تاریخ انتشار :

غنا

مصاحبه اختصاصی با شیخ اسماعیل، تازه مسلمان اهل غنا

قبل از آنکه فردی بخواهد برای اسلام در منطقه یا حتی جهان تبلیغ کند باید رسانه ها را تحت کنترل خود بگیرد.زیرا تعداکمی از آنها متعلق به مسلمانان هستند. در روزهای یک شنبه تمام کانال های رادیو و تلویزیون سخنرانی مبلغان مسیحی را پخش می کنند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )   گروه ترجمه سایت رهیافتگان–مترجم زینب طاهری نژاد/مصاحبه زهرا صالحی/شیخ اسماعیل محمد در شهر آسانکراگوا، مرکز منطقه واسا آمنفی غربی در ایالت غربی غنا بدنیا آمده است. وی تحصیلات مقدماتی خود را در مدرسه ای عربی- انگلیسی آغاز نمود و دوره دبیرستان خود را در دبیرستان آسانکراگوا به پایان رساند. علاقه وافر او به مطالعات اسلامی واخذ پذیرش از مرکز تربیت مدرس اهل البیت راهگشای وی برای ادامه تحصیل چهار ساله در دروس حوزوی شد. مطالعات پایه اسلامی وی شامل اصول فقه، الهیات اسلامی، منطق، تفسیر، صرف و نحو و علم حدیث می باشد که مطالعات تخصصی ایشان بر فقه اسلامی متمرکز است. همچنین، وی مطالعات اسلامی خود را به صورت دانشگاهی در رشته  ادیان دردانشگاه غنا دنبال کرده است.

شیخ اسماعیل در ابتدا باید به اطلاع برسانم که سایت رهیافته(وابسته به انجمن ادواردو آنیلی) از شما کمال تشکر و قدردانی را برای شرکت در این مصاحبه دارد. لطفا توضیح دهید که چطور به دین اسلام گرایش پیدا کردید؟

از زمانی که بدنیا آمدم تحت حضانت عمه ام بودم. او مرا با خود به کلیسا می برد و من درکلیسایی به نام حواریون متحد غسل تعمید شدم. من در دوران کودکی و نوجوانی به این کلیسا می رفتم و سپس در بزرگسالی توفیق گرایش به اسلام را به دست آوردم. یکی از افراد برجسته در آن کلیسا، کشیشی به نام مالامز عیسی اوسی بود که بر من تاثیر به سزایی داشت . من به شخصیت او بسیار علاقمندم، زیرا  او الهام بخش من در مباحثه با مسیحیان بر مبنای انجیل بود.من مباحثه با مسیحیان را از حدود ۱۶ سالگی شروع کردم. دانش من از اسلام فقط محدود به آموزه های دینی بود که از کشیشان شنیده بودم و از وجود مذاهب مختلف اسلامی بی اطلاع بودم.زمانی که کشیشان یک موضوع را به شیوه های متفاوت توضیح می دادند، دچار سردرگمی می شدم. در آن دوره، خود من نیز با اطلاعاتی ناقص به مباحثه می پرداختم. من خود را پیرو مالامز می دانستم و تنها منبع مطالعاتی من ترجمه انجیل به زبان مادری ام بود. با این حال، برای یادگیری بیشتر دین مسیحیت بسیار تلاش می کردم و تمام دانسته های خود را در مباحثه به کار می بستم.   در آن دوران من با قرآن آشنایی چندانی نداشتم و بیشتر مباحثاتم بر اساس انجیل، آیات اندکی از قرآن و داستان سرایی بود.

ضعف اطلاعات اسلامی من در حدی بود که اهل سنت و احمدیه را متعلق به  دو مذهب اسلامی متفاوت می دانستم وحتی نام تشیع را هم نشنیده بودم. البته در مورد فرقه تیجانیه، به خاطر گسترش آن در آفریقا اطلاعاتی کسب کرده بودم.

روزی هنگام  مباحثه در روستایی کوچک، یک روحانی با من در مورد مرکز تربیت مدرس اهل البیت صحبت کرد. من بهشت گمشده خود را در این مرکز علمی پیدا کردم. این مرکز در واقع، خانه آرزوهایم بود.  به همین دلیل، با تلاش و جدیت فراوان به تحصیلات خود ادامه دادم تا جایی که دانش  و آگاهی ام در زمینه مذاهب اسلامی افزایش یافت و پس از مطالعات فراوان مذهب تشیع را برگزیدم.

به عنوان یک روحانی شیعه با چه مشکلاتی در مسیر خود مواجه شدید؟

من در یک خانواده ای فقیر بدنیا آمدم و تنها فرزند خانواده با تحصیلات دبیرستانی و بالاتربودم. در برخی مواقع حتی هزینه رفت وآمد به مناطق محروم را هم نداشتم و اگر وسیله ای  هم برای رسیدن به مقصد پیدا می شد، برای هزینه  بازگشت به منزلم باید از صدقات مردم برای تبلیغ در راه خدا استفاده می کردم. البته هر از چندگاهی، اندکی پول به عنوان هدیه از مرکز تبلیغات دینی برایم فرستاده می شد که تمامی آن هزینه رفت و آمدهای تبلیغاتی می شد. من به مدت یک سال در رادیو برنامه مذهبی اجرا می کردم وسپس موفق شدم برای ادامه مطالعاتم در مدرسه اهل البیت به آکرا پایتخت غنا بروم تا این که چند سال بعد یک روحانی شیعه شدم. البته اطلاعات من در مورد مذهب تشیع هنوز جامع و کامل نیست و تنها راهنمای دوستان ناآشنا با اسلام هستم و شاگردی برای اساتید و دوستان روحانی ام. زیرا خداوند در قرآن کریم فرموده : ” هر که را بخواهیم [به] درجاتی بالا می بریم و برتر از هر صاحب دانشی، دانشمندی است.”(قرآن کریم، سوره ۱۲، آیه ۷۶). حرکت من از مسیحیت به اسلام و از اسلام به روحانیت تشیع بود. آیا یک مسلمان باید از این پویایی احساسی غیر از شادی داشته باشد؟ زمانی که مسیحی بودم، هرگز از مسلمانان ناسزا نشنیدم.وقتی که مسلمان شدم، هیچ مسلمانی دشمنم نبود. اما حالا که یک روحانی شیعه شده ام، عده ای بر علیه من ستیزه جویی می کنند. برخی می خواهند مرا به اسم جهاد، به قتل برسانند. آیا آنها می خواهند من به مسیحیت برگردم؟ آنها از غیر مسلمانان راضی هستند اما از برادران مسلمان خود متنفرند. ما مسلمانان باید بیشتر فکر کنیم و یکدیگر را دوست داشته باشیم.

شیخ اسماعیل، شما به عنوان فردی با تحصیلات دانشگاهی در زمینه علوم اسلامی و یک روحانی شیعه چه اقداماتی برای تبلیغ و ترویج اسلام انجام داده اید؟

در زمینه تبلیغات اسلامی من در رسانه های مختلف از جمله تلویزیون و رادیو، مانند کانال های رادیویی Velvet Beam ، Unique، Royal ، Marhaba  و شبکه تلویزیونیATV سخنرانی انجام داده ام. همچنین جلسات سالانه تفسیر در مسجد جامع آسانکراگوا تشکیل داده ام.همپنین مشغول ضبط سخنرانی مذهبی در کانال تلویزیونی WIN در بمبئی هندوستان هستم. در کنار این فعالیت ها، همواره مقالات مذهبی متعددی را نیز می نویسم که برخی از آنها مانند” اسلام و تنوع”، “صلح و بردباری”، “رهبری اسلام پس از پیامبر صلوات الله علیه”، “ردپای رسول خدا صلی الله علیه وآله در انجیل”، ” مرگ عیسی مسیح” در سایت های مذهبی مانند lucknowshianews.com  و  www.alhiqma-institute.org. باز نشر شده اند.

ویدئوی بسیاری از جلسات سخنرانی من در سایت های یوتیوب و فیسبوک قابل مشاهده اند. با حمایت افراد با ایمان توانسته ایم  برنامه های جدیدی در شبکه تلویزیونی  و موسسه مطالعات Al-Hiqma در غنا تولید کنیم.  آگاهی و دانش من نسبت به مسیحیت و انجیل موقعیت های فراوانی برای مباحثه با کشیشان مسیحی برای من بوجود آورد تا بتوانم به شبهات ایجاد شده علیه اسلام در سراسر جهان پاسخ دهم.

 پیش بینی شما در زمینه گسترش اسلام در کشور غنا چگونه است؟

روند رشد اسلام در غنا بسیار آرام است. مسلمانان غنا مدارس کمی داشته و هیچ بیمارستانی ندارند. تمامی مدارس خوب و کلیه بیمارستان ها متعلق به مسیحیان است و عده زیادی از مردم در این مکان ها به مسیحیت گرایش پیدا می کنند. هرچند مبلغان برای معرفی اسلام خوب تلاش می کنند اما این ها کافی نیست. ما نیاز به مدارسی داریم تا کودکان مسلمان را با اسلام آشنا نماییم.

ان شاالله موفق خواهید شد. لطفا در مورد مشکلات تبلیغ تشیع در منطقه خود نیز بفرمایید.

قبل از آنکه فردی بخواهد برای اسلام در منطقه یا حتی جهان تبلیغ کند باید رسانه ها را تحت کنترل خود بگیرد.زیرا تعداکمی از آنها متعلق به مسلمانان هستند. در روزهای یک شنبه تمام کانال های رادیو و تلویزیون سخنرانی مبلغان مسیحی را پخش می کنند، در حالی که روزهای جمعه تعداد کمی از مسلمانان به رسانه ها دسترسی دارند. این مهمترین مشکل ماست. اگر مبلغان مسلمان امکان تولید و ضبط برنامه های صوتی و تصویری را داشتند، عده زیادی ازمسیحیان، مسلمان می شدند.

وهابی ها چطور؟ من از یکی از هموطنان شما شنیدم که وهابی ها مشکلات متعددی برای تبلیغ تشیع ایجاد می کنند. اگر اینچنین است شما چطور این مشکل را حل می کنید؟

وهابی ها به این اندازه مشکل ساز نیستند. ما تفاوت هایی در روش انجام اعمال خود داریم که البته موضوع چندان جدی نیست. به عنوان مثال در شهر تامیل وهابی ها خشونت طلب و ناآرامند ، ام به خاطر حضور روحانی شیعه، شیخ دالهو، فضای آرامی بین شیعیان و وهابی ها برقرار است. هرچند برخی از آنها مشکلاتی با شیعیان دارند، اما تا به حال رفتار خطرناکی نسبت به ما نداشته اند.

خدارا شکر. امیدوارم خدا شما را در مسیر حق استوار  و پایدار نگه دارد. باتشکر از شما به خاطر وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

گروه ترجمه سایت رهیافتگان–مترجم زینب طاهری نژاد/مصاحبه زهرا صالحی/تنظیم مژده دلیرشارمی

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار