تاریخ انتشار :

نوشته شهید شیخ «نمر باقر النمر»

انتشارکتاب “دادخواست عزت و کرامت”

«دادخواست عزت و کرامت» چکیده‌ مطالبات سیاسی مردم عربستان و خواسته‌های مشروعشان برای ایجاد دولتی واقعاً ملی بود؛ دولتی که عدالت و آزادی و کرامت در آن به واسطه‌ ابزارهای قانون‌گذاری، نظارتی و قضایی لازم برای تحققشان، بدون هیچ تبعیضی میان اعضای جامعه تجلی یابند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  کتاب “دادخواست عزت و کرامت” نوشته شهید شیخ «نمر باقر النمر» به وسیله انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری ابناء الرسول(ص) منتشر شد.

در آستانه دومین سالگرد فاجعه منا و در حالی که مردم شهر شیعه نشین العوامیه (زادگاه شهید النمر) تحت فشارهای شدید آل سعود هستند این کتاب به ۱۱ زبان منتشر گردید.

این کتاب حاوی متن کامل طرحی است که شیخ شهید در تابستان سال ۲۰۰۷ میلادی برای تصحیح و بهبود رابطه‌ میان نظام حاکم و مردم در کشور عربستان سعودی تصنیف کرد.

این روحانی فعال اهل شرق عربستان در طرح خود مطالبات سیاسی و خواسته‌های مشروع مردم کشورش برای ایجاد دولتی ملی را بیان نمود؛ دولتی که عدالت و آزادی و کرامت در آن به واسطه‌ ابزارهای قانون‌گذاری، نظارتی و قضایی لازم برای تحققشان، بدون هیچ تبعیضی میان اعضای جامعه تجلی یابند.

 

 

کتاب دادخواست عزت و کرامت در ۳۳۲ صفحه در قطع پالتویی، به وسیله “انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری ابناءالرسول(ص)” وابسته به مجمع جهانی اهل بیت(ع) منتشر گردیده و با قیمت ده هزار تومان روانه بازار می گردد.

این کتاب به ۱۱ زبانِ فارسی، عربی، انگلیسی، اردو، ترکی استانبولی، فرانسوی، اسپانیایی، روسی، اندونزیایی، هندی و تامیلی و با همکاری “مؤسسه جهانی شهید آیت الله نمر” و “خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنــا” در یک مجلد به زیور طبع آراسته گردیده است.

 

* دسترسی به کتاب

نسخه مکتوب:
علاقمندان به تهیه این کتاب می توانند با دفتر انتشارات تماس بگیرند: ۰۹۰۲۱۲۳۱۴۷۸ آقای حسین قربان تقی

نسخه دیجیتال:
برای دانلود متن کامل کتاب (PDF) از کتابخانه الکترونیک مجمع جهانی اهل بیت(ع) از لینک زیر استفاده کنید:
http://ahl-ul-bayt.org/fa/books?id=964

 

* مقدمه کوتاهی که به زبان فارسی در ابندای این کتاب آمده است:   

در تابستان سال ۲۰۰۷ میلادی «شیخ نمر باقر النمر» روحانی فعال اهل شرق عربستان، طرحی سیاسی ارائه کرد؛ چشم‌انداز و برنامه‌ای برای تصحیح و بهبود رابطه‌ میان نظام حاکم و ملت در کشورش.
النمر این طرح را با نام «دادخواست عزت و کرامت» (به زبان اصلی: عریضه العزه والکرامه) به حکام آل سعود تقدیم کرد. پس از بی توجهی آنان به این پیشنهاد، شیخ النمر آن را به شکل عمومی نیز منتشر کرد.
پس از آن، برنامه‌ ابتکاری خود و رویکردی که منجر به شکل‌گیری آن شده بود را در یکی از خطبه‌های جمعه‌اش توضیح داد. او گفت که از طریق طرح ابتکاری دادخواست می‌کوشد مفهوم دولت ملی مبتنی بر “عدالت”، “برابری” و “قواعد بنیادین آزادی و کرامت” را ارائه کرده، حمایت قانونی از دولت و ملت و تقویت آن به واسطه‌ قوه‌ قضائیه ای‌ عادل و منصف را ترویج کند.
این دادخواست چکیده‌ مطالبات سیاسی مردم عربستان و خواسته‌های مشروعشان برای ایجاد دولتی واقعاً ملی بود؛ دولتی که عدالت و آزادی و کرامت در آن به واسطه‌ ابزارهای قانون‌گذاری، نظارتی و قضایی لازم برای تحققشان، بدون هیچ تبعیضی میان اعضای جامعه تجلی یابند.
دادخواست شیخ النمر، توجه افکار عمومی داخل و خارج عربستان را به خود جلب کرد و موضوع بحث و گفت‌وگوی محافل شد. این امر آل سعود را نگران کرد؛ در حالی که آنان می توانستند با غنیمت شمردن این طرح، حقوق شهروندان خود را تضمین کنند و اوضاع کشورشان را بهبود بخشند.
در نتیجه پافشاری شیخ النمر بر طرح خود و تکرار آن در خطبه های جمعه و موضع گیری های دیگر، در روز ۸ جولای ۲۰۱۲ م. وی به شیوه‌ای وحشیانه و مغایر با معیارهای دولت مدنی دستگیر شد: نیروهای امنیتی اتومبیل او را تعقیب و به او تیراندازی کردند که حاصل آن اصابت چهار گلوله به دو پای او بود. سپس او را در حالی که بیهوش بود به زندان بردند.
شیخ النمر محاکمه شد و حکومت سعودی در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۴ حکم اعدام تعزیری برای ایشان صادر کرد؛ حکمی که در روز شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ (برابر با ۲ ژانویه ۲۰۱۶ م.) اجرا شد.
آنچه در این کتاب آمده است متن کامل طرح شهید نمر باقر النمر و ترجمه آن به ؟ زبان است که به در زمان حبس او به وسیله “کمیته‌ جهانی همبستگی با شیخ نمر باقر النمر”، “فعالان شیعه عربستان و بحرین” و “خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا” تهیه و منتشر گردید.
اینک که در دومین سالگرد فاجعه منا هستیم و بیش از یک سال نیز از شهادت این مجاهد شجاع می گذرد، انتشارات ابناء الرسول(ص) اقدام به بازنشر این دادخواست عزت و کرامت (بدون هیچ تغییری، درست همان‌طور که به قلم شیخ شهید نوشته شده است) می‌کند؛ تا همه‌ جهانیان از ماهیت این سند تاریخی و محتوای سیاسی و مطالبات سیاسی مطرح ‌شده در آن آگاه شوند؛ و پس از آن خود حکم کنند که آیا چنین طرحی سزاوار حمایت و تشویق بود یا زندان و حکم اعدام؟

سید علیرضا حسینی عارف
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری ابناء الرسول(ص)
تابستان ۱۳۹۶

منبع:ابنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار