تاریخ انتشار :

رئیس جمهور اتریش

هر زنی حق استفاده از حجاب را دارد

سخنان رئیس جمهور اتریش درباره حجاب واکنش های مختلفی را در این کشور به دنبال داشته است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  به نقل از روزنامه ایندیپندنت، «الکساندر فان دربلن» رئیس جمهور اتریش روز دوشنبه در دیدار با جمعی از دانشجویان با بیان اینکه هر زنی حق استفاده از حجاب را دارد به تبعیض علیه زنان محجبه و با پوشش اسلامی اشاره کرد و گفت:‌ «اگر اسلام هراسی با همین شدت ادامه پیدا کند روزی خواهد رسید که از همه زنان می خواهیم در همبستگی با کسانی که به دلایل مذهبی این پوشش را دارند حجاب بر سر کنند.»

این سخنان موجب واکنش کاربران شبکه های مجازی شد. صدها نفر با استفاده از هشتگ #Kopftuch (حجاب) به بحث درباره این موضوع پرداختند. بسیاری از فان دربلن حمایت کردند و در مقابل تعدادی خواستار کناره گیری وی از ریاست جمهوری اتریش شدند.

فان دربلن در پاسخ به اتهاماتی که علیه وی مطرح شده با انتشار مطلبی در صفحه فیس بوک خود نوشت:‌ «گاهی در اتریش با زنان محجبه رفتار خصومت آمیز می شود. اصول و حقوق اساسی دموکراسی ما بر پایه آزادی بنیان نهاده شده و این آزادی به آزادی انتخاب نوع پوشش نیز تعمیم پیدا می کند.»

رئیس جمهور اتریش در ادامه به سابقه ۱۰۰ ساله اسلام در این کشور اشاره کرد و افزود:‌ «اقدامات تروریستی که به نام اسلام انجام می شود در این دین جایگاهی ندارند.»

وی همچنین از نژاد پرسی و اسلام هراسی انتقاد کرد.

حزب پوپولیست آزادی اتریش برای اعمال سیاست هایی از جمله ممنوعیت پوشش کامل صورت در دادگاه ها، مدارس و دیگر اماکن عمومی در ماه ژانویه فشار آورده اند.

این ممنوعیت که هنوز اجرایی نشده، نقاب و برقع را در بر خواهد گرفت اما روسری را شامل نخواهد شد.

اما دولت همچنین موافقت کرد که از پوشش روسری توسط ماموران پلیس، قضات و دادستان ها ممانعت به عمل آید.

حمایت از ممنوعیت پوشش کامل صورت در سراسر اروپا گسترش یافته است. فرانسه نخستین کشوری بود که در سال ۲۰۱۱ این قانون را تصویب کرد و بلژیک و بلغارستان از آن تبعیت کردند. در اتریش، بخش هایی از اسپانیا، ایتالیا و سوئیس هم ممنوعیت های نسبی اعمال شده است.

منبع: شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار