تاریخ انتشار :

آلمان

روزنامه آلمانی: سیاه‌نمایی درباره اسلام؛ مأموریت رسانه‌ها

روزنامه «دی تسایت» آلمان در گزارشی نوشت: غرب از اسلام هراس دارد و افراط‌گرایان جناح راست غربی از این واهمه دارند که کشورهای اسلامی نسخه‌ای جایگزین را برای جامعه غرب بپیچند؛ لذا به جای سخن از روشنگری، انسانیت و دموکراسی موجود در مکتب اسلام، تنها یک تصویر از این دین، آن هم بربریت و استبداد را نشان می‌دهند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی المصریون، روزنامه «دی تسایت»(به آلمانی: Die Zeitt) چاپ آلمان در گزارشی نوشت: رسانه‌های غربی اغلب، چهره‌ای منفی از اسلام را به شهروندان عرضه می‌کنند که باعث دامن‌زدن به اسلام‌هراسی میان غربی‌ها شده و از سوی دیگر محبوبیت راست‌های افراطی را که همواره در اسلام‌ستیزی پیشرو هستند، در کشورهای غربی افزایش داده‌اند.


به نوشته این روزنامه، ۶۰ تا ۸۰ درصد از محتوای موجود در روزنامه‌های ملی آلمان و غرب و نیز شبکه‌های تلویزیونی عمومی، اسلام را به خشونت یا مسایل منفی همچون تروریسم، آزار و اذیت زن، تعصب، افراط‌گرایی و عقب‌ماندگی محدود می‌کنند، ولی آیا واقعاً در یک جامعه اسلامی مسائل یا نمونه‌های بهتر و خوش‌بینانه‌تری از این معضلات یافت نمی‌شود؟
سیاه‌نمایی؛ مأموریت رسانه‌ها
این روزنامه می‌افزاید: دستورکار رسانه‌های غربى منعکس‌کننده تنگ‌نظری آن‌ها نسبت به جهان اسلام است، همچنین بیش از چند دهه است که شرکت‌های رسانه‌ای آلمانی، تقریباً کار خود را بر ارائه ابعاد منفی و سیاه‌نمایی جوامع اسلامی متمرکز کرد‌‌ه‌اند، این در‌حالی‌ است که به‌ سختی می‌توان نمونه آن را حتی در بین صد سلفی ساکن آلمان مشاهده کرد.
به نوشته این روزنامه، «کای حافظ»، استاد ارتباطات بین‌المللی در دانشگاه ارفورت در این باره معتقد است: مسلمانان در بیشتر جوامع اسلامی مثل کشورهای تونس، اندونزی، لبنان و یا ترکیه زندگی خوب و مسالمت‌آمیزی با یکدیگر دارند؛ اما ایراد اینجاست که رسانه‌های غربی مأمور هستند تا سیمایی زننده از اسلام را به تصویر بکشند و جنبه‌های مثبت این جوامع را نادیده بگیرند.
وی افزود: غرب از اسلام هراس دارد و افراط‌گرایان جناح راست غربی بیم آن دارند که کشورهای اسلامی نسخه‌ای جایگزین را برای جامعه غرب بپیچند؛ لذا به جای سخن از روشنگری، انسانیت و دموکراسی موجود در مکتب اسلام، تنها یک تصویر از این دین، آن هم بربریت و استبداد را نشان می‌دهند.
این روزنامه تأکید کرد: نزدیک به نیمی از جمعیت اروپا معتقدند که دین اسلام خشونت‌آمیزتر از سایر ادیان بوده و هرگز هم‌طراز فرهنگ غرب قرار نگرفته‌ است.
این گزارش حاکی از آن است که آمار اسلام‌هراسی در برخی مناطق اروپا به نسبت ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش یافته، این در حالی است که جوان‌تر‌ها در مقایسه با بزرگترها تنفر کمتری از اسلام دارند.
این روزنامه عنوان کرد: محکومیت اصالت و جوهره اسلام با این اعتقاد موهوم که اسلام مایه تهدید جوامع اروپایی است، جزء تیترهای اصلی و پرطمطراق مطبوعات غرب تبدیل شده، اما در عین حال تمام این اسلام‌ستیزی‌ها به نفع تندروهای غربی تمام می‌شود.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار