تاریخ انتشار :

غنا

سمینار «تأثیر پویایی دین و فرهنگ بر زنان و خانواده»

به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در غنا، سمینار «تأثیر پویایی دین و فرهنگ بر زنان و خانواده» با همکاری دپارتمان مطالعات ادیان دانشگاه علم و تکنولوژی «کوماسی» در این کشور برگزار شد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )   به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت بزرگداشت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن، سمینار «تأثیر پویایی دین و فرهنگ بر زنان و خانواده» به همت رایزنی فرهنگی کشورمان با همکاری دپارتمان مطالعات ادیان دانشگاه علم و تکنولوژی کوماسی غنا، با حضور ایمورو برایما، رئیس دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، کشیش فرانسیس آپیا کوبی، مدیر دپارتمان ادیان، اساتید و دانشجویان دانشگاه و کالج دخترانه کوماسی، خبرنگاران و گزارشگران رسانه‌های غنا و با شرکت سفیر و رایزن فرهنگی ایران در غنا و همسران آنها، برگزار شد.
افتتاح سمینار توسط فلیکس اووسو دچی، استاد و رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه علم و تکنولوژی کوماسی انجام شد و وی اظهار امیدواری کرد تا این سمینار بتواند مقدمه‌ای برای همکاری‌های فرهنگی علمی بعدی ایران با این دانشگاه باشد.


سیبویه ذکریا، استاد مطالعات ادیان دانشگاه کوماسی نیز در سخنان خود ضمن بیان تاریخچه فعالیت‌های فرهنگی و علمی با رایزنی فرهنگی ایران، آغاز دوباره همکاری‌های دوجانبه را نتیجه‌مند خواند و برگزاری این سمینار با حضور سفیر و رایزن فرهنگی و همسران آنها را نشانه‌ای از علاقمندی و جدیت برای توسعه این همکاری‌ها خواند.
سیبویه ذکریا سپس با اشاره به مدت زمان همکاری خود با رایزنی فرهنگی ایران، اجرای این سمینار را در نوع خود قابل تقدیر توصیف و بیان کرد: به یاد دارم در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، نمایشگاه عکسی در دوران سفارت آقای فرجی در شهر تماله برگزار کردیم و بعدها در اوایل دهه ۱۹۹۰ به دعوت ایران در کنفرانسی شرکت کردم و بلافاصله توانستیم با همکاری رایزنی فرهنگی ایران نشریه «الکوثر» را به چاپ برسانیم. اینک پس از گذشت ایام همکاری طی سال گذشته و تا کنون، دو سمینار گفت‌وگوی فرهنگی و دینی را در لگون تجربه کرده‌ایم.
وی افزود: باید بگویم این سمینار برای اولین بار است که با همکاری رایزنی فرهنگی ایران با دپارتمان مطالعات ادیان این دانشگاه برگزار می‌شود؛ بنابراین با چنین شروع خوبی آینده همکاری را روشن دیده و از رایزنی فرهنگی ایران در غنا تشکر می‌کنیم.
نخستین سخنران علمی سمینار، مارگارت ماکافویی تایویه، دانشجوی مقطع دکتری دپارتمان مطالعات ادیان دانشگاه کوماسی بود که عنوان سخنرانی وی «حضرت مریم الگوی زنان و خانواده از دیدگاه انجیل و قرآن» بود.
وی در این مقاله با بررسی ابعاد مختلف زندگانی حضرت مریم، به درس‌های آموزنده زندگانی آن حضرت اشاره و بیان کرد: در قرآن سوره‌ای به نام «مریم» داریم؛ ولی در انجیل بخشی با عنوان آن حضرت نداریم.
وی افزود: برای نمونه به ویژگی‌های مهم اخلاقی آموزنده زندگانی حضرت مریم چون اعتماد و اتکاء به خداوند، اعتماد به خانواده (همسر) و مردم، اطاعت از پروردگار و امیدواری می‌توان اشاره کرد.
سخنران دوم سمینار یونس دامبه، دارای مدرک دکترا در رشته اسلام‌شناسی از دانشگاه لگون آکرا و استاد مطالعات ادیان دانشگاه کوماسی بود که عنوان سخنرانی‌اش «حضرت فاطمه(س)؛ الگوی زنان و خانواده» بود.
یونس دامبه در سخنرانی خود با اشاره به نقش بی‌بدیل ائمه اطهار(ع) و به طور خاص حضرت فاطمه زهرا(س) به بیان اهمیت وجودی حضرت زهرا (س) از قول پیامبر اکرم (ص) که فرمود: «فاطمه ام ابیها» است، پرداخت.
وی نقش مادری حضرت زهرا (س) به عنوان نقش مهمی برای اسلام و حضرت رسول اکرم (ص) به طور خاص بسیار مهم دانست و گفت: پس از فوت حضرت خدیجه (س)، حضرت زهرا (س) نقش بسیار مهمی در حمایت و کمک به پدرش داشت و جایگاه حضرت فاطمه (س) به عنوان مادر نه تنها برای مسلمانان بلکه به عنوان الگوی زنان جهان شناخته شده است.
مالکی، سفیر ایران در غنا نیز با تبریک ایام ولادت حضرت زهرا (س)، برگزاری انتخابات باشکوه ریاست جمهوری و شصتمین سالروز استقلال غنا را تهنیت گفت و با معرفی مراکز فعال ایران در این کشور و فعالیت آنها، روابط دوجانبه دو کشور ایران و غنا را در آستانه برگزاری ششمین کمیسیون مشترک در آکرا (پایتخت غنا) تحولی مثبت خواند.
خانم مالکی، همسر سفیر نیز در سخنرانی خود با عنوان «بررسی ویژگی‌های شخصیتی حضرت زهرا(س)» به بیان برخی ویژگی‌های شخصیتی آن حضرت همچون عبادت، حجاب، علم و دانش و همچنین به ذکر احادیث و آیاتی در خصوص آن حضرت (سوره‌های کوثر و دهر) پرداخت و سخنان خود را با جمله «فاطمه، فاطمه است» دکتر شریعتی به پایان رساند.
سخنران پایانی سمینار پروفسور پلیگا، عضو مجمع اهل‌ بیت(ع) و استاد و رئیس بخش هنرهای فنی دانشگاه کوماسی بود که سخنرانی خود را با عنوان «بررسی تأثیر پویایی دین و فرهنگ بر زنان و خانواده» اختصاص داد.
وی در سخنرانی خود پس از تعریف مفاهیم، به نقش زنان در فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف تاریخ جهان همچون یونان و مصر اشاره کرد و با تکیه بر نقشی که اسلام برای زنان برتر (آسیه همسر فرعون، حضرت مریم مادر حضرت عیسی (ع)، حضرت خدیجه و حضرت فاطمه (س)) قائل شده است، آنها را بهترین الگو برای زنان و زندگی خانواده‌ها در سراسر جهان دانست.
وی در پایان به برخی از درس‌هایی که زنان سراسر عالم باید و می‌توانند از روش زندگی این الگوها فرا بگیرند، اشاره کرد.
پایان‌بخش سمینار، سخنان فرانسیس آپیا کوبی، مدیر دپارتمان مطالعات ادیان دانشگاه کوماسی، بود که با تشکر از سفارت و رایزنی فرهنگی ایران در همکاری به منظور برگزاری این برنامه، تداوم آن در آینده را خواستار شد.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار