تاریخ انتشار :

تازه مسلمان ایسلندی:

اسلام را در ایسلند، دین محمد ص و مسلمانان را محمدی ها می خواندند

دین اسلام یکی از اقلیت های ناشناخته در ایسلند است و در دوران کودکی هیچ اطلاعاتی در مورد اسلام نداشتم. اما در مورد مسیحیت و یهودیت در مدرسه به ما مطالبی را یاد داده بودند. اما اسلام را در ایسلند به نام دین محمد صلی الله علیه و اله و مسلمانان را محمدی ها می خواندند.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) گروه مترجمین سایت رهیافته- مترجم زینب طاهری نژاد/ من در سال ۱۹۷۶ در ایسلند بدنیا آمدم. دین خانواده من دین رسمی کشور ایسلند یعنی پروتستان بود. با اینکه دین همواره به میزان نه چندان چشمگیری در زندگی من حضور داشت اما هرگز نقشی اساسی در تربیت من ایفا نمی کرد. آموزش های دینی من در کودکی شامل شرکت در کلاس های آخر هفته کلیسا و اردوهای تابستانی موسسات وابسته به کلیسا و دعای پیش از خواب به همراه مادربزرگم می شد. اما خانواده من هرگز به طور مرتب در برنامه های کلیسا شرکت نمی کردند و دین نقش پررنگی در زندگی ما نداشت.
طبق سنت جاری در ایسلند نوجوانان در حدود ۱۴ سالگی طی مراسمی ویژه به دین مسیح شهادت می دهند. در آن زمان شما یک فرد بالغ محسوب شده و ایمان به دین خود را اعلام می کنید. وقتی من در آن سن بودم به یاد دارم که دغدغه ذهنی ام وجود خلائی درایمان کامل به دین مسیحیت بود. پس از مدت ها فکر کردن به این نتیجه رسیدم که به خدا ایمان دارم و این ایمان را در اکثر همسالان خود نمیدیدم هر چند که بیشتر آنها در مراسم شهادت به مسیحیت شرکت کرده بودند. پس اگر در مراسم اقرار به دین مسیحیت شرکت نمی کردم باید منکر وجود خدا می شدم که این برای من غیر ممکن بود.
جهت آماده شدن برای مراسم لازم بود در کلاس های عقیدتی و مراسم کلیسا به طور منظم شرکت می کردم. دوره آموزش اجباری من به پایان رسید اما به نظرم مشکلی وجود داشت. کلیسا خلا فکری من در ایمان به دین را پر نکرده بود! با این اوصاف، سال های متوالی را تنها با هر از گاهی دعا کردن نزد پروردگار سپری کردم بدون این که دین نقش خاصی در زندگی ام داشته باشد یا به دنبال پر کردن خلا ایمان خود باشم. من از آن وضعیت راضی بودم، چون به هر حال به خدا ایمان داشتم و این برایم کفایت می کرد.


دین اسلام یکی از اقلیت های ناشناخته در ایسلند است و در دوران کودکی هیچ اطلاعاتی در مورد اسلام نداشتم. اما در مورد مسیحیت و یهودیت در مدرسه به ما مطالبی را یاد داده بودند. چون تاریخ مسیحیت با دین یهود آمیخته است، اما اسلام را در ایسلند با نام دین محمد، و مسلمانان را محمدی ها می خواندند. حتی در ماه های اخیر هم چندین بار این اسامی را در رسانه ها مشاهده کردم.
دانسته های من نسبت به اسلام بسیار کم و محدود به اطلاعات ارائه شده از رسانه ها بود، که البته تصویر زیبایی هم از اسلام ارائه نمی کردند. اما خوشبختانه نگاه من به اسلام هرگز با نفرت و انزجار نبود. شاید دلیل آن، سفر دوستم به عنوان دانشجوی تبادلی به اندونزی بود. او در نامه های خود در مورد تجربه زندگی در اندونزی و ارتباط با مسلمانان می نوشت که چهره ای متفاوت از اسلام و مسلمانان را برایم به تصویر می کشید. اما من تا پاییز سال ۱۹۹۷ که جهت تحصیل به آمریکا رفتم، با مسلمانان از نزدیک روبرو نشده بودم. در آن سال من برای دوره تکمیلی یک ساله به دانشگاه روتاری آمریکا رفتم که بر حسب اتفاق یک دانشجوی مصری نیز در گروه مطالعاتی ما حضور داشت. او گاهی در مورد اسلام با من صحبت می کرد و من علاقه زیادی به بحث در این زمینه داشتم. بنابراین مطالعه در این زمینه را شروع کردم. منابع مطالعاتی من، در ابتدا اینترنت و سپس کتابهای کتابخانه و البته نسخه ترجمه شده قرآن بودند. مطالعات من تا تابستان سال بعد که به ایسلند بازگشتم ادامه یافت.
پاییز سال بعد برای انجام امور اداری دوره مطالعاتی به آمریکا بازگشتم. در آن زمان، با اطلاعات بیشتری که در مورد اسلام بدست آورده بودم به بحث و گفتگو با افراد فوق العاده دیگری در مورد اسلام پرداختم. صحبت و گفتگوی بی طرفانه و غیر جانبدارانه بسیار برای من اهمیت داشت. در ابتدای مطالعاتم در مورد اسلام به چنان مسائل جذابی برخورد کردم که به هیجان آمده بودم و نمی توانستم از فکر کردن به اسلام خودداری کنم. ولی بعد از مدتی هیجان من فروکش کرد زیرا با مسائلی برخورد کردم که آنها را درک نمیکردم و یا نمی توانستم بپذیرم.


در دوره ای که من به دنبال مسایل پیچیده اسلام بودم، تقریبا خودم را متقاعد کرده بودم که لازم نیست مسلمان شوم و تنها با تغییر شیوه زندگی می توانم به زندگی قبلی خود ادامه دهم. من بسیار ترسیده و گیج شده بودم. در مقاطعی فکر می کردم که که اسلام حقیقت گمشده من است و من باید به پروردگار رو بیاورم و مسلمان شوم و در مقاطعی دیگر با مسائلی برخورد می کردم که نظر مرا نسبت به اسلام تغییر می داد. اما در نهایت موفق شدم ذهن خود را پاک کنم و خود را به درگاه خدا رسانده و زندگی جدید اسلامی خود را آغاز کنم.
من شهادتینم را باحضور چهار خواهر مسلمان و به صورت آنلاین ادا کردم و از فردای آن روز به شرکت در جلسات دینی پرداختم. بعد از مسلمان شدن، با زیبایی ها و سختی های زیادی مواجه شدم. من تمام تلاش خود را می کنم تا بیشتر در مورد اسلام یاد بگیرم تا به مسلمان بهتری تبدیل شوم. هرچند بازخورد مثبتی بعد از تغییر دین از طرف خانواده و دوستانم دریافت نکردم. تنها چیزی که می دانم این است که تصمیم درستی در زندگی گرفته ام و همواره خدا را برای راهنمایی کردن من به سمت حقیقت شکر می کنم.

گروه مترجمین سایت رهیافته- مترجم زینب طاهری نژاد

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار