تاریخ انتشار :

نبراسکا

افتتاح یک مسجد جدید در اوماها

مسلمانان شهر «اوماها»ی آمریکا از بیش از ۲۰ کشور خاورمیانه، آسیایی، آفریقایی و اروپایی هستند که جمعیت آن‌ها در دو دهه گذشته حدود دو برابر شده است.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  به نقل از پایگاه خبری «Omaha»،  سمیر رفیعی در اوماها متولد شده، درس خوانده و طرفدار تیم فوتبال «هاسکر» ایالت نبراسکا است.
سمیر رفیعی می‌گوید: اینجا خانه من است و من افتخار می‌کنم که یک اوماهایی هستم.

عبدالرحیم یاسر، معاون مرکز مطالعات افغانستان در دانشگاه نبراسکا در شهر اوماها می‌گوید: رفیعی نمونه‌ای از نسل دوم مسلمانان در آمریکا است که حضور آنان نسبت به گذشته عادی شده است.

مراسم افتتاح یک مسجد جدید در اوماها با حضور مسلمانان برگزار شد و نشان داد جمعیت مسلمانان این منطقه نه تنها در حال افزایش است بلکه بسیار هم متنوع است که دلیل آن موج مهاجرت مسلمانان از کشورهای مختلف است.
این مسجد که با هزینه ۶,۵ میلیون دلاری در نزدیکی مرکز بین‌ ادیان اوماها ساخته شده، سندی برای افزایش جمعیت مسلمانان این منطقه است.

نمازخانه این مسجد روز جمعه این هفته(پنجم خردادماه) افتتاح می‌شود تا در ماه رمضان امسال مورد استفاده قرار بگیرد. باقی قسمت‌های این مسجد دو طبقه ۱۵ هزار متری، تا اوایل ماه ژوئن(دهه دوم خردادماه سال جاری) تکمیل خواهد شد.

مسلمانان اوماها از بیش از ۲۰ کشور خاورمیانه، آسیایی، آفریقایی و اروپایی هستند که جمعیت آن‌ها در دو دهه گذشته حدود دو برابر شده است.

حضور مسلمانان در اوماها به جنگ جهانی دوم برمی‌گردد که به گفته یاسر برخی از اولین مسلمانان اوماها سیاه‌پوست بوده‌اند که در دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ از شیکاگو برای یافتن شغل در مزارع و خانه‌ به این منطقه آمده بودند.

از دهه ۱۹۷۰ نیز مسلمانان از افغانستان و دیگر کشورهای همسایه به اوماها آمده‌اند. امروزه بسیاری از مسلمانان به عنوان دانشجو به این منطقه می‌آیند و برخی می‌مانند و تشکیل خانواده می‌دهند.

پدر سمیر رفیعی در سال ۱۹۸۴ از مصر به اوماها آمده تا در رشته فیزیوتراپی در مرکز پزشکی دانشگاه نبراسکا تحصیل کند. وی اکنون رئیس یک کلینیک درمانی در شهر اوماها است.

وی روحانی بنیاد اسلامی و مسجد «میلارد» در اوماها است که یکی از چندین مسجد این شهر است.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار