به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) از صربستان، سخنرانان این همایش، «سعید خلیلویچ»، عضو هیئت مؤسسین مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد، «یوان بلاگویویچ»، رئیس مرکز صربستانی مطالعات انجیل و «سرگی بئوک»، مدیر برنامههای علمی و فرهنگی سازمان دولتی «خانه جوانان بلگراد» بودند.
خلیلویچ در ابتدای سخنان خود، حفظ محیط زیست را از وظایف مهم دینی مسلمانان دانسته و رابطه بین انسان و محیط زیست را به رابطه نفس و بدن تشبیه کرد و گفت: همچنانکه نشاط و ترقی نفس و روان انسان در بدنِ سالم محقق میشود، لازم است در سالم نگاه داشتن محیط زیست نیز کوشا باشیم.
وی سپس یادآور شد که زیباییها و نظم عالم طبیعت، آیینه جمال و کمال عوالم برتر هستی است و لذا هر انسان متدین، به سنگ و درخت عشق میورزد به این دلیل که در آنها جمال حضرت حق را مشاهده میکند و در ادامه در ارتباط با این مطلب، بیت معروف سعدی «به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست / عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست» را قرائت و به زبان صربی ترجمه و شرح کرد.
عضو هیئت مؤسسین مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد بیان کرد که اعمال انسان لازم است از منظر چنین معرفت متافیزیکی مورد ارزیابی قرار گیرد، چه این که اعمال خوب ما میتواند موجب رشد و تکامل محیط زیست و اعمال پلید موجب انحطاط طبیعت شوند.
وی افزود: علم محیط زیست را نباید علمی صرفاً تجربی دانست، چرا که در این صورت از آموزههای ناب اسلام در باب محیط زیست غفلت خواهیم کرد. معرفت فاخر اسلامی، همه ابعاد و ساحتهای وجودی عالم و انسان، از جمله مسئله محیط زیست را شامل میشود و باید در پژوهشها و تحلیلهای ما مدّنظر قرار گیرد.
عضو هیئت مؤسسین مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد انسان را بر پایه نگاه توحیدی اسلام، امین طبیعت و نه مالک طبیعت معرفی کرد و افزود: اسلام البته مالکیت خصوصی را میپذیرد، با این توضیح که انسان در ارتباط با دیگر انسانها مالک اموال خود است، اما نسبت به خداوند مالک نیست، بلکه امین و خلیفه خدا در طبیعت است.
خلیلویچ سپس ضمن بیان و تفسیر آیات متعدد قرآنی به تحلیل برخی از آموزههای بنیادین اسلام در باب محیط زیست همچون ضرورت بهرهبرداری بهینه از منابع طبیعی، تأثیر ایمان در آبادکردن زمین و نقش طهارت در تداوم رزق پرداخت و بیتوجهی به سلامت محیط زیست را، به استناد بعضی از احادیث، موجب دوری از رحمت الهی دانست.
رئیس گروه اندیشه معاصر دینی مرکز علوم دینی «قم» همچنین به نقل و تفسیر آیات قرآنی پرداخت که بر رابطه بین اعمال نیک و حوادث طبیعی گوارا دلالت دارد و از سوی دیگر، بلایای طبیعی را، بر اساس فرهنگ قرآنی، یا مظهر قهر الهی و یا امتحان الهی برای تکامل صابران و شاکران حقیقی دانست.
وی در این رابطه، صبر به هنگام ابتلاء به مصائب و شکر در حین امتحان به شرایط رفاه را از کمالات عالی انسان معرفی کرد که بدون آزمونهای گوناگون به فعلیت نخواهد رسید.
خلیلویچ در پایان نتیجه گرفت که در نظام ارزشی اسلام، احیای محیط زیست در زمره اعمال جاودانه و ماندنی قرار میگیرد و افزود که دستور اسلام به توسعه فضای سبز، مطابق برخی از احادیث، در صورتی که هیچ امیدی به بهرهمندی شخصی از آن فضای سبز نداشته باشیم نیز محفوظ است.
لازم به ذکر است که مسئله حفظ محیط زیست در کشور صربستان، به عنوان موضوع یکی از فصول جدید در مذاکرات این کشور برای الحاق به اتحادیه اروپا، اهمیت رسانهای زیادی یافته و این امر زمینه را برای برگزاری هرچه مؤثرترِ همایش علمی فوق در پایتخت صربستان فراهم کرد.
منبع: ایکنا