تاریخ انتشار :

کتاب «موسوعة الرسول المصطفی

اولین شهید مسلمان خارج از جزیره‌العرب که بود؟

تحقیقات و مطالعات قابل اعتمادی که تا اکنون انجام گرفته است بیانگر آن است که غار معروف اصحاب کهف همین غار موجود در منطقه “رجایب” از سرزمین “رقیم” است. این غار در فاصله چند کیلومتری عمان “فیلادلفیا” واقع شده است.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )   کتاب «موسوعه الرسول المصطفی(ص) » شامل مطالبی درباره ابعاد مختلف پیامبر گرامی اسلام در سال ۲۰۰۲میلادی در بیروت به چاپ رسید.

دکتر مصطفی بن هاشم زین الدین نیز در این موسوعه به توصیف سرزمین اردن، جنگ موته و شخصیت جناب جعفرطیار پرداخته که توسط محقق فقید حجت الاسلام  علی آل کاظمی ترجمه شده است.

مقام حارث بن عمیر ازدی رحمه الله علیه

در فاصله ۲۵ کیلومتری جنوب موته و جنوب شرقی شهر ” طفیله ” موقعیت مقام صحابی جلیل القدر حارث ازدی (رضی الله عنه) قرار دارد که قاصد پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) به پادشاه بصری ” حارث غسانی ” بوده است .

حارث از طرف پیامبر نامه ای برای او می برد که در این نامه رسول اکرم (صلى الله علیه و آله وسلم) او را به اسلام دعوت فرموده است که در مسیر خود به سوی بصری عبورش بر موته افتاده است. امیر مؤته شرحبیل غسانی ” به او برخورد کرده و پس از آن که دانست حارث چه مأموریتی دارد و حامل چه نامه ای است او را به قتل می رساند .

از میان قاصدران پیامبر که به سوی پادشاهان فرستاده می شدند غیر از حارث شخصی دیگری به قتل نرسیده است و به دنبال کشته شدن این قاصد بود که پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) لشگر خود را برای نبرد موته آماده ساخت.

حارث در این مکان دفن شده و در عهد حکومت فاطمی ها قبر او ظاهر شد و بر مزار او غرفه ای ساخته شد و در اواخر عهد عثمانی ها چند بار مزار شریف او تجدید بنا شد.

” فروه بن عمرو جذامی” اولین مسلمان خارج از جزیره العرب

موقعیت قبر فروه بن عمرو جذامی حاکم معان از طرف روم مشخص نشده است. فروه که به دعوت پیامبر (صلی الله علیه و اله وسلم) ایمان آورده و اسلام آوردن خود را نیز اعلان نموده است به وسیله ” حارث غسانی ” و به فرمان ” هرقل ” قیصر روم در نزدیکی آب های معدنی ” عفرا “کشته شده است .

فروه اولین شهیدی است از مسلمانان خارج از جزیره العرب و قبر او در موقعیتی است که محل آن ۲۷ کیلومتری شمال شهر طفیله است. برای او یک تابلو یادبود نصب شده است که از شهامت و شهادت او حکایت می کند.

درختی که رسولی گرامی اسلام زیر سایه آن آرمید

درختی است که در مسافت ۲۵۰ کیلومتری شرقی پایتخت، عمان واقع شده است و پیامبر گرامی اسلام زیر سایه آن آرمیده و قدم های شریف آن حضرت اولین بار همراه عمویش ابوطالب این سرزمین را متبرک ساخته است در حالی که عمر شریفش از ده سال نمی گذشت .

بار دیگر به هنگام ملاقات با راهب نصرانی اهل بحیری ، همان طور که در کتب سیره آمده است حضرتش از سرزمین اردن عبور کرده ، زیر سایه این درخت برای بار دوم آرمیده است و این سفر سفری بود که در آن برای حضرت خدیجه تجارت می کرد. در حالی که عمر شریفش از پانزده سال تجاوز نمی کرد .

و این دو حادثه هر دو قبل از بعثت شریف آن حضرت اتفاق افتاده است که عنایت الهی خواسته است که این درخت مبارک تا این زمان در یک سرزمین بی آب و علف که هیچ نوع شرایط زندگی در آن نیست همچنان باقی بماند، تا در آینده به صورت یک نشانه دینی و تاریخی و به عنوان یک شاهد زنده بر عظمت آنچه در سایه ان اتفاق افتاده است، باشد.

مطالعات تاریخی و آثار باستانی که در مورد این درخت در آن منطقه انجام گرفته است نشانگر آن است که عمر این درخت به ۱۴۰۰ سال می رسد و ریشه های تنومند و پر صلابت آن گواه این عمر طولانی است و در این درخت در مسیر یک جاده قدیمی صحرایی قرار گرفته است که شترهای قافله های تجاری از آنجا عبور می کرده اند که هنوز هم برخی از نشانه های این سیر و سفرها باقیمانده است.

غار اصحاب کهف؛ معجزه ای ایمانی از عهد قدیم

کلیه تحقیقات و مطالعات قابل اعتمادی که تا اکنون انجام گرفته است بیانگر این معنی است که غار معروف اصحاب کهف و آن جوانانی که به پروردگار خود ایمان آورده اند و خداوند نیز بر ایمانشان افزوده است همین غار موجود در منطقه ” رجایب ” است از سرزمین ” رقیم ” که این غار در فاصله چند کیلومتری شمال شرقی عمان ” فیلادلفیا ” واقع شده است.

تعدادی از جوانان مسیحی قرون اولیه که به خدای خود ایمان اورده اند و شرک و ستمگری و بت پرستی رومیان را رها کرده از شر طاغیان عصر خود و استبدادگران به این غار پناه برد و مردم هم عصرشان مشاهده کردند که چگونه خداوند انسان هایی را پس از مردن دوباره زنده می کند و تحقیقات انجام شده در این باره نشان داده است که این غار همان غاری است که به کهف رقیم معروف است و داستان آن در قرآن مجید آمده است.

این غار دارای شکاف هایی است که یکی از آنها برای عبور نور خورشید به داخل غار است و مانع از تابش مستقیم نور به دورن غار می گردد و بر بالای این غار آثار یک کنیسه بزنطی دیده می شود که تاریخ آن به همان پایان قرن چهارم بر می گردد که بر خرابه های آن مسجدی بنا شده است و آنجا مسجد دیگری هم جلو غار مشاهده می شود.

در اینجا روایتی است که بسیاری از مفسرین قران و راویان حدیث آن را نقل کرده اند که رسول اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) در سفر خود به معراج بر این غار عبور فرموده است و بر این جوانان اصحاب کهف اسلام کرده و از آنان جواب شنیده است و به حضرت گفته اند : ” علیک السلام و رحمه الله و برکاته ” غار اصحاب کهف در مسیر مدینه به قدس شریف در خط مستقیم این مسیر قرار گرفته است.

منبع: حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار