تاریخ انتشار :

جولیا ردا تازه مسلمانی از استرالیا

مذهبم ارتدوکس بود

با قرآن آرامش می گیرم، شاید بهتر است بگویم از بین سوره های قرآن بیشترسوره «الرحمن» را دوست دارم و می خوانم و بیشتر از همه، آیه « فبأی الاء ربکما تکذبون» که بارها و بارها خداوند برای انسان فراموش کار دلیل می آورد برایم دلچسب است.

جولیا ردا اهل استرالیاست که اخیرا به دین مبین اسلام مشرف شده است. ردا شب گذشته مهمان بخش رهیافتگان در نمایشگاه بین المللی قرآن بود.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) او بعد ازمسلمان شدن نام فاطمه را برخود نهاد. همسرش حسن ردا، لبنانی است. در استرالیا جولیا درحرفه رسانه های تصویری مشغول به کار بود و همسرش به عنوان سخنران و مددکاربرای بچه ها و نوجوانان بزهکار فعالیت داشت. او پس از اسلام آوردن تجربه های سختی را در خانواده اش پشت سر گذاشت و حالا دو ماهی می شود که جولیا به اتفاق همسر و دو فرزند کوچکش علی و بتول در ایران زندگی می کند؛ آنها اصلا فارسی نمی دانستند ولی با کمک مهرداد صادقی مترجم بخش، با ایشان گپ و گفت کوتاهی داشتیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

***

 قبل از تشرف به اسلام چه دینی داشتید؟

– جولیا ردا: قبل از این مذهبم ارتدوکس بوده ولی درمدرسه کاتولیک ها درس می خواندم. یکی از دروس مدرسه درباره ادیان الهی بود که مختصری از اسلام آورده بود؛ همین باعث کنجکاوی ام به دین اسلام شد اما علاقه نداشتم مسلمان بشوم تا اینکه در استرالیا با چند مسلمان دوست شدم. یکی از آنها درباره اسلام برایم حرف می زد و درباره اسلام شناخت بیشتری پیدا کردم و مسلمان شدم؛ البته اول بار سنی شدم اما کم کم احساس کردم مکتب تشیع کامل تر است برای همین به آن گرویدم.

 این تغییر مذهب برای شما سخت نبود؟

– نه برای اینکه من قبل از این به دین الهی مسیحیت معتقد بودم و خدا را قبول داشتم و لازم نبود کسی خدا را به من نشان بدهد تا دین اسلام را بپذیرم. من مسلمان شدم زیرا دیدم اسلام در امتداد مسیحیت و متکامل تر است و از آن به بعد سیر و سفر من به وادی اسلام شروع شده است.

 عکس العمل خانواده بعد از تغییر مذهب و تشرف به اسلام چگونه بود؟

– بعد از مسلمان شدن تا ۵ ماه کسی این مسأله را نمی دانست و جرأت بروز به خانواده را نداشتم اما خوردنی های حرام نمی خوردم ولی بعد از آن به مادرم گفتم و مادرم در جریان مسلمان شدنم قرار گرفت اما پدر که به دلیل شغل تجارت ممکن بود برای سابقه اش بد شود در جریان قرار نگرفت تا دو سال بالاخره  فهمید و ناراحت شد. البته نمی دانم چطور متوجه شد برای همین من را به خانه راه نداد و مجبور بودم خانه یکی از دوستانم زندگی کنم. بعد از مدتی به وساطت دوستی، پدرم اجازه داد به خانه برگردم.DSC03738

 در استرالیا وضعیت زنان محجبه چگونه است، آیا مانند کشورهایی مثل فرانسه محدودیت حجاب وجود دارد؟

– در استرالیا مشکلی برای افراد باحجاب نیست و محدودیتی ایجاد نمی کنند ولی من به خاطر حساسیت حرفه پدرم نتوانستم به صورت محجبه تحصیلات دانشگاهی خودم را ادامه بدهم و یا کار کنم.

 چه چیزی باعث شده تا دو نفر با فرهنگ و ملیت متفاوت در کنارهم زندگی خوبی داشته باشند؟ یعنی شما استرالیایی با فرهنگ غربی وهمسرتان لبنانی شرقی، این تناقض چگونه به تعادل رسیده است؟

– ملیت و فرهنگ مهم نیست وقتی دو نفر قرار است با هم زیر یک سقف زندگی کنند مهم اعتقاد مشترک و دین آنهاست که باعث تفاهم و تعادل بین آن دو می شود؛ ما هم عقیده یکسان داشتیم.

 آیا تا به حال کسی را به اسلام هم دعوت کرده اید؟

– از وقتی خودم طعم شیرین اسلام را چشیدم خیلی دوست دارم تا دیگران را هم در این نعمت الهی شریک کنم. برخی از دوستانم که ایتالیایی، استرالیایی بودند و یکی از اهل سنت را هم به تشیع دعوت کرده ام . انشاالله بیشتر از این تلاش خواهم کرد.DSC03203

– چرا اسم فاطمه را بر خود گذاشتید؟

– چون من به ایشان خیلی علاقه و ارادت دارم و درکتاب ها خوانده ام که پیامبر اسلام بارها گفته بودند از سوی فاطمه (سلام الله علیها) بوی بهشت به مشام می رسد و این لذت بخش است. همه چیزایشان برای من دوست داشتنی و درس آموز است به خصوص زندگی مشترکی که با امام علی داشتند برای همین اسم پسرم را علی گذاشتم و دخترم را بتول که از نام های فاطمه زهراست.

چرا ایران را محلی برای زندگی انتخاب کردید؟

– قبل از این درباره ایران و انقلاب اسلامی مطالب زیادی شنیده بودم و البته به امام خمینی ارادت داشتم زیرا ایشان مظهر انقلاب اسلامی بودند. همسرم هم همین اعتقاد را داشت و می گفت از بچگی در خانه شان عکس امام خمینی را داشتند و پدرش هم  درباره شخصیت امام راحل، برایش خیلی گفته بود برای همین دوست داشتیم تا به ایران بیاییم و اینجا زندگی کنیم.

DSC03363

 با توجه به اینکه در نمایشگاه قرآن هستیم برایمان بگویید چقدر با قرآن مأنوس هستید؟

– خیلی زیاد؛ با قرآن آرامش می گیرم، شاید بهتر است بگویم از بین سوره های قرآن بیشترسوره «الرحمن» را دوست دارم و می خوانم و بیشتر از همه، آیه « فبأی الاء ربکما تکذبون» که بارها و بارها خداوند برای انسان فراموش کار دلیل می آورد برایم دلچسب است.DSC03555

تبلیغات رسانه های استرالیایی درباره اسلام و ایران چگونه است؟

– خیلی سیاهنمایی می کنند. قبل از اینکه مسلمان شوم با توجه به این نوع تبلیغات منفی حس خوبی به اسلام و ایران نداشتم به خصوص اینکه آن زمان فیلم « بدون دخترم هرگز» خیلی بر سر زبان ها بود و همه نگاه بدی به مسلمانان ایرانی داشتند اما وقتی خدا به من لطف کرد و با اسلام بیشتر آشنا شدم نظرم تغییر کرد و سبک زندگی ام هم عوض شد.

مترجم: مهرداد صادقی

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار