تاریخ انتشار :

کوبا

از تأثیرگذاری ابزار شعر تا تعجب زن کوبایی از حقوق زن در اسلام

استفاده از تجربیات کسانی که سال‌ها است در عرصه تبلیغ کار می‌کنند یکی از بهترین راه‌ها است که تازه واردان به عرصه کار فرهنگی و تبلیغ با سختی‌ها و شیرینی‌ها مسیر آشنا شوند.

 به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) از خراسان جنوبی، شاید برای خیلی‌ها که تازه وارد عرصه تبلیغ شده‌اند این سوال مطرح باشد که چگونه می‌توان یک کار فرهنگی و تبلیغی تأثیرگذار داشت. چه موانعی باعث می‌شود که آنچه می‌گوییم تأثیر واقعی خود را نگذارد.

به نظر می‌رسد برای یافتن پاسخ این سؤالات یکی از بهترین راه‌ها این است که از تجربیات کسانی استفاده کنیم چه سال‌ها است کار تبلیغی انجام می‌دهند و با تلخی و شیرینی راه آشنایی دارند. از این جهت به سراغ چند نفر از کارشناسان عرصه تبلیغ رفتیم و از آنها خواستیم که یک اتفاق درس‌آموز از روزهای تبلیغشان بگویند.

حجت‌الاسلام هادی شهاب، مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند در این باره گفت: خاطرم هست چند سال قبل در ترمینال یک آقای روحانی را دیدم که به گرمی با من سلام و احوال پرسی می‌کرد که بعد از سؤال و جواب متوجه شدم یکی از شاگردان ۱۰ سال پیشم در مدرسه علمیه بود.

تأثیر ابزار شعر در تبلیغ

وی اظهار کرد: از او پرسیدم آیا از آن زمان و دورانی که دانشجو و طلبه من بوده چیز خاصی هم به خاطر داری یا نه که او جواب داد استاد شعرهایی را که سر کلاس می‌خواندید را هنوز به یاد داردم و از ۱۰ سال پیش تاکنون از یاد نبرده‌ام و چند بیتی از آن اشعار را خواند.

مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند بیان کرد: این نکته برایم بسیار جالب بود و دریافتم شاید سخنان رسمی که سر کلاس می‌گوییم از ذهن دانشجو و طلبه برود ولی وقتی برای تبیین یک مفهوم از ابزاری چون شعر استفاده می‌کنیم تا ابد در ذهن باقی می‌ماند.

شهاب یادآور شد: رفتارهای فردی هم در خاطر دانشجویان و طلاب می‌ماند، معمولا کسانی که رفتار صمیمانه‌تری با آنها داشته‌ام این رفتارها در ذهن و یادشان می‌ماند.

حجت‌الاسلام جواد اکبری‌مطلق، مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی در این باره گفت: یکی از خاطرات دوران تبلیغم مربوط به سال ۸۰ بود که به یکی از مناطق محروم در منطقه زیر کوه قائن رفتیم.

خاطره‌ای از شادی کودکان محروم

وی اظهار کرد: محرومیت آن منطقه به قدری زیاد بود که من نتوانستم مدت زیادی را در آنجا بمانم بعد از مدتی برگشتم و دوباره برای تبلیغ به آن منطقه محروم رفتم. یادم می‌آید روز آخری که برای تبلیغ آنجا بودم رفتم برای بچه‌های نیازمند و چند نفر از خانم‌هایی که آن ایام تبلیغ همکاری داشتند هدیه بخرم.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی بیان کرد: یادم می‌آید کفش فروش نیز خودش تخفیف داد و حتی چند جفت کفش رایگان نیز داد و برخی دیگر از خیرین نیز کمک کردند و من با این تخفیف‌ها و کمک‌ها توانستم با ۷۰ هزار تومان ۴۵ جفت کفش، دو شانه تخم مرغ و یک مرغ بخرم!

اکبری‌مطلق ادامه داد: برایم بسیار جالب بود روزی که هدایا را دادم بچه‌ها بسیار خوشحال بودند و می‌گفتند آن روز یکی از بهترین روزهای زندگ‌ شان است. باید در بحث‌های تبلیغی کودکان را فراموش نکنیم چرا که همین کودکان بهترین یاوران دین در آینده‌اند.

وی افزود: خاطره دیگرم مربوط به سفرم به کشور کوبا در ماه رمضان ۹۱ است که برای تبلیغ رفتم. خانمی در ابتدا ما را تروریست خواند اما من حدود ۲۰ دقیقه برای او صحبت کردم و از اسلام و حقوق و جایگاه زن در دین گفتم.

تعجب یک زن کوبایی از حقوق زن در اسلام

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی گفت: آن زن بعد از شنیدن این سخنان بسیار تعجب کرد و بیان کرد مگر این چیزهایی که شما می‌گویید حقوق زن در اسلام است، ممکن می‌شود؟

اکبری‌مطلق اظهار کرد: آن زن با تعجب بیان می‌کرد مگر می‌شود مرد کار کند و بعد هزینه زندگی زنش را بدهد و زن مانند یک قدیس فقط در خانه باشد و وظیفه‌ای هم برای کار خانه نداشته باشد. این ممکن نیست؟

وی ادامه داد: بعد برای آن خانم توضیح دادم چرا همین‌گونه در اسلام بیان شده و او بعد با ناراحتی مطرح کرد اما در کشور ما اینگونه نیست که مردها هزینه زندگی ما را تأمین کند، با ما ازدواج می‌کند و بعد از لذت جویی و… ما و فرزندانی که از آنها داریم را رها می‌کنند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی یادآور شد: حقیقتاً ما ایرانی‌ها در آب هستیم اما گاهی سراغ آب را می‌گیریم. ای کاش قدر جایگاهی را که داریم بیشتر بدانیم.

حجت‌الاسلام علیرضا حسینی، امام جمعه درمیان در این زمینه گفت: در سال ۸۰ برای تبلیغ به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان استان فارس برای تبلیغ به شیراز رفتم و قرار بود تا ۵ـ۶ محرم در آنجا سخنرانی و برنامه داشته باشم و بعد همراه چند اتوبوس از دانشجویان به مشهد برویم.

سختی یک تبلیغ

وی اظهار کرد: تا روز ۶ اقامت ارتباط من با دانشجویان بسیار رسمی بود و تأثیرگذاری که در خاطر داشتم محقق نمی‌شد و از این جهت بسیار غصه‌دار بودم و حتی از اینکه این دعوت را پذیرفته بودم پشیمان شدم.

امام جمعه درمیان بیان کرد: حتی در مدت زمان ۲۵ ساعته مسیر شیراز به مشهد هم همین‌گونه بود و رفتارها در قالب‌های رسمی و شکل یک روحانی با دیگر اقشار بود که حقیقتاً بسیار اذیت می‌شدم.

حسینی ادامه داد: تا اینکه شب ۸ محرم با خودم گفتم باید این پرده‌های رسمی را کنار بزنم و از اینکه نقش علمایی برایشان بازی کنم فاصله بگیرم چون فاصله سنی زیادی هم با آن دانشجویان نداشتم با خودم می‌گفتم مگر با دوستان طلبه‌ات چگونه رفتار می‌کنی؟ همین قدر رسمی با آنها صحبت می‌کنی؟

وی افزود: وقتی این تصمیم را گرفتم شرایط بسیار متفاوت شد و سخنرانی‌ها و صحبت‌هایم چون صمیمانه و خودمانی شد تأثیر خود را گذاشت و جوان‌هایی که اصلا در فضای دین و مذهب نبودند اشک می‌ریختند و حتی بسیاری‌شان از شدت گریه به حالت غش افتاده بودند.

محبوبیت یک روحانی در گروی رفتارهای صمیمانه او با مردم است

امام جمعه درمیان ادامه داد: این خاطره برایم درسی شد که یادم باشد روحانی باید با مردم ساده و صمیمی رفتار کند و شایسته نیست خود را جدای از مردم بداند و مردم هم باید به این نتیجه برسند که روحانیت هم مثل خودشان هستند و تنها اینکه تخصصشان امور دینی است.

حسینی یادآور شد: اگر مردم شخصیت‌هایی چون حجت‌الاسلام راشد یزدی و یا حجت‌الاسلام قرائتی را بسیار دوست می‌دارند به خاطر این است که آنها بسیار با مردم ساده و صمیمی سخن می‌گویند و از قالب‌های خشک و رسمی فاصله گرفته‌اند.

 منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار