تاریخ انتشار :

مسیحیان واسلام

آیین مسیح و اشتراکاتش با اسلام

مثل همیشه تا صداى اذان مغرب در حیاط مدرسه شهیدین طنین انداز شد، طلاب و اساتید براى اقامه نماز جماعت در حسینه حضور پیدا کردند.

 ،به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) طبق معمول بعد از نماز مغرب و عشاء، قرآن تلاوت مى شود، اما امشب قارى قبل از تلاوتش گفت؛ ثواب قرائت قرآن امشب را هدیه مى کنیم به حضرت ولیعصر و حضرت عیسى مسیح (على نبینا و آله علیهم السلام) . چرا که امشب بنا به نظر مسیحیان جهان، شب ولادت حضرت مسیح علیه السلام است.

 

فکر کردم جالب است ماه ربیع امسال علاوه بر وحدت شیعه و سنى،وحدت اسلام و مسیحیت را به همراه دارد. جا دارد که از منابع خودمان از حضرت عیسى(ع) مطالبى را ذکر کنم:

 در حدیث صحیح از حضرت امام رضا علیه السلام نقل شده است: ولادت حضرت عیسى مسیح علیه السلام در شب ٢۵ ذیقعده و در روز سه شنبه که چهار ساعت و نیم از روز گذشته بود در کنار نهر فرات اتفاق افتاد.

 روایتى نیز از امام صادق علیه السلام که فرمودند: حواریون عیسی علیه السلام ، شیعه آن حضرت بودند و شیعیان ما حواریون ما اهل بیت علیهم السلام هستند، حواریون عیسی علیه السلام آنگونه که حواریون ما از ما پیروی می کنند، از عیسی فرمان نبردند، عیسی علیه السلام به حواریون گفت: یاوران من به سوی خدا کیستند؟ حواریون گفتند: ما یاوران خداییم. اما به خدا سوگند او را در دفع از شر یهود یاری نکردند و با یهودیان نجنگیدند، در حالی که شیعیان ما، از روزی که پیامبر صلی الله علیه و آله از دنیا رفته تا کنون ما را یاری می کنند و با اینکه آنها را آزار می کردند، از محبت ما دست بر نمی دارند. خدا از طرف ما به ایشان (شیعیان) جزای خیر بدهد.(بحارالانوار ج ۵ ص ۳۹۸)

 قرآن کم از مسیح و مسیحیان حرف نزده است  و این نشان از هدایتگرى قرآن براى مسیحیان است.مثلاً در آیات ۳۰ تا ۳۳ سوره مریم، روشن ترین تصویر را از تولد حضرت عیسی علیه السلام ترسیم کرده است و آنچه به صورت خرافه مطرح است، نفی می کند. در این آیات، هفت ویژگی از ویژگی های برجسته ایشان یاد شده است:

۱-بنده خدا بودن، این نشان دهنده آن است بندگی، بزرگ ترین مقام آدمی است

۲- صاحب کتاب آسمانی

 ۳- مقام نبوت، زیرا نبوت همیشه با داشتن کتاب آسمانی همراه نیست

۴- مبارک بودن که همان سودمند بودن به حال جامعه است

۵- نیکوکاری به مادر

۶- جبار و شقی نبودن

۷- رستگار، فروتن و حق شناس

 اما در آخر الزمان که همه مخصوصاً مسیحیان منتظر منجى براى عالم هستند در روایات متعدد از منابع شیعه از بازگشت و حضور حضرت عیسى بن مریم علیهما السلام در کنار امام زمان علیه السلام خبر داده اند و او را حامى و مروج حضرت حجت علیه السلام ذکر کرده اند که موجب هدایت اهل کتاب مى شود.

 در پایان به این نکته مهم اشاره مى کنم صاحب نظران و علمای اسلام همواره حضرت عیسى و مادرشان را ستوده اند در عین حال نکاتى براى هدایت پیروانشان و کنار نهادن مسائل تحریف شده و موهومى که به آنها نسبت داده مى شود پرداخته اند.

  *بخشی از پیام امام خمینی(ره) به مسیحیان

براى نمونه اشاره مى کنم به پیام حضرت امام خمینى رحمه الله در سال نو مسیحى در تاریخ ۲/١٠/۵۷ صادر کردند و تأکید داشتند مسیحیت الان تناسبى با مأموریت حضرت عیسى علیه السلام ندارد:

 … صلوات  و سلام خدای بزرگ بر حضرت عیسی بن مریم، روح الله و پیامبر عظیم الشان که مردگان را احیا و خفتگان را بیدار فرمود. صلوات و سلام خدای بزرگ بر مادر عظیم الشانش، مریم عذرا و صدیقه حورا که با نفخه الهی، چنین فرزند بزرگی را به تشنگان رحمت الهی تسلیم نمود. درود بر روحانیون و احبار و رهبانان که با تعالیم عیسی مسیح، نفس سرکششان را به آرامی دعوت می کنند. درود بر ملت آزاده مسیح، آنان که از تعالیم آسمانی عیسی روح الله برخوردارند. من به اسم ملت مظلوم ایران، از شما ملت مسیح می خواهم که در روزهای متبرک خود به ملت ما که گرفتار سلطان ستمکارند، «رژیم شاه» دعا کنید و فرج آنان را از خدای بزرگ بخواهید.

منبع :حوزه نیوز-جام نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار