تاریخ انتشار :

استاد دانشگاه هندی:

استاد دانشگاه علیگر هندوستان؛خواستار تقویت آموزشی مسلمانان توسط دولت هندشد

در مراسم ۲۰۰امین سالگرد ولادت بنیانگذار دانشگاه علیگر، یکی از اساتید دانشگاهی برجسته هندی طی سخنرانی خود، به محرومیت و عقب ماندگی در جامعه مسلمانان هند اشاره کرده و از دولت خواست نسبت به تقویت آموزشی جامعه اسلامی اقدام ورزد.

   به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )به نقل از financialexpress، استاد دانشگاه علیگر هندوستان، از دولت این کشور به دلیل عقب نگه داشتن مسلمانان در عرصه‌های مختلف انتقاد کرده و خواستار تقویت آموزشی مسلمانان شد.

فرانک اسلام از اساتید آمریکایی هندی برجسته دانشگاهی و کارآفرین شناخته شده،  طی سخنرانی در ۲۰۰امین سالگرد ولادت بنیانگذار دانشگاه علیگر نسبت به مشکلات و چالش‌های مسلمانان در هندوستان اشاره کرده و گفت: مسلمانان در هند از لحاظ اقتصادی در محرومیت باقی مانده‌اند و دولت هند اگر می‌خواهد به توانمندی‌های بالقوه دستیابی پیدا کند باید جامعه اسلامی را از طریق آموزش توانمند سازد. علی‌رغم اینکه نسبت به گذشته پیشرفت دیده می‌شود، اما بسیاری از مسلمانان در هند هنوز از لحاظ اجتماعی، تحصیلی و اقتصادی در محرومیت به سر می‌برند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های زیادی در جامعه هند انجام شده افزود: هنوز راه زیادی برای پیشرفت به ویژه در رابطه با مسلمانان و دیگر اقلیت‌ها باقی مانده است.

این استاد دانشگاه که خود یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه اسلامی علیگر می‌باشد گفت: مسلمانان در جامعه هند با خصومت و تبعیض آشکارا مواجه هستند که به خودی خودی موجب سختی و ناامیدی در میان مسلمانان می‌شود. آمارها در رابطه با فقر مالی و فرهنگی در جامعه مسلمانان نیز خیره کننده و وحشتناک هستند.

 وی افزود: بسیاری از خانواده‌های مسلمان به دلیل محرومیت از تحصیلات در فقر به سر می‌برند. ضروری است دولت هندوستان از طریق آموزش و پرورش، جامعه مسلمانان را تقویت سازد تا کشور هند بتواند از تمامی ظرفیت‌های بالقوه‌اش استفاده کند.

دانشگاه اسلامی علیگر

دانشگاه اسلامی علیگر  یکی از دانشگاه‌های پرسابقه کشور هند است که در شهر علیگر ایالت اوتار پرادش در شمال هندوستان قرار دارد.

در سال ۱۸۷۵ میلادی، سِر سید احمد خان، در شهر علیگر مدرسه‌ای به نام «مدرسه العلوم» ‌برای بالا بردن سطح دانش مسلمانان تأسیس گردید. این مدرسه بعدها توسعه یافت و در سال ۱۸۷۷ به نام «محمدن انگلو اورینتل کالج با فعالیت بیشتر به کار خود ادامه داد. او در این کالج از دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج که در سفر به انگلستان از آن‌ها دیدن کرده بود الگوبرداری کرد. این کالج در سال ۱۹۲۰ به دانشگاه اسلامی علیگر تغییر نام و ارتقاء یافت.

دانشگاه علیگر بیش از ۴۰ هزار دانشجو دارد که از سراسر هند و همچنین کشورهای خارجی به‌ویژه از آفریقا و آسیای غربی و شرقی و ایران می‌باشند. این دانشگاه دوازده دانشکده و شش مرکز پژوهشی دارد که هر کدام از این دانشکده‌ها چندین دپارتمان در رشته‌های مختلف دارند. تقریباً تمام رشته‌های تحصیلی شامل پزشکی، مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، هنرهای زیبا، الهیات، حقوق، فلسفه، ادبیات و کشاورزی از لیسانس تا دکتری در این دانشگاه تدریس می‌شود.

منبع: حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار