تاریخ انتشار :

معاون مرکز اسلامی هامبورگ

فعالیت نخستین حوزه علمیه رسمی و معتبر اروپا

حجت‌الاسلام موسوی گفت: در آلمان نسبت به کشورهای دیگر شرایط مناسبی برای مسلمانان فراهم است و دلیل اصلی آن رفتار خوب مسلمانان در این کشور است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) آلمان از جمله کشورهای اروپایی است که پس از فرانسه بیشترین جمعیت مسلمان ساکن اروپا را در خود جای داده است. در این کشور مسلمانان پس از مسیحیان، دومین گروه مذهبى را تشکیل مى‌‌دهند. ولی جمعیت مسلمانان از بیشترین سرعت رشد در بین این گروه‌ها برخوردار است.


طبق آمارها، حدود ۶ تا ۷ میلیون مسلمان در این کشور زندگی می‌کنند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد شمار مسلمانان در آلمان رو به افزایش است.
۷۰ درصد مسلمانان آلمان ترک‌تبارند. مهاجرت ترک‌های مسلمان به آلمان از دهه ۶۰ و به دلیل کمبود نیروی کار آلمان آغاز شد.
در آلمان بیش از ۲۷۰۰ مرکز اسلامی وجود دارد که مرکز اسلامی هامبورگ یکی از مهم‌ترین مراکز اسلامی به‌شمار می‌رود که حدود نیم قرن است مشغول فعالیت اسلامی است.

حجت‌الاسلام  موسوی در ابتدای این گفت‌و‌گو تعامل با مراکز اسلامی در آلمان را از جمله فعالیت‌های این مرکز برشمرد و افزود: مرکز اسلامی هامبورگ پایگاهی است که فعالیت‌های فرهنگی، تربیتی، علمی و ارتباط با سایر مراکز اسلامی در آلمان و اروپا را با توجه به قدمت این مرکز و مسجد آن به عهده دارد. توقعات مسلمانان از این مرکز بسیار بالاست. فعالیت‌ها فشرده و سنگین است.
وی  تصریح کرد: در آلمان نسبت به کشورهای دیگر شرایط مناسبی برای مسلمانان فراهم است. دلیل اصلی آن رفتار خوب مسلمانان در آلمان است که این امر سبب شده دولت آلمان در بخش‌هایی ارتباط خوبی را با مسلمانان برقرار کند و این نوع تعامل زمینه مناسبی را فراهم کرده است تا مسلمانان آزادی حداقلی را داشته باشند و بتوانند به فعالیت‌های علمی و دینی بپردازند.
معاون مرکز اسلامی هامبورگ گفت: نیازهای مراکز اسلامی از جهت فرهنگی، آموزشی و خدماتی بسیار متعدد است. مرکز اسلامی هامبورگ در حد توان تلاش کرده است تا رتبه اول در مدیریت این سه بخش را داشته باشد. برگزاری آیین‌های دینی و تقریبی بین مذاهب اسلامی از فعالیت‌های این مرکز است.
فعالیت نخستین حوزه علمیه رسمی و معتبر اروپا در مرکز اسلامی هامبورگ
حجت‌الاسلام‌ موسوی، یکی دیگر از فعالیت‌های مرکز اسلامی هامبورگ را تعلیم و اعزام روحانی برای همکاری با سایر شهرهای آلمان و برگزاری مناسبت‌های دینی برشمرد و گفت: تربیت مبلغ یکی از فعالیت‌های اساسی این مرکز است. اولین حوزه علمیه رسمی و معتبر در اروپا در مرکز اسلامی هامبورگ شروع به فعالیت کرد.
وی افزود: بیش از ۳۰ تا ۴۰ طلبه از قومیت‌ها و کشورهای مختلف مشغول به تحصیل علوم حوزوی در این مرکز طبق برنامه‌های تدریس مصوب در قم و نجف اشرف هستند. حوزه علمیه مرکز اسلامی هامبورگ مراحل قانونی‌اش را طی کرده و برنامه‌های دروس حوزوی با دروس رسمی هماهنگ شده است.
معاون مرکز اسلامی هامبورگ این مرکز را تنها مرکزی برشمرد که به نمایندگی از همه مراجع قم و نجف اشرف و تحت پوشش و به عنایت رهنمودهای آنان فعالیت می‌کند. وی این امر را دلیل مراجعه طیف‌های مختلف مسلمانان برای یافتن پاسخ مسائل شرعی و ارتباط با مراجعشان در زمینه‌های مسائل شرعی و مالی دانست.
معاون مدیر مرکز اسلامی هامبورگ مشکل اساسی مسلمانان در اروپا به‌ویژه شیعیان را، عدم ارتباط مستقیم با مرکز پاسخگویی به مسائل دینی و فرهنگی برشمرد و تصریح کرد: سعی کرده‌ایم که مرکز اسلامی هامبورگ پاسخگوی مناسبی به نیازهای دینی و فرهنگی مسلمانان به ویژه در امور ازدواج، طلاق و وفیات باشد. ثبت ازدواج و طلاق علاوه بر طی روال قانونی در دولت آلمان، احتیاج به اقدام شرعی نیز دارد. این مورد چالشی است که در اکثر شهرها و کشورهای اروپا وجود دارد که با مراجعه به مرکز بسیار کاهش پیدا کرده است.
حجت‌الاسلام  موسوی یادآور شد: برای وفیات نیز هماهنگی‌ها و اقدامات شرعی انجام می‌شود. موارد و مشکلات احتمالی پیش روی مسلمانان به دلیل وجود مرکز اسلامی به طور کامل در شهر هامبورگ برطرف شده است.
وی یکی از مشکلات اساسی در آلمان را تحصیل کودکان مسلمان دانست و گفت: فرزندان خانواده‌های مذهبی با تحصیل در مدارس عمومی با فرهنگ اصیل دینی و مذهبی خود فاصله می‌گیرند و با فرهنگ انحرافی و غیرشرعی بیشتر آشنا می‌شوند.
حجت‌الاسلام  موسوی در پایان اظهار کرد: این مشکل برای خانواده‌های مذهبی بحران‌آفرین شده است. در این خصوص از سوی مرکز اسلامی هامبورگ رایزنی‌هایی انجام شده ولی تاکنون نتیجه مطلوب حاصل نشده است. مشکلات قانونی و مالی در این زمینه بسیار است. خانواده‌های مذهبی و مسلمان نیازمند مدارس ویژه برای کودکانشان هستند.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار