تاریخ انتشار :

امریکا

اسلام گمشده ی کلاس‌های درس غرب

اطلاعات نادرست بسیاری در مورد اسلام وجود دارد. رسانه های غربی بیشتر افراط گرایی ها و تعصباتی مانند اینکه اسلام یک دین خشن است را به نمایش می گذارند. در همین راستا نیز فیلم ها و برنامه های زیادی در رسانه های غربی تولید می‌شود.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، نشان داد که اکثریت آمریکایی ها از اسلام چیزی         نمی دانند. طی این بررسی ها ۳۶ درصد ابراز تمایل کردند تا اطلاعات بیشتری در مورد دین داشته باشند.

این گونه آمارها حاکی از وجود یک فرصت برای مربیان و اساتید مدارس و دانشگاه ها است. به عنوان استاد حوزه ی هنر و معماری، به نظر من در طول ۲۰ سال گذشته اساتید و فعالان آکادمیک تلاش کرده اند تا آموزه های اسلام را در دبیرستان ها و سایر موسسات علمی توسعه بدهند.

اما مشکل این است که آموزش اسلام منحصر و محدود به اعمال دینی شده است؛ در حالیکه به ندرت از تاثیر اسلام بر فرهنگ و هنر بویژه در آمریکا صحبت به میان آمده است.

در کتاب های تاریخ دبیرستان ها، اشاره ی کمی به تاریخ در هم تنیده ی اروپا، آسیا و آفریقا در قرون وسطی و رنسانس شده است. همچنین از شکوفایی هنر، ادبیات و معماری نیز در طول این مدت، کمتر سخن به میان آمده است.

به عنوان نمونه در در فصل دهم یکی از کتب تاریخ دبیرستان های نیویورک، جهان اسلام مطرح شده است به گونه ای که از تاریخ هزار ساله اش، فقط به مساله ی “نظامیان عرب” و ظهور امپراطوری های اسلامی  اشاره شده است.

اینچنین دیدگاه و رویکرد بسیار محدود و بسته خالی از هر گونه اشاره به تبادلات فرهنگی این هزار سال است.

نکته این است که داستان اسلام را نمی‌توان بدون درک عمیق‌تری از تاریخ فرهنگی‌اش بیان کرد. بنابراین نقش اساتید و اهل علم در تکمیل این میراث چیست؟ به نظر من، اگر هویت ها صرفاً و فقط در قالب دین تعریف نشوند، تصویر کامل تری از دین را می‌توان ترسیم کرد. این بدین معناست که اساتید و مدرسین بر روی تبادلات فرهنگی ای که بین مرزهای شعر و هنر صورت گرفته است، تمرکز کنند. هنر در دبیرستان ها و دانشگاه ها می‌تواند روشن‌کننده  و برجسته کننده‌ی ارتباطات مهم بین اسلام و تاریخ جهان باشد.

بیشتر دانشجویان نسبت به این مساله رویکردی باز داشته و از این ارتباط بین فرهنگی استقبال می‌کنند، حتی اگر لازم باشد تا باورهای پیشین خود در باره ی اسلام را کنار بگذارند. البته که جداسازی سیاست های امروز از واقعیات تاریخی کار ساده ای نیست.

این تبادلات و ارتباط فرهنگی تنها مربوط به گذشته نیست؛ بلکه امروز نیز ما شاهد این مساله در آمریکا که اسلام قرن ها بخش اصلی فرهنگ آن بوده است، هستیم.

خدمات مسلمانان به هنر و معماری تنها منعکس کننده ی تنوع در آمریکا نیست؛ بلکه بازتاب تنوع اسلام در این کشور نیز میباشد. مسلمانان در آمریکا تنوعی غنی از اقوام، زبان ها و فرهنگ‌های مختلف را دارا هستند.

اساتید و فعالان عرصه‌ی آکادمیک بویژه در حوزه‌ی هنر و علوم انسانی در آمریکا، نقش مهمی را در ادبیات دینی بازی می‌کنند.

نویسنده:

سرکار خانم Kishwar Rizvi: دانشیار رشته تاریخ هنر در دانشگاه Yale

منبع:Sojourners

مترجم: هادی قربان یار

مرکز پژوهشی جامعه المصطفی مشهد

منبع: فارس

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار