تاریخ انتشار :

مدیر و مؤسس مرکز اسلامی «فاطمیه» کالیفرنیا

استقبال مسلمانان و غیر مسلمانان از برنامه‌های اسلامی

در محافل قرآنی کالیفرنیا مسیحیان نیز حضور دارند؛ جالب اینجا است که بانوان مسیحی به احترام تلاوت قرآن حجاب سر می‌کنند و اشک‌هایشان جاری می‌شود؛ من در این مجالس مسیحیانی را دیدم که بعد از تلاوت قرآن اذعان داشتند بی‌آنکه متوجه معنی آیات شوند، از انفاس قدسی تأثیر پذیرفته و بسیاری از آن‌ها نیز به اسلام مشرف شده‌اند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  «سیداباذر واحدی»  قاری، مرتل مبدع و حافظ کل قرآن کریم، مبلغ، فعال دینی و مدیر و مؤسس مرکز اسلامی «فاطمیه» در ایالت کالیفرنیا در کشور آمریکا است. وی تلاوت زیبای قرآن را بهترین وسیله برای جذب غیرمسلمانان و معرفی اسلام دانست و گفت: برنامه من برای معرفی اسلام به غیرمسلمان‌ها دو چیز است: یکی معرفی قرآن و تشویق آن‌ها به خواندن قرآن و دوم معرفی نهج‌البلاغه و تشویق به فهمیدن آن؛ به نظر من این دو بهترین راه معرفی اسلام ناب محمدی و علوی است.


وی افزود: به همه مسلمانان و غیر مسلمانان، شیعیان و اهل سنت توصیه می‌کنم که حتما با قرآن کریم و نهج‌البلاغه انس داشته باشند زیرا همانطور که می‌دانید اگر کسی نهج‌البلاغه را نخوانده و نفهمیده باشد، یقیناً قرآن را هم نخواهد فهمید و این جزء تأکیدات من است و به همه اصرار می‌کنم که خواندن قرآن و نهج‌البلاغه را با هم داشته باشند.
حفظ کل قرآن در ۹ ماه
سیداباذر واحدی که در رشته کارشناسی قرآن و حدیث و در دروس حوزوی خارج فقه تحصیل کرده است، نحوه حفظ کل قرآن کریم را اینگونه توصیف کرد: حفظ قرآن را از سنین کودکی و در «دارالتلاوه» حرم مطهر حضرت معصومه(س) زیر نظر اساتیدی چون علی ربانی، مهدی معتمدی و سیدمهدی طباطبایی(پدر بزرگوار سید علم‌الهدی سیدمحمدحسین طباطبایی) شروع کردم و وقتی مؤسسه «جامعهالقرآن» تأسیس شد، جزء اولین شاگردانی بودم که در طرح یک ساله ثبت‌نام کردم و موفق شدم در مدت ۹ ماه زیر نظر اساتید حاج احمد دباغ و سیدمهدی بحرالعلوم کل قرآن را حفظ کنم.
جلسات بین ادیان و تشرف مسیحیان به اسلام
این مبلغ شیعی در آمریکا از مسلمان شدن عده‌ای از مسیحیان در طول جلسات بین ادیان مرکز اسلامی فاطمیه خبر داد و گفت: هر ماه جلسه بین ادیان، چه ادیان ابراهیمی و چه ادیان غیر ابراهیمی، برگزار می‌کنیم و در این جلسات رهبران بودایی‌ها، سیک‌ها، یهودیان، مسیحیان و علمای سنی و شیعه شرکت می‌کنند و سؤالات دانشجویان را که از قبل به ما تحویل داده‌اند، بررسی کرده و پاسخ می‌دهند؛ این جلسات بسیار در معرفی اسلام مؤثر است و گروه دیگری نیز تشکیل داده‌ایم که یک ماه در میان جلسه بین ادیان ابراهیمی(اسلام، مسیحیت و یهودیت) را در مسجد، کلیسا و گاهی در کنیسه برگزار می‌کنند.
وی افزود: روابط با کشیش‌ها و رفت و آمد به کلیسا باعث شده است مسیحیان به مرکز اسلامی بیایند و عده زیادی از آن‌ها به دین اسلام مشرف شده‌اند که بنده توفیق راهنمایی آن‌ها را داشتم و عده‌ای از آن‌ها حتی مشغول حفظ قرآن کریم هستند.
استقبال مسلمانان و غیر مسلمانان از برنامه‌های اسلامی
مدیر مرکز اسلامی فاطمیه در کالیفرنیا در مورد استقبال غیر مسلمانان از جلسات و محافل قرآنی این مرکز اظهار کرد: سال قبل مراسم «شبی با قرآن» داشتیم که در آن یکی از قاریان معروف را دعوت کرده بودیم، بیش از چهارصد نفر شرکت کردند و عده‌ای از مسیحیان برای شنیدن ندای قرآن آمده بودند و تلاوت قرآن را گوش فرا می‌دادند و جالب اینجا است که در خیلی از محافل قرآنی، بانوان مسیحی به احترام تلاوت قرآن حجاب سر می‌کنند و اشک‌هایشان جاری می‌شود و من در این مجالس مسیحیانی را دیدم که بعد از تلاوت قرآن می‌گویند ما متوجه معانی قرآن نمی‌شویم اما چیزی که حقیقت دارد، این است که قرآن از جانب یک انسان نبوده و غیر عادی و بسیار زیبا است و در دل انسان می‌نشیند و روح‌بخش است.
دلیل ادامه فعالیت در قلب فناوری دنیا
این مبلغ شیعی دلیل ادامه فعالیت‌های قرآنی خود را در آمریکا بدین صورت بیان کرد: منطقه‌ای که در آن مشغول فعالیت هستم، منطقه «سیلیکون ولی»(Silicon Valley) در شمال کالیفرنیا است که قلب فن‌آوری دنیا محسوب می‌شود و شرکت‌های بزرگ تکنولوژی دنیا در این منطقه متمرکز است، لذا مردم از لحاظ مادی در اوج رفاه هستند اما از لحاظ معنوی بسیار ضعیف بوده و اسلام و ادیان دیگر کمتر مورد تبلیغ قرار گرفته است. به همین دلایل اینجا را برای تبلیغ انتخاب کردم و خدا را شکر دستاوردهای زیادی داشته‌ایم.
فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی و تبلیغی ویژه در کالیفرنیا
سیداباذر واحدی فعالیت‌های تبلیغی خود را در دو بخش توصیف کرد و گفت: فعالیت‌های من به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ یک قسمت مربوط به طلبگی است که مدیر مرکز اسلامی فاطمیه در شهر «هیوارد» کالیفرنیا نزدیک شهر سانفرانسیسکو و امام جمعه شیعیان این شهر نیز هستم.
همچنین بزرگداشت مناسبت‌های شیعی، مراسم ازدواج و طلاق و مشاوره‌های خانوادگی نیز در این مرکز انجام می‌شود.
قسمت دوم فعالیت‌ها مربوط به فعالیت‌های قرآنی است که حتی فعالیت‌های طلبگی من نیز تحت تأثیر این فعالیت‌های قرآنی قرار گرفته و کلاس‌های حفظ قرآن در مقاطع مختلف دارم؛ کسانی از شاگردانم هستند با اینکه متولد آمریکا بوده‌اند ولی موفق به حفظ کل قرآن کریم شده‌اند.
وی تصریح کرد: همچنین جلسات تخصصی قرائت قرآن داریم که در بین شاگردان، قاریانی تعلیم دیده‌اند که به‌زودی در سطح بین‌المللی حرف برای گفتن خواهند داشت و این جلسات از لحظات کمیت و کیفیت جزو جلساتی است که استقبال در آن بیشتر از جلسات بعضی کشورهای اسلامی و حتی جلسات داخل ایران است.
برگزاری مسابقات قرآن و داوری رقابت‌ها
این قاری مبلغ افزود:‌ از زمانیکه به آمریکا آمده‌ام در بیش از پانزده مسابقه در سطح مرکز اسلامی فاطمیه و سطوح بالاتر در مقاطع مختلف داوری کرده‌ام و هفت دوره مسابقات ملی قرآن کریم آمریکا را با کمک تیمی که تشکیل داده‌ام، برگزار کرده‌ایم و قصد داریم این مسابقات را در سطح بین‌المللی نیز برگزار کنیم.
از دیگر فعالیت‌های من انجام تحقیقات قرآنی و نهج‌البلاغه‌پژوهی است.
برنامه‌های مرکز اسلامی فاطمیه در کالیفرنیا
واحدی برنامه‌های هفتگی مرکز اسلامی فاطمیه را به صورت زیر تشریح کرد: روزهای یکشنبه که تعطیل رسمی است، جلسات مطالعات اسلامی، فقه، تاریخ و قرآن به صورت «sunday school»(مدرسه یکشنبه: مدرسه‌ای که در روزهای یکشنبه قبل یا بعد از مراسم دینی در کلیسا توسط کلیسا برای آموزش دینی به کودکان برگزار می‌شود) برای نوجوانان و جوانان برگزار می‌شود.
برنامه‌های دیگر مربوط به جشن‌ها، اعیاد و مناسبت‌های مختلف است که امور متنوعی را در این زمینه ساماندهی می‌کنیم.
روزهای پنج‌شنبه نیز مراسم دعای کمیل، دورخوانی، ترتیل‌خوانی و تلاوت قرآن برگزار و سخنرانی توسط این جانب ایراد می‌شود.
تبلیغ در فضای مجازی در خارج از کشور
این مبلغ شیعی با اشاره به تبلیغ مؤثر اسلام از طریق قرآن و نهج‌البلاغه، تبلیغ در فضای مجازی در خارج از کشور را با سختی‌ها و آسانی‌هایی همراه دانست و گفت: تبلیغ در فضای مجازی در خارج از کشور سختی‌ها و آسانی‌هایی دارد؛ بخش آسان مربوط به دسترسی آسان و استفاده از تکنولوژی، قدرت و سرعت اینترنت است، اما قسمت سخت این است که دشمنان ما دسترسی بیشتر و سریع‌تری به تکنولوژی و اینترنت داشته و بالاتر از همه آزادی بیشتری دارند و لذا تبلیغ در فضای مجازی یک رقابت نابرابر بوده و رسالت ما را در مقابله با اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی دو چندان می‌کند.
گفتنی است، تلاوت ترتیل کامل قرآن با صدای سیداباذر واحدی به پایان رسیده است و در مرحله ویرایش و دیگر کارهای استودیویی قرار دارد و به‌زودی منتشر خواهد شد.
منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار