تاریخ انتشار :

هند

محله شیعه نشین بمبئی در کشور هند، نوسازی می شود

ساختمان‌های خرابه و قدیمی در منطقه بازار بندی در بمبئی، محل سکونت شیعیان فرقه بهره داوودی قرار است به زودی نوسازی شوند.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از todayonline، محله شیعه نشین بمبئی در کشور هند، قرار است به زودی با راه اندازی پروژه‌ای با بودجه ۸۳۸ میلیون دلار نوسازی شود.

ساختمان‌های خرابه و قدیمی در منطقه بازار بندی که در بمبئی قرار گرفته و محل سکونت شیعیان فرقه بهره داوودی می‌باشد قرار است به زودی نوسازی شوند. این بودجه صرف تخریب صدها خانه کهنه و کثیف مربوط به دوران استعمار در این محله شده، قرار است به زودی آسمان‌‌خراش‌ها و خانه‌های نو جایگزین آن‌ها و محل سکونت بیش از ۲۰ هزار تن از شیعیان فرقه بهره داوودی شود.

هدف این پروژه جایگزینی ساختارهای ضعیف و کهنه، خیابان‌های باریک، پرپیچ و خم با برج‌های درخشان و مراکز خرید پیشرفته است. همچنین امید است این طرح به پاک کردن تصویر دنیای زیرزمینی این محله کمک کند.

داوود ابراهیم که در سال ۱۹۹۳ مسبب انفجار بمب‌های بمبئی بود در سال‌های ۱۹۸۰ در بازار بندی زندگی می‌کرد و اغلب فیلم‌های بالیوودی نیز همیشه این محله را به عنوان پاتوق خلافکاران و گانگسترها نشان می‌دهند.

فریده کاچوالا یکی از ساکنان این محله می‌گوید: ما مشکلات زیادی اینجا داریم. بوی بد فاضلاب و زباله همه جا وجود دارد و پله‌های چوبی واقعا شیب تند و خطرناکی دارند. من از این تغییرات بسیار خوشحالم.

تخریب و نوسازی در ۹ فاز انجام می‌شود. فاز نخست ۳ سال پیش آغاز شده و انتظار می‌رود تمامی این پروژه تا سال ۲۰۲۵ به پایان برسد. تنها ساختمان‌هایی که در اطراف مساجد واقع شده باشند تخریب نخواهند شد.

شیعیان بهره داوودی

فرقه بهره داوودی یکی از مذاهب منشعب از تشیع است که در سطح جهان چند میلیون نفر پیرو دارد. اساس این فرقه بر انتخاب داوطلبانه آن قرار گرفته است، لذا افراد هر یک از جوامع بهره، آزادانه این مذهب را پذیرفته اند و در قبول و یا رد آن آزادند.

 پس از مرگ نابهنگام اسماعیل، فرزند بزرگ امام صادق(ع) که پنج سال پیش از شهادت امام ششم شیعیان صورت گرفت، حضرت، نص امامت را بر موسی پسر دیگر خود قرار داد. با این حال، گروهی از یاران امام صادق(ع) با این انتصاب مخالفت نموده و بر امامت اسماعیل پای فشردند. گروهی از آنان حتی منکر مرگ اسماعیل شدند و مرگ او را تقیه ای برای مصونیت از سوء قصد دشمنان دانستند. این انشعابیون سپس محمد پسر اسماعیل را امام بعدی دانستند و با عدم قبول امامت موسی کاظم(ع)، رسماً از سایر شیعیان جدا شدند. بدین سان شاخه نوینی از تشیع پدید آمد که پیروان آن خود را اسماعیلیان یا اسماعیلیه خواندند.

پس از مرگ محمد، اسماعیلیه به طور پراکنده تبلیغاتی را انجام می دادند تا سرانجام با روی کار آمدن حکومت فاطمیان مصر، این فرقه بسیار قدرتمند شد. پس از مرگ المستنصر، اختلافی بین اسماعیلیان بروز نمود؛ زیرا گروهی از آنان، نزار پسر بزرگ وی را رهبر اسماعیلیه ها دانستند و گروه دیگر، مستعلی فرزند کوچک وی را پیشوای اسماعیلیان خواندند. پیروان مستعلی به «مستعلیون» معروف شدند که باقیمانده آنان امروزه به «بهره» موسومند. شیعیان فرقه بهره داوودی در آغاز قرن ۱۱، از یمن به غرب هندوستان وارد شده‌اند.

منبع: حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار