تاریخ انتشار :

تیموثی وینتر

نظر دین‌شناس انگلیسی درباره بحران‌های جهان اسلام

«تیموثی وینتر»، دین‌‌شناس و محقق مسلمان انگلیسی در مصاحبه‌ای با یک وبگاه آلمانی به بحران‌های فعلی جهان اسلام پرداخت.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)رایزنی فرهنگی ایران در آلمان در خبری  اعلام کرد: تیموثی وینتر معتقد است اسلام دین دانش است. دانش و آگاهی در کنار اعتقاد به دین برای فردی که با آن دین آشنا می‌شود، ضرورت دارد.


وی در مصاحبه با وبگاه «islamiq.de» افزود: به طور مثال کلمات و عباراتی در بین ما مسلمانان وجود دارند که خارج از دایره ما به روشی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. مانند کلمه جهاد که در اسلام کاربردی کاملاً متفات با تصاویری دارد که امروزه رسانه‌ها از آن معرفی کرده‌اند.
این اسلام‌شناس به موضوع تروریسم نیز اشاره کرد و گفت: تروریسم و پرتاب بمب بر سر افراد غیر نظامی اختراعی است که پس از انقلاب فرانسه به جریان افتاد و توسعه پیدا کرد و پس از آن از سوی برخی گروه‌ها دنبال شد.
وی تصریح‌ کرد: این پدیده‌ها در دنیای اسلام هم توسط اعراب افراطی و سپس سلفی‌های تندرو گسترش پیدا کرد.
وینتر یکی دیگر از مشکلات حاضر مسلمانان در اروپا را عدم همبستگی عنوان کرد و گقت: حتی موضوعات پیش پا افتاده مانند نداشتن زبان مشترک هم می‌تواند جوامع را از یکدیگر دور کند.
بسیاری از انجمن‌های اسلامی بیش از اینکه به فکر اقدامات مشترک و حل مشکلات باشند، به دنبال پیشبرد اهداف کشورهایی هستند که از سوی آنها مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند.
این پژوهشگر مسلمان در پایان به مسئله دانش و آگاهی عمومی مسلمانان هم اشاره‌ای کرد و هم گام شدن با امکانات مدرن را برای مسلمانان ضروری دانست. به اعتقاد وی بسیاری از سوء تفاهمات موجود را می‌توان از این طریق حل کرد.
«عبدالحکیم مراد» زاده‌شده با نام «تیموثی وینتر» در سال ۱۹۶۰، اندیشمند، فیلسوف و مترجم انگلیسی مسلمان است. او در سال ۱۹۸۳ از دانشگاه کمبریج فارغ‌التحصیل شد و برای مطالعه علوم سنتی اسلامی به دانشگاه الازهر در مصر رفت. پس از آن به جده در عربستان سعودی سفر کرد و به ترجمه آثار عربی پرداخت.
وی در سال ۱۹۸۹، به انگلستان بازگشت و دو سال در دانشگاه لندن به مطالعه زبان ترکی و فارسی مشغول شد. او مقالات و کتاب‌های بسیاری به زبان انگلیسی در مورد اسلام نوشته‌ است.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار