تاریخ انتشار :

دمشق

آغاز جشنواره «قرآن از چشم‌انداز هنر» در دمشق

جشنواره «قرآن از چشم‌انداز هنر» از ۳۰ آبان‌ماه، به همت رایزنی فرهنگی ایران در سوریه در تکیه «سلیمانیه» شهر «دمشق»، پایتخت سوریه آغاز شد.

   به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه(سانا)، «تیسیر ابو خشریف»، معاون وزیر اوقاف سوریه ضمن سخنانی در آیین افتتاحه این جشنواره بر جامعیت واژه هنر در قرآن تأکید کرد و گفت: هنر در قرآن کریم دربردارنده مفهوم حفظ آیات این کتاب الهی در سینه و خطوط است که حفظ قرآن در خطوط به‌معنای کتابت آن، تزیین و تذهیب کلام وحی است.

329192_124
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابوالفضل طباطبایی اشکذری، نماینده مقام معظم رهبری در سوریه نیز ضمن سخنانی در این مراسم گفت: رسول گرامی اسلام توانست در طول ۲۳ سال یک تمدن و جامعه انسانی تأسیس کند.
حجت‌الاسلام مصطفی رنجبر شیرازی، رایزن فرهنگی کشورمان در سوریه از دیگر سخنرانان این مراسم بود که ضمن سخنانی بر توجه ویژه و عظیم جمهوری اسلامی ایران به فرهنگ خدمت به قرآن کریم، کتابت و چاپ این کتاب الهی تأکید کرد.
در آیین افتتاحیه این جشنواره همچنین، فیلمی از «محمد سعید رمضان البوطی»، از علمای برجسته اهل سنت سوریه ورئیس سابق اتحادیه علمای بلاد شام که فروردین‌ماه ۹۲ به شهادت رسید، پخش شد.
در حاشیه این جشنواره که تا روز چهارم آذرماه ادامه دارد، نمایشگاهی از تابلوها و تصاویری از نسخه‌‌های نادر و کمیابی که تاریخ کتابت قرآن را روایت می‌کند، عرضه شده که برخی از این آثار متعلق به موزه‌‌های ایران و سوریه از جمله موزه دمشق و موزه امام رضا(ع) است.
نمایش نمونه‌‌هایی از قرآن‌های چاپ ایران و سوریه، نسخه‌های نادر و کمیاب قرآن، ترجمه‌های قرآن، ابزارهای کتابت و تزیین قرآن، هنرهای دستی ایران و تابلوهای هنری هنرمندان و خوشنویسان ایران و سوریه از دیگر آثار عرضه‌شده در این نمایشگاه است.
همچنین، در حاشیه این جشنواره یک کارگاه آموزشی با موضوع «خوشنوسی و قرآن» و یک سمینار علمی با موضوع «سیر کتابت قرآن» برگزار می‌شود.
یادآور می‌شود، علامه «محمد سعید رمضان البوطی»، رئیس سابق اتحادیه علمای بلاد شام، فروردین‌ماه ۱۳۹۲ در جریان حمله یک تروریست انتحاری به مسجد «الایمان» در شهر دمشق به همراه نوه خود و بیش از ۲۵ تن دیگر از شاگردانش به شهادت رسید.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار