تاریخ انتشار :

نویسندگان مسیحی

نهج البلاغه هدیه امام علی (علیه السلام) به بشریت است

کمتر کسی با شناخت علی (ع) شیفته روش و سلوک زندگی و شیوه حکومتداری حضرت امیرالمومنین(ع) نشده و زبان به تعریف و تمجید حضرت نگشوده است.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )    در میان بزرگان جهان اسلام و حتی بزرگان مسیحی منصف دنیای غرب(فلاسفه، شاعران، نویسندگان،جامعه شناسان و…)کمتر کسی که شیفته روش و سلوک زندگی و  شیوه حکومتداری حضرت امیرالمومنین(ع) نشده و زبان به تعریف و تمجید حضرت نگشاید. راه و مرام حکومتداری حضرت در دوران پر فراز و نشیب صدر اسلام، هر انسان عالم و متفکری تحت تاثیر قرار می دهد. در همین خصوص نوشتار پیش روی به بازخوانی نظرات حنا فاخوری یکی از فلاسفه و کشیشان مسیحی در خصوص مقام والای امیرالمومنین(ع) می پردازد.

 

مقام علمی حنا فاخوری:

حنا فاخوری در سال ۱۹۱۶م. در شهر زحله لبنان زاده شد. وی که دارای درجه دکتری در فلسفه اسلامی است، تحصیلات متوسطه را در بیت المقدس به پایان رسانید. فاخوری از مسیحیان کاتولیک و عضو جمعیت مبلغان «بولس مقدس» در لبنان است. وی که مؤسس انستیتو زبان، هنر و علوم در لبنان است، کتابهای درسی بسیاری در زمینه الهیات مسیحی نیز تألیف کرده است.

جایگاه دین در جوامع بشری

حنّا فاخوری از جمله دانشمندانی است که دغدغه دین دارد و بر این باور است که باید بیش از پیش به دین در جوامع توجه داشت و در همین راستا می گوید:« «واقعیت این است که امروزه جهان غالبا در حال پیشرفت علمی است نه پیشرفت دینی؛ حرکت آن یک حرکت مادی است که کار آن فاصله گرفتن از دین است. البته روحانیان و علما باید به اصول و مبانی دینی اهتمام داشته و از آن محافظت کنند و در مسیر آن حرکت نمایند. در این بین نقش علما و مؤسسات دینی در توسعۀ معنویت بسیار عمیق و گسترده است و باید به روش‌های علمی و جذاب و از طریق گفت‌وگو و نقادی بر مبنای عقل به تمام موضوعات دینی بپردازند».

فاخوری،تعامل و گفتگوها بین ادیان آسمانی را یکی از بهترین راه ها و روش ها برای کاهش چالش ها و افتراق های دنیا کنونی می داند و معتقد بین دنیای غرب و اسلام تعاملات و گفتگوهای در جریان است و اگر این گفتگوها  میان تشیع و مسیحیت و به‌طور کلی میان ادیان و مذاهب بیش از گذشته صورت گیر،دل‌ها را به هم نزدیک کرده و زندگی را آسان می‌کند»

علی(ع) امام جهانیان است

گفتگوی بین ادیانی، باب ورود حنا فاخوری برای سخن گفتن در باب مقام والای امام شیعیان جهان و ستایش مقام حضرت است.فاخوری در این خصوص می گوید:« ما مسیحیان برای امام علی بن ابی‌طالب(ع) ارزش و احترام قائلیم. او نزد ما از احترام بسیار زیادی برخوردار است. دربارۀ امام علی(ع) و فرزندان او کتاب‌های جالبی تألیف کرده‌ام و اساسا زیباترین نوشته‌هایم مربوط به امام علی(ع) می‌شود. حتی بخش قابل توجهی از کتاب‌هایم در موضوع ادبیات عرب و کتب دانشگاهی را نیز به امام علی بن ابی‌طالب اختصاص داده‌ام؛ زیرا او امام همۀ مردم جهان است نه فقط امام شیعیان. ما نیز او را می‌خواهیم و به خاطر تعلیمات انسانی‌اش، که انسان‌ها را به همدیگر نزدیک می‌کند، برایش احترام و ارزش قائلیم.. بد نیست بدانید که بخش‌هایی از نامه‌های امام علی(ع) در برخی کلیسا‌های لبنان تدریس می‌شود و دانشجویان، گروه‌هایی تشکیل می‌دهند و هر گروه، بخشی از نهج‌البلاغه را می‌آموزند و همگی به امام علی بن ابی‌طالب(ع) احترام می‌گذارند».

 نهج البلاغه  بزرگترین سند منشور حقوق بشر: 

در حالی که دنیای غرب از مفاد حقوق بشر خود سخن می گوید و دیگران را به نقض حقوق بشر متهم می سازد که مهم ترین و متقن ترین مبانی و اصول انسانی و حقوقی در سیره و سلوک ائمه معصومین و بخصوص در خطبه ها و نامه های نهج البلاغه امیرالمومنین(ع) و دیگر کتب معصومین(ع) آمده است. امری که فاخوری تحت تاثیر آن قرار گرفته است و در این خصوص می گوید:««رحمت و گشایش در برابر مردم، برادری و انسانیت و تلاش برای هدایت مردم به سمت رشد و کمال از مهم‌ترین فضائل امام علی(ع) است. امام علی(ع) خواهان محبت همگانی میان بشریت بوده و در نهج‌البلاغه بر احترام مردم به یکدیگر تأکید کرده است که در این نقطه با حضرت مسیح و آموزه‌های دین مسیحی مشترک است» و در جایی دیگر می گوید:«ما درس‌های زیادی می‌توانیم از امام علی(ع) بگیریم که مهم‌ترین آنها درس انسانیت و احترام به اصول و ارزش‌هاست. احترام به افراد انسان به عنوان یک انسان، از ویژگی‌های بارز امام علی بن ابی‌طالب(ع) است. به نظر من نهج‌البلاغه بزرگ‌ترین هدیۀ امام علی(ع) به جامعۀ بشری است که باید آن را خواند و به آن عمل کرد
.

مهم‌ترین ویژگی مکتب تشیع به نظر من روح انسانیت موجود در آن است؛ زیرا مردم به امام علی بن ابی‌طالب بد کردند، ولی او با آنها خوش‌رفتاری کرد. امام علی(ع) که شیعیان نیز از او پیروی می‌کنند، در همۀ سخنانش در نهج‌البلاغه و در تمام سفارش‌ها و نامه‌هایش انسان را دعوت می‌کند تا به تمام معنا انسان باشد»

سیاستمداران به سیره علی(ع) اقتدا کنند

فاخوری، رابطه دین و سیاست را یک رابطه نزدیک به هم می داند و از حاکمان دنیای غرب انتقاد می کند که خود را مسیحیان مقید به مبانی و معارف دین مسیحیت می دانند و در حالیکه اصلا پایبند به احکام و قوانین دین مسیحیت نیستند و این جای تاسف دارد.فاخوری در ادامه این سخن، به سیاستمداران این توصیه را می کند که«به نظر من اگر سیاستمداران دنیا به نامه‌های امام علی(ع) به حکام و امرای خود توجه و عمل کنند برایشان بهتر است؛ زیرا اینها نامه‌های انسانیت است؛ نامه‌هایی که حق هر انسانی را به او می‌دهد و میان مردم به حق قضاوت می‌کند و مثل نامه‌هایی نیست که اخلاق و زندگی بشر را ویران می‌کند».

منبع:فرهنگ نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار