‌های تبلیغی بین‌المللی کمی داریم؛ درحالی‌که وهابیت خیلی پیشتازی می‌کند. با توجه به این مسئله ایتالیایی‌ها چقدراسلام حقیقی و تشیع را می‌شناسند؟
آن چیزی که متوجه هستم تشیع از زمان انقلاب اسلامی ایران رشد زیادی در جهان داشت، اما نه رشد نفری و فردی، بلکه رشد فضایی. رشد نفری به این معناست که شما یک قبیله‌ای را مسلمان کنید ولی رشد فضایی یعنی فضای جهانی را در اختیار بگیرید. وهابیت هیچ‌گاه موفق به رشد فضایی نشد. زمانی کمونیسم یا لیبرالیسم هم به این موفقیت رسیدند و طیف زیادی را همراه کردند، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به نظر من قدرت اسلام شروع شد. صدور انقلاب در زمان جنگ با وجود مظلومیت زیادی که داشتیم صورت گرفت اما در زمان سازندگی با افت زیادی مواجه بودیم و تنها در حوزه‌های خاص این مسئله را دنبال کردیم. این شد که فرقه‌های ضاله‌ای چون وهابیت خود را به عنوان اسلام معرفی کرد.
اخیراً مقام معظم رهبری نامه‌ای برای جوانان اروپایی نوشته‌اند؛ این نامه چه بازتاب‌هایی داشته است؟
نوشتن نامه توسط ایشان کار بزرگی است یعنی همان فتح فضای بین‌المللی. این مسئله شبیه آن است که در اتوبوسی دو نفر با صدای بلند حرف بزنند و فضای اتوبوس را در دست بگیرند به طوری که دیگر مسافران ناخواسته متأثر از صدای آنها قرار گیرند. اصولاً در اختیار داشتن فضا مهم است چون اگر فضا را در اختیار نداشته باشیم باید تک تک افراد را در اختیار بگیریم که کار بسیار سختی است حتی بیشتر مواقع به‌خصوص در اروپا پیامدهای منفی دارد و اسلام‌هراسی و شیعه‌هراسی می‌آورد و باعث محدودیت می‌شود. نامه مقام معظم رهبری شبیه به همان دو نفری است که در اتوبوس بلند حرف می‌زنند. در بحث تبلیغ و اثرگذاری نباید به دنبال تک تک افراد باشیم؛ اگر درعرصه بین‌الملل باشیم با این شیوه موفق هستیم؛ به نظرم هدف رهبر معظم انقلاب هم همین بود تا فضا را متأثر کنند؛ از طرفی انتشار نامه نشان داد که ما در وضعیتی هستیم که نیاز داریم شبکه عصبی بدنه جهان را بازسازی کنیم و این همان شبکه ارتباطی است.
شما در ایتالیا چه کردید؟
در ایتالیا نامه مقام معظم رهبری را به صورت کتاب ترجمه و منتشر کردیم. کتاب شرح نامه در اندازه کوتاه و بیانی ساده با استقبال زیادی مواجه شد و به چاپ دوم هم رسید. فتح فضا خیلی مهم است که نامه ولی امر مسلمین به همراه داشت.
تأثیرات را چطور دیدید؟
همانطور که گفتم تأثیرات فتح فضا خیلی اهمیت دارد؛ اولین تأثیر مهمش این بوده که باعث شده تا جبهه برنامه‌ریزی دشمن با رویکرد تهاجمی در خیلی از زمینه‌ها به لاک دفاعی کشیده شدند و اندیشمندان آن‌ جریان خلع سلاح شدند. در واقع به نوعی نامه مقام معظم رهبری دست آنها را خالی کرد و بست به صورتی که نتوانستند فضای علمی و گفت‌وگوهای درست و منطقی را میدان‌داری کنند. بعد از نامه حضرت آقا این میدان‌داری برایشان سخت شده درعین حال، جریان‌هایی که پیش از این داشتیم دوباره جان گرفتند و به تکاپو افتادند و احیا شدند؛ این نکته مهمی است.
شما تجربه حضور در تلویزیون و رسانه‌های ایتالیا را هم دارید؟
بله. برنامه‌ای با ضبط تلویزیونی و مستندی درباره سواد و شناخت تمدن اسلامی؛ مثلاً این‌که یک اروپایی وقتی به ایران سفر می‌کند نمی‌تواند راحت نمادهای تمدنی ابنیه تاریخی اسلامی ما را بشناسد برنامه‌ مستندی هم درباره شیخ نمر بود که بعد از شهادت ایشان در بخش چند رسانه‌ای سایت‌ها منتشر شد.
نهضت ترجمه در نشر تفکر انقلاب و تشیع مؤثراست در این رابطه یکسری مؤسسه‌هایی هم راه‌اندازی شده است مانند مؤسسه آثار شهید مطهری یا حفظ آثار امام خمینی؛ به نظر شما این مؤسسه‌ها در ایتالیا چقدر تأثیرگذار بوده و آیا خروجی هم داشته‌اند؟
تأسف‌آور است که بگویم ما در مرکز اسلامی رم کتاب داریم، ولی کتابخوان نداریم یا با افرادی مواجه هستیم که کتاب می‌خوانند ولی امکان ارتباط با آنها نیست. به‌نظرم چاپ و نشر کتاب گام بعدی است. ما به گام‌های مقدماتی نیاز داریم تا به نتیجه برسیم. ذائقه غربی‌ها تصویری شده است و کمتر نوشتاری هستند؛ بنابراین باید اولویت‌ها را درنظر گرفت فیلم و کارتون حلقه‌های واسط گمشده است. اگر هدف ارتباط‌گیری با بدنه مردم است در این مدت خیلی کم سراغ کتاب آمده‌اند. من بیشتر مایل هستم تا کتاب‌هایی درباره انقلاب اسلامی آنجا توزیع شود. یا نامه مقام معظم رهبری خریداران بیشتری دارد؛ این یک الگوی خوب است. باید کتاب‌هایی درباره ولایت فقیه، انقلاب اسلامی و… به صورتی کوتاه و ساده منتشر نمود؛ یعنی مسائل استراتژیک و به‌روز را به زبانی قابل فهم نوشت و ترجمه کرد.
به نظر شما اگر انتشارات مشهور ایتالیایی این کتاب‌ها را چاپ کنند یا در چاپ مشارکت داشته باشند آیا در جذب مخاطب مؤثرتر نیست؟
قطعاً همین طوراست؛ به‌خاطر همین مؤسسه المهدی برخی کتاب‌ها را با کمک انتشارات مشهور ایتالیایی برای ما چاپ می‌کند یا شیعیان ایتالیایی خودشان به صورت خودجوش کتاب‌هایی را منتشر می‌کنند ولی آیین‌نامه‌ای تصویب نشده که چه کتاب‌هایی منتشر شود لذا کار مطالعاتی جامع و کاملی نیاز دارد تا بدانند چه کتاب‌هایی چه زمانی و چطور چاپ و توزیع شود اینها مهم است.
وضعیت ایرانیان در ایتالیا چطور است؟
ایرانیان رها و به‌حال خود هستند چون نقص جدی در ساختار سفارت و رایزن فرهنگی وجود دارد باعث شده تا ایرانیان رها باشند. آنها از نخبه‌های فرهنگی اطلاع جزئی دارند، که این خوب نیست. ارتباط‌گیری، جلسه و نشستی بین ایرانیان و سفارت ایران وجود ندارد که به نظرم این یک نقص ساختاری است. اگر ایرانی‌ها همدیگر را نبینند و در ایتالیا و فرهنگ آن هضم و جذب بشوند مشکلات زیادی خواهند داشت.
به نظر شما برای معرفی ایران در کشوری مثل ایتالیا چه باید کرد؟
باید گروه هدف را بشناسیم و با بررسی آن اقدام کنیم. اگر تنها گروه هدف ایتالیا باشد هیچ‌گاه موفق نمی‌شویم زیرا هدف خیلی از کشورها است که از ما هم قوی‌تر هستند؛ بنابراین باید دید کجای ایتالیا مستعدتر است. ما در ایتالیا می‌توانیم جزیره‌هایی را پیدا کنیم یعنی مخاطبان جزیره‌ای داشته باشیم. اول ایتالیا و بعد ایران معرفی شود. ما باید بتوانیم بخش زیادی از ایتالیایی‌ها که دچار سردرگمی هستند همچنین افرادی که گرفتار زندگی غربی امریکایی شده‌اند را از هم تفکیک و شناسایی کنیم و برای هرکدام برنامه داشته باشیم و فرهنگ انقلاب اسلامی و شخص رهبری و اندیشه‌های ایشان را به آنها برسانیم.
   مصاحبه از:  معصومه طاهری
منبع: روزنامه جوان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار