تاریخ انتشار :

روسیه

شیخ دمیر محی الدین :جمعیت مسلمانان و ارتدوکس ها در سال ۲۰۵۰ مساوی شود

حجت الاسلام نبویان معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ضمن دیدار با علما و اندیشمندان روسیه با شیخ دمیر محی الدین معاون شورای مفتیان روسیه دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  طی این دیدار معاون شورای مفتیان روسیه ضمن ابلاغ سلام راویل عین الدین اظهار داشت: راویل عین الدین رئیس شورای مفتیان روسیه از برگزاری همایش سال قبل شما تشکر و از سفر شما استقبال کرد .

شیخ دمیر محی الدین  افزود : ۲۵ میلیون مسلمان در روسیه زندگی می کنند و سالی ۱ میلیون به آن اضافه می شوند که شامل آذری ها، ازبک ها، تاجیک ها و… هستند . پیش بینی می شود جمعیت مسلمانان و ارتدوکس ها در سال ۲۰۵۰ مساوی شود. باید بتوانیم راهبردی ارائه دهیم تا وحدتی در آینده در میان مسلمانان روسیه ایجاد شود.

 

معاون شورای مفتیان روسیه  اظهار داشت : ما از طرف طرفداران برخی کشورهای تندرو اسلامی در فشار هستیم .از روحانیت شیعه تشکر دارم که مانع از ایجاد بحران در روابط ما با شیعیان و ایران شدند. راویل عین الدین هم همه مسلمانان را برادر خود می داند.

او با اشاره به تفاهم نامه سال قبل تصریح کرد : ما با شما تفاهم نامه نوشتیم و مایل هستیم در همه شهرهای روسیه  و  در همه زمینه های علمی (همایش، مقاله، کتاب و…)برنامه مشترک داشته باشیم .

او تاکید کرد : ترجمه دایره المعارف اسلامی (السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه) به زبان روسی با همکاری بنیاد حمایت از فرهنگ اسلامی روسیه در حال انجام است .

شیخ دمیر محی الدین  ضمن ابراز امیدواری از ادامه همکاری ها گفت : امیدواریم ترجمه برخی از کتاب های ما به فارسی مثل اسلام در روسیه و یا برگزاری کنفرانس علمی سالانه در شهرهای بزرگ روسیه ادامه داشته باشد .

او با اشاره به حضور علما و اندیشمندان ایرانی در روسیه افزود : اعزام بزرگانی از ایران توسط مجمع تقریب به مسکو برای برگزاری نشست ها و کنفرانس های علمی در شهرهای مختلف روسیه می تواند به وحدت عملی کمک کند .

او در پایان با اشاره اقدامات فرهنگی و تاثیر آن در مسلمانان اظهار داشت : اقدامات فرهنگی از جمله پخش فیلم محمد رسول الله و همایش سال قبل دیدگاه ها را نسبت به ایران و تشیع در بسیاری از علما تغییر داد . در همایش هلسیتکی هم اگر بتوانید همکاری کنید خوشحال می شویم در این همایش حتی مسیحیانی مثل کاردینال توران و پرتستان ها هم هستند.

در ادامه حجت الاسلام نبویان معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و ابلاغ سلام آیت الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت :با توجه به اینکه اشتراکات شیعه و سنی بسیار زیاد و بیش از ۹۰ % است و مردم جهان هم فطرت پاک دارند می توان به آینده مسلمانان امیدوار بود .

او افزود : عده ای در جهان نمی خواهند پیروان ادیان و ملت های جهان در صلح باشند تا به منافع خود برسند، تأسیس داعش برای همین است.

دکتر نبویان تاکید کرد : آیت الله اراکی پیگیر این سفر بودند و ما به دستور ایشان برای عملیاتی کردن مفاد تفاهم نامه به روسیه آمده ایم.

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب ضمن اشاره به مفاد تفاهم نامه افزود : همکاری در مجله مناره الاسلام، همکاری در چاپ کتاب های مشترک , برگزاری دوره های کوتاه مدت برای امامان جماعت و جمعه , اعزام علما از هر دو کشور , برگزاری همایش های مشترک , آمادگی برای استفاده از بورس تحصیلی در دانشگاه های طرفین از مفاد این تفاهم نامه است .

نبویان در پایان افزود :  شما و شیخ راویل عین الدین رئیس شورای مفتیان روسیه را به ایران دعوت می کنیم و امیدواریم همکاری  در این بخشها به وحدت هر بیشتر مسلمانان در روسیه کمک کند .

 

منبع :شفقنا -جام نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار