تاریخ انتشار :

ليبي

بن غلبون مسجدی تاریخی با قدمت ۸۰۰ سال در شهر «مصراته» لیبی

«بن غلبون» نام مسجدی تاریخی با قدمت ۸۰۰ سال در شهر «مصراته» لیبی است که همچون بسیاری از آثار باستانی و تاریخی این کشور مورد بی‌توجهی مسئولان قرار گرفته است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از پایگاه خبری ۲۱۸tv.net، قدمت و پیشینه مسجد باستانی «بن غلبون» که در منطقه «قصر احمد» واقع در شمال شرق شهر «مصراته» لیبی قرار گرفته است، به ۸۰۰ سال پیش باز می‌گردد.

این مسجد که رایحه خوش تاریخ و میراث از آن به مشام می‌رسد، همچون بسیاری از آثار تاریخی و باستانی لیبی مورد بی‌مهری مسئولان این کشور واقع شده است.

«شیخ عبدالرحمن بن غلبون»، متولی و امام جماعت مسجد «بن غلبون» درباره ارزش تاریخی این مسجد می‌گوید: قدمت این مسجد به بیش از ۸۰۰ سال پیش باز می‌گردد و یکی از قدیمی‌ترین مساجد در شهر مصراته به شمار می‌رود.
 وی افزود: مسجد «بن غلبون»، همچنان ساختار و معماری قدیمی خود را حفظ کرده و از تغییر و تحول‌های امروزی مصون مانده است.
شیخ عبدالرحمن بن غلبون بیان کرد: این  مسجد توسط «شیخ محمد بن خلیل بن غلبون»، از پیشگامان جنبش علمی در مصراته و مؤسس نخستین نهضت علمی در این شهر تأسیس شد.
وی با بیان این که توجه و نگهداری از این مسجد به خانواده‌اش اختصاص یافته است، گفت: «من هم‌اکنون تولیت مسجد را برعهده دارم، این در حالی است که تاکنون با بسیاری از مسئولان دولتی مربوطه در زمینه آثار باستانی و تاریخی دیدار کرده و خواستار توجه آنها به این مسجد شده‌ام، اما این تلاش‌ها بی‌فایده بوده است».
متولی و امام جماعت مسجد «بن غلبون» گفت: تنها یک بار در سال ۲۰۱۰ میلادی سه تن از مهندسان حفظ آثار باستانی و تاریخی شهرها به منظور تحقیق برای حفظ و صیانت مسجد به این جا آمدند که این اقدام نیز فایده‌ای جز وعده‌های عملی نشده در پی نداشت.
وی در پایان درباره منبر این مسجد گفت: منبر اصلی این مسجد که با سنگ‌های قیمتی تزیین شده بود، از سوی طلیانی‌ها(گروه نژادی ساکن در جنوب اروپا) به سرقت رفت، اما قدمت منبر کنونی این مسجد به بیش از ۸۰ سال می‌رسد
منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار