تاریخ انتشار :

گفتگو با حافظ محمد سعید

به شیعیان نیجریه خمینیون می گویند

در کشور ما با پخش عکس های امام خمینی (ره) مردم جذب تشیع می شوند. مردم ما نمی دانستند که امام خمینی (ره) شیعه بوده اند…

 

File0114

 

  به گزارش رهیافتگان:«حافظ محمد سعید» فعال فرهنگی و از عالمان شیعی نیجریه می باشد. در گفتگویی صمیمی در بخش راه یافتگان نمایشگاه قرآن تهران(وابسته به انجمن شهید ادواردو آنیلی)با وی نشستیم تا درباره چگونگی شیعه شدن خود و خانواده اش و نیز ترویج این مذهب از او بپرسیم.

***35

– صاحب نیوز: آقای حافظ محمد سعید در مورد گذشته قبل از اسلام خود برای ما بگویید؟

– حافظ محمد سعید: در خانواده‏ای مالکی مذهب و روحانی متولد شده‏ام. از هفده سالگی فقه، اخلاق، عقاید، تاریخ و گاهی صرف و نحو تدریس می‏کردم. در خلال سال‏های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۱ تحقیق کردم و توانستم به مذهب اهل بیت (علیهم السلام) مشرف شوم. از سال ۱۹۹۴ هم آشکارا فعالیت‏هایم را دنبال کردم. به لطف خدا توانستم برای معرفی مکتب اهل بیت، سیزده کتاب تألیف و بیش از هفده کتاب ترجمه کنم. این کتاب‏ها در موضوعات عقیدتی، اجتماعی و فقهی می باشند. در طی این سال ها عده‏ای با مطالعه کتاب‏های من، از جمله کتاب «الحقوق فی الاسلام» شیعه شده‏اند. همچنین من چهار اتاق تدریس، مثل مدارس بومی در چهار ایالت نیجریه تأسیس کرده‏ ام که خوشبختانه اگر چه کلاس‏هایش یک روز در هفته‏ برگزار می‏شود ولی خیلی از آن استقبال شده و بسیاری از مبلغین بومی توسط همین مدارس تربیت شده‏اند.

DSC01855

– صاحب نیوز: چگونه به امر تبلیغ تشیع در کشور خود می پردازید؟

– اول بگویم که هم اکنون همه اعضای خانواده من شیعه هستند در حالی که پدر من از علمای صاحب نام مالکی بودند. ما در اوایل نمی دانستیم چگونه این مذهب را ترویج کنیم اما با بیان اینکه این مذهب ولایت حضرت علی (علیه السلام) را در بر دارد، مردم مشتاقانه آن را می‌پذیرفتند. مذهب تشیع در میان مردم کشور ما نفوذ خوبی دارد، به عنوان مثال در عاشورای چند سال قبل، دسته عزاداری با لباس مشکی به راه انداختیم. خانم هفتاد ساله ای درباره علت این حرکت پرسید و ما ماجرای کربلا و نحوۀ شهادت امام حسین (علیه السلام)، فرزندان و یارانش را برای او تعریف کردیم و این خانم در حین شنیدن سخنان ما از هوش رفت و پس از به هوش آمدن، بسیار گریست و منقلب شده بود. البته نبود اطلاعات و فعالیت وهابی‌ها در مخالفت با ترویج تشیع و مخفی کردن خوبی های این مذهب باعث شده است تا شیعه بیش از این در کشور ما توسعه نیابد. رهبر مذهبی شیعیان در نیجریه «شیخ ابراهیم زاکزاکی» است. وی از زمانی که انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید این مسئولیت را برعهده دارد. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، شیفتۀ امام خمینی (رحمه الله علیه) شد. و سال‌ها بعد به ایران آمد و وقتی با لباس روحانیت به نیجریه بازگشت در منطقه‌ زاریا و کانو به تبلیغ تشیّع پرداخت. در کشور ما تبلیغات وسیعی بر ضد شیعیان از سوی وهابیون صورت می پذیرد.

در کشور ما با پخش عکس های امام خمینی (رحمه الله علیه) مردم جذب تشیع می شوند. مردم ما نمی دانستند که امام خمینی(رحمه الله علیه) شیعه بوده اند و پس از فهمیدن این مطلب میل به تشیع می یابند. علاقه به انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی (رحمه الله علیه) در بین مردم ما آنقدر بالاست که گاهاً شیعیان نیجریه، «خمینیون» خوانده می شوند.

DSC01872

– صاحب نیوز: در مورد شخصیت رهبر شیعیان نیجریه بیشتر توضیح دهید.

– شیخ زاک زاکی یک بزرگمرد است که همیشه با لباس روحانیت در مراسم حاضر می شود. او همانند ایران، مخالف آمریکاست. عکس رهبر انقلاب ایران آیت الله خامنه ای را در اتاقش گذاشته و به همراه هوادارانش همیشه با جدیت حوادث جاری در ایران را پیگیری می کند. به یاد دارم زمانی که سخن از حمله نظامی به ایران بود، می گفت: «اگر حمله صورت گیرد، نه تنها بر نیجریه بلکه بر همه جهان تأثیر خواهد داشت».

شیخ زاک زاکی در سفری که به ایران آمده بود به ما گفتند: «شما باید بدانید که امروز سفیران حضرت صاحب‌الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستید و مردم نیجریه و آفریقا منتظر شما هستند؛ هر نوع کوتاهی در این مسیر، خیانت به حضرت حجت (علیه السلام) است».

– صاحب نیوز: شرایط تبلیغ تشیع در کشور شما به چه نحو است؟ دولت نیجریه نسبت به تبلیغ تشیع چه رویکردی دارد؟

– در ظاهر از سوی دولت، تبلیغ همه مذاهب آزاد است ولی متأسفانه گروه های صهیونیستی و وهابیت علیه تشیع اقدامات بسیاری انجام می دهند، به عنوان مثال چند سال پیش آنها قصد ترور شیخ زاک زاکی را داشتند که خوشبختانه ناکام ماند.

من بعد از آنکه شیعه شدم مشکلی نداشتم ولی یک گروه وهابی به نام جماعت التجدید الاسلام که شاهد اعلام علنی مذهب تشیع از سوی بنده بودند و بیم تأسیس مرکز تبلیغ تشیع را می دادند یک بار مرا ترور کردند {…از پرداختن به جزئیات به دلیل برخی ملاحظات خودداری می کند}.

DSC01864

– صاحب نیوز: چه چیز باعث که با وجود این سختی ها از مسیر انتخابی خود کوتاه نیایید؟

– من پس از تشرف به تشیع یک مسئولیتی بر دوش خود می دیدم و ترس از آن داشتم که در روز قیامت چه پاسخی در پیشگاه خداوند خواهم داشت و برای همین همیشه مصمم تر بر مسیر خود استوار مانده ام.

من همیشه گفته ام که تبلیغ علیه تشیع باعث پیشرفت و گسترش بیشتر تشیع می شود چرا که این تبلیغات از روی منطق و اصول نیستند.

– صاحب نیوز: در حال حاضر چه تعداد مسلمان و شیعه در نیجریه وجود دارد؟

– جمعیت نیجریه ۱۷۰ میلیون نفر اند که ۶۰ تا ۶۵ درصد آن مسلمان می باشند و حدود ۷ میلیون نفر شیعه هستند و اغلب این شیعیان ۱۲ امامی بوده و در شمال نیجریه زندگی می کنند.

DSC01866

– صاحب نیوز: در حال حاضر در ایران مشغول چه کاری هستید؟

– من در حال پایان رساله دکترای فلسفه اسلامی در ایران هستم. در نیجریه مردم در سطح پایینی از علم و دانش اسلامی هستند. مردم ما به فرانسه می روند و فلسفه می خوانند و فلسفه آنها جوابگوی نیازهای مردم ما نیست در صورتی که فلسفه اسلامی نجات دهنده جامعه بشری است.

– صاحب نیوز: اصلی ترین کار یک شیعه تبلیغ اهل بیت است یا وحدت اسلامی؟

– هر دو در کنار هم بسیار مهم اند چراکه برای رسیدن به هدف اصلی هر دو ملازم همدیگر می باشند.

به این خاطره من توجه کنید؛ روزی من با یک عالم مسیحی در مورد اسلام و مسیحیت صحبت می کردم، سپس او نزد من قسم خورد تا وقتی که پای صحبت من ننشسته بود نمی دانست که مسلمانان حضرت مسیح (علیه السلام) را قبول دارند و او را دوست دارند و بسیار تحت تأثیر سخنان قرآن در مورد مسیحیت قرار گرفته بود. وقتی ما بتوانیم با مشترکات هرچند اندکی که با مسیحیت داریم به یک اتحاد برسیم، صد در صد خواهیم توانست با اشتراکات بسیاری که با اهل تسنن داریم به یک وحدت که لازمه دنیای امروز ماست نائل شویم

کانال رسمی  سایت رهیافتگان در تلگرام https://telegram.me/rahyafte_com

 

اشتراک گذاری :


  1. سلام و درود؛
    دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
    http://www.ammarname.ir/node/51394
    ما را از بروزرسانی خود آگاه
    و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
    موفق و پیروز باشید .
    http://ammarname.irinfo@ammarname.ir
    یا علی

آخرین اخبار