تاریخ انتشار :

گفتگو با تازه مسلمان شیعه میانماری

عکس امام (ره) جان خانواده شیعه را نجات داد!

تازه مسلمانی از کشور میانمار, او که به دلائل امنیتی دوست ندارد خود را معرفی کند علت مسلمان شدنش را رفتار معلم مسلمان خود می داند و در نهایت بعد از تحقیقات فراوان به دین اسلام ناب محمدی صل الله علیه و اله مشرف می شود.

 به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) از کشور میانمار بگویید.

میانمار کشوری است در جنوب شرقی آسیا. جمعیتش  بیش از ۶۰ میلیون نفر، زبان رسمی این کشور برمه‌ای و واحد پول آن کیات است. از لحاظ اقوام ۶۸ درصد مردم میانمار از تبار برمه‌ای و بقیه از دیگر اقوام هستند.

از لحاظ ادیان  ۸۹ درصد مردم میانمار بودایی، ۴ درصد مسیحی، ۴ درصد مسلمان و ۱ درصد نیز پیرو آیین هندو هستند.

چرا مسلمانان را در میانمار می کشند؟

در ایالت  راخین قومی زندگی می کنند به نام روهینگیا که به آنها بنگالی نیز می گویند چون اجداد آنها از بنگال بودند. این گروه که مسلمان هستند با بودایی ها مشکل پیدا می کنند. ریشه مشکل کجاست؟ کسی نمی داند!  بعضی ها می گویند:  این اختلافات به خاطر تجاوز چند مرد روهینگیایی به یک زن بودایی شروع شده، اما این اشتباه است، چون از قبل نیز به خاطر اخلاق تند بنگالی ها و  تفکرات وهابی عده ای از آنها, بین این دو دعوا و اختلاف بوده. گذشته از اینکه ظاهرا افراد متجاوز میانماری بودند نه مسلمانان روهینگیا!  همچنین بودایی ها همیشه از مسلمانان می ترسیدند، چون روهینگیایی ها در تمام عرصه ها از بوداییان جلوتر و پیشرفته تر هستند.

بنگالی ها مخالف دولت نیز هستند، اما بودایی های مهاجم ربطی به دولت ندارند آنها یک گروه تندرو هستند که می چرخند و مسلمانان را می کشند.

مگرمسلمانان چه رفتاری تندی نشان داده اند که باعث برافروخته تر شدن این آتش شده؟

آنها بودایی ها را نجس می دانند و آشکارا در جلوی آنها اذعان می کنند، یا در عید قربان گاو ذبح شده در به میان بودایی ها می چرخانند. و کارهایی از این قبیل که باعث شده بودایی ها به مردم بگویند، مسلمانان شما را می خورند! تمام این مشکلات به خاطر تعصب خشک وهابیت است، البته راهبان بودایی دیگری نیز هستند که تفاوتی میان ادیان قائل نمی شوند.

بودایی ها تفاوتهای مذاهب اسلامی را می دانند؟

یک شب آنها برق منطقه را قطع  و شروع می کنند به تخریب خانه ها, مساجد و کشتن مسلمانان. به مسجد شیعیان که می رسند می گویند؛ اینها که مسلمان نیستند! چون از وهابی ها شنیده بودند شیعیان مسلمان نیستند به هر حال تمام آن منطقه خراب و سوزانده می شود جزء مسجد  شیعیان و بعضی خانه های آنان!

از کجا می فهمند که شما شیعه هستید؟

وقتی وارد یک خانه شیعه شده بودند با دیدن عکس امام خمینی( ره )گفته بودند اینها از آنها جدا هستند، بعد هم بدون انجام کاری به خانه مسلمان بعدی رفته بودند.

آنها درباره امام (ره ) چه می دانند؟

امام(ره) را یک انسان بزرگ می دانند.

شما هم در این در گیری بوده اید؟

یک سال ماه رمضان برای تبلیغ به کشورم سفر کردم. شب نوزده در حال خواندن دعای جوشن کبیر بودیم سر و صدا شروع شد، همه فرار کردند، اما کمی بعد متوجه شدیم یک راهب بودایی است که برای جمع کردن خیرات در کوچه ها راه می رود و سر و صدا می کند. چون این یک رسم است که بلندگوی معبد بودایی ها ساعت ۳ صبح روشن می شود سپس راهب ها به در خانه ها می روند تا با جمع کردن ائانه آذوقه معبد را تامین کنند . این در حالی است که مساجد حتی در وسط روزحق پخش اذان ندارند.

آینده شیعه را در میانمار چگونه می بینید؟

وضعیت سختی است، ما از قبل هم محدودیت داشتیم، اما اکنون بدتر شده، مثلا حجاب در آنجا ممنوع نیست اما خطرناک است , عربستان یک عده بنگالی را به کشورش برده و تبدیل به مبلغ وهابی کرده، ایران هم تلاش هایی  می کند، اما ای کاش این تلاش ها اساسی تر می بود.

سخن پایانی خود را بگویید.

از تعداد کشته های مسلمانان میانمار آمار دقیقی نیست، اما متاسفانه شبکه های مختلف این را رعایت نمی کنند، حتی گاهی کشته های کشور تایلند را به عنوان کشور میانمار نشان می دهند. ما با تایلند خیلی مشترکات داریم، اما  آمریکا برای آنکه مردم را علیه حکومت میانمار  تحریک کند, به تایلند که همسایه ما است کمک های بسیاری می کند، تا همه فکر کنند رفاه و آسایش در گروی دوستی با آمریکا است، این اتفاق درباره کره شمالی و جنوبی نیز رخ داده, حتی درباره ایران و همسایگانش نیز صدق میکند. به هر حال خدا بزرگ است.

گفت و گو :رضا راوری  

منبع: حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار