تاریخ انتشار :

خالق کاراکتر براق

مصاحبه با عادل امتیاز،‌خالق کاراکتر براق: ابرقهرمان مسلمانان

هدف اصلی ما پراکنده کردن پیام جهانی اسلام از طریق رسانه‌ای سرگرم‌کننده و جذاب است. داستان‌های ما بر اساس ارزش‌های ذکر شده در قرآن و سنت صحیح است.

    به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) عادل امتیاز دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی فناوری اطلاعات است. او و برادرش – کامل – در سال ۱۹۹۰ به همراه خانواده‌ی‌شان از پاکستان به آمریکا مهاجرت کردند. این دو برادر از کودکی و زمانی که در پاکستان زندگی می‌کردند از علاقه‌مندان پر و پا قرص و خوانندگان حرفه‌ای کتاب‌های پی‌نما بودند. آن‌ها عادت داشتند هر شب پی‌نماهای مارول، دی‌سی و داستان‌های ابرقهرمانی را مطالعه کنند. از دیگر سرگرمی‌های‌شان تماشای فیلم‌های ابرقهرمانی بوده است و در کنار مطالعه و تماشای فیلم به کشیدن پی‌نما و شخصیت‌های ابرقهرمان علاقه‌مند بوده و هستند.

پس از حادثه‌ی ۱۱سپتامبر، موجی رسانه‌ای علیه مسلمانان بالاخص در آمریکا به راه افتاد. اگرچه همواره تصویری که از اعراب و مسلمانان منعکس می‌شد منفی بوده اما پس از این حادثه، شدت بیشتری یافت و البته اعلام موجودیت گروه‌هایی تروریست مانند القاعده و داعش که ادعای مسلمانی دارند نیز به این مسئله بیش از پیش دامن زده است.
در چنین شرایطی، آنها به داشتن یک ابرقهرمان مسلمان را که مخاطبین از جمله کودکان بتوانند با آن هم ذات‌پنداری کرده و آن را متعلق به خود بدانند احساس نیاز کردند و برای رفع این نیاز دست به کار خلق ابرقهرمانی مسلمان شدند و در سال ۲۰۱۱ توانستند اولین سری پی‌نماهای براق را منتشر سازند.

b-768x461
براق: ابرقهرمان مسلمان

این کاراکتر با برداشت‌های منفی از مسلمانان مقابله می‌کند و سعی دارد جهان را به مکانی بهتر برای زندگی تبدیل کند. نام اصلی براق «یوسف عبدالله» است؛ فردی عادی، حدودا ۳۰ساله که در آمریکا به دنیا آمده و بزرگ شده است. پدرش مسلمان بوده و به آمریکا مهاجرت کرده و مادرش به اسلام گراییده است و به این ترتیب والدینش از ملیت‌های مختلف هستند. او طی سال‌های اولیه‌ی زندگی‌اش به دلیل همین اختلاف فرهنگی اطرافیان با مسائل و چالش‌های متعددی روبه‌رو بوده است. سرانجام والدین او قربانی جنایتی می‌شوند که علیه مسلمانان روی داده است و دقیقا در این هنگام است که زندگی یوسف دستخوش تحولاتی اساسی می‌شود و در نهایت راه درست زندگی را پیدا می‌کند.

b2-768x461

یوسف عبدالله مسلمانی است که عامل به دستورات دینی هم هست. او در قالب براق از مأموریتش برای مقابله با بی‌عدالتی در جهان و نقش او به عنوان مدیر یک سازمان رفاهی بزرگ گرفته تا قابلیت او برای پرواز، چیزی از توانایی‌های ناباورانه و ماجراجویی‌های شگفت‌انگیز کم نمی‌گذارد.
بنابراین چگونه براق به عنوان اولین ابرقهرمان مسلمان تمام ادوار که به دست هنرمندان مسلمان تصویر شده، اثر خود را در صنعت سرگرمی و اخبار به جا می‌گذارد؟
برای پاسخ به این سؤالات، سوفی کامیکز گفتگویی با عادل امتیاز هنرمند با استعداد و مؤسس همکار انجام داده است که خواندن آن خالی از لطف نیست. شیدایی عادل نسبت به کتاب‌ها و هنر پی‌نما در سراسر عمرش در کنار مشاهده‌ی تصویرگری منفی از اسلام و مسلمانان در صنعت سرگرمی‌سازی، به او برای ساخت براق انگیزه بخشیده است. برای روشن شدن هدف نهایی او از کارهایش،‌ دیدگاه‌های جذاب او و اسرار منحصر به فردی در مورد مشاهده‌ی براق بر روی پرده‌های سینما در خواندن این مصاحبه با ما همراه باشید.

k-300x227

برادران عادل و کامل امتیاز

برای ما چند حقیقت جالب در مورد خودتان ذکر کنید. چه موضوعاتی برای شما اهمیت دارند؟
من همیشه از طراحی و نقاشی کردن، خصوصا طراحی شخصیت‌های کتاب پی‌نما لذت می‌بردم. حتی به عنوان یک کودک کلاس پنجمی، من عادت به طراحی داستان‌ها و شخصیت‌های خودم داشتم. این موضوع یک علاقه‌ی کاملا طبیعی بود.
در حقیقت، در آن زمان من بیش از ۲۰ نسخه‌ی یک مجموعه‌ی ابرقهرمانی را در طی چند سال طراحی کرده بودم. این مجموعه‌ها، داستان‌هایی ترسیم شده بر روی دفترچه‌های ساده بوده و هر دفترچه یک نسخه/قسمت به شمار می‌رفت.

چه چیزی در شما انگیزه‌ی خلق براق را ایجاد کرد و چرا؟
طی چند سال گذشته، کامل و من به این برداشت رسیدیم که جهان اسلام بدیلی برای داستان‌ها و قهرمان‌های سکولار تولید شده توسط صنعت سرگرمی‌سازی ندارد.
علاوه بر آن، الگوی در حال رشدی از تصویرگری اسلام و مسلمین با دیدگاهی منفی در رسانه‌های بزرگ مشاهده می‌شد. ما برای مقابله با این احساس نیاز کردیم؛ و بهترین راه برای این کار هم استفاده از توانایی‌های خدادادی‌مان بود.

چرا شما نام براق را انتخاب کردید؟ این نام دلالت بر چه چیزی دارد؟
کامل نام براق را پیشنهاد داد. البته این موضوع ملهم از واقعه‌ی اسراء و المعراج در زندگی پیامبر اسلام (ص) بوده است. براق نام حیوان بال‌دار اسب‌نمای سفیدی بود که با سرعت آذرخش پرواز می‌کرد. علاوه بر این، نامی بود که هیچ جنجالی در حلقه‌های مذهبی ایجاد نمی‌کرد.

فرآیند خلق یک داستان چگونه است؟
هدف اصلی ما پراکنده کردن پیام جهانی اسلام از طریق رسانه‌ای سرگرم‌کننده و جذاب است. داستان‌های ما بر اساس ارزش‌های ذکر شده در قرآن و سنت صحیح است.

کامل و من برای جمع‌بندی در مورد کلیات نحوه‌ی پیش رفتن داستان و این که چه اجزایی از معما، ماجراجویی و درگیری در خود خواهد داشت،‌ جلسات بارش فکری برگزار می‌کنیم. ما بعد از آن بر روی جزئیات و شخصیت‌ها متمرکز می‌شویم. دیدگاه ما به این موضوع خیلی دقیق است.

«هالیوود، بالیوود و صنعت موسیقی کار بسیار بزرگی در سرگرم‌ساختن جهان انجام داده‌اند … چرا ما نتوانیم کار مشابهی برای پراکنده ساختن پیام خدای واحد انجام دهیم؟»

آیا براق به زدودن افسانه‌ها و منفی‌نگری نسبت به مسلمانان – که در رسانه‌های اصلی صنعت سرگرمی‌سازی و خبر مرسوم است – کمکی کرده است؟ اگر جواب مثبت است، به چه شکل؟
ما امیدواریم که ان‌شاءالله این اتفاق رخ دهد. الحمدلله بعد از اولین انتشار پی‌نما‌ها، ما پاسخ‌های بسیار مثبت و تشویق‌کننده‌ای هم از مسلمانان و هم از غیرمسلمانان دریافت کرده‌ایم. علاوه بر این، ما از پوشش رسانه‌ای بین‌المللی قابل‌قبولی هم برخوردار بوده‌ایم. زمان همه‌چیز را مشخص خواهد کرد. ما تنها می‌توانیم مخلصانه تلاش کنیم و موفقیت تنها به خواست خداوند سبحانه و تعالی است.

چگونه ارزش سرگرمی براق با ارزش‌های اسلامی که شما به تصویر می‌کشید سازگار است؟
هالیوود، بالیوود و صنعت موسیقی کار بسیار بزرگی در سرگرم‌ساختن جهان، و هم‌زمان در شکل دادن ذهن جوانان با راه‌های بسیار لطیف، انجام داده‌اند. چرا ما نتوانیم کار مشابهی برای پراکنده ساختن پیام خدای واحد انجام دهیم؟
چرا همیشه داستان‌ها باید سکولار باشند؟ برخلاف عقیده‌ی مشهور،‌ سکولاریزم خنثی نیست. آن هم قواعد خاص خود را داشته و ما امروز در جوامع خود اثرات تأسف‌بار آن را مشاهده می‌کنیم. ما می‌خواهیم که خوانندگان‌مان از یک داستان ماجراجویانه لذت برده و با پیامی مثبت خواندن کتاب را خاتمه دهند. داستان‌ها، نمایش‌نامه و شخصیت‌های ما پیرو رهنمودهای اسلام هستند. ما امیدواریم ان‌شاءالله تعادل را حفظ کنیم.

a

براق از ایمانش انگیزه می‌گیرد

آیا ارزش‌های اسلامی براق، به عنوان یک ابرقهرمان به او انگیزه می‌دهند؟ اگر پاسخ مثبت است، آیا ممکن است نمونه‌هایی را نام ببرید؟
قطعا! براق یا یوسف عبدالله با هویت خود به عنوان یک مسلم احساس راحتی کرده و از فرامین خداوند سبحان پیروی می‌کند؛ بنابراین همه‌ی کارها و افکارش هم معطوف به چیزی است که خداوند سبحانه و تعالی را خشنود می‌سازد.
اما او هم شبیه همه‌ی ماها با چالش‌های مختلفی روبرو شده و تلاش می‌کند که با بهترین روش ممکن آنها را از سر راه خود کنار بزند. او همیشه قبل از درگیر شدن در هر نبردی از خداوند سبحان طلب یاری می‌کند.
او تلاش می‌کند که همسایه‌ای خوب، دوست و الگوی مناسبی برای همه‌ی اطرافیان خود باشد. او نماز خوانده و قرآن را قرائت می‌کند. او دوستانی با عقاید دینی مختلف دارد.

آیا براق برای پیروان سایر ادیان نیز کششی دارد؟ و اگر بله، چگونه؟
الحمدلله ما بازخوردهای بسیار مثبتی از پیروان سایر ادیان داشته‌ایم. اخیرا از ما درخواست شده تا در مسابقه‌ی ابرقهرمانان مسلمان به میزبانی هافینگتون پست شرکت کنیم. البته همیشه کسانی هستند که از هر چیز مرتبط با اسلام متنفرند. به همین دلیل هم ما به شخصیت‌هایی مانند براق «نیاز» داریم.

اگر شما قادر به داشتن قدرتی فراانسانی بودید، این قدرت چه بود و چرا؟
ما همیشه با پرواز کردن شگفت‌زده می‌شویم. من معتقدم که همه‌ی ما در درون خود این میل به پرواز را داریم. تماشای پرواز پرندگان و فرود آمدن آنها به اشکال مختلف تجربه‌ی بسیار فوق‌العاده‌ای است و یکی از نشانه‌های فراوان خداوند سبحانه و تعالی است.

شما در خلق و توسعه‌ی براق چه چالش‌هایی را تجربه کرده‌اید؟ چگونه بر این چالش‌ها فائق آمدید؟
اگر زمان و منابع محدود باشند،‌ تولید محتوای هنری همیشه چالش‌زاست. الحمدلله ما این مشکلات را به بهترین نحو ممکن پشت سر گذاشته‌ایم.
مهم‌ترین عامل پیش‌برنده، مأموریت ما و ایمان به خدای سبحان بوده است. این موضوع حتی در زمانی که برخی چالش‌ها بسیار بزرگ‌تر از حد توان ما به نظر می‌رسند، باعث پیش رفتن ما می‌شود.

چگونه شما و کامل یکدیگر را در کارتان تشویق می‌کنید؟ چه چیزی را در مورد کار کردن با هم دوست دارید؟
کامل برادر کوچک‌تر من است و ما با هم به ایده‌ها و داستان‌ها می‌رسیم. او همچنین به دنبال جنبه‌های تکنیکی و فنی این کار نیز هست. او در کار بازاریابی و پیش‌برد براق در پایگاه‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی و رخ‌دادها و گردهم‌آیی‌های عمومی بسیار مفید بوده است. او کسی بوده که تارنمای رسمی اسپلیت مون آرتز را طراحی کرده و مدیریت می‌نماید.

«ما در آینده‌ی نزدیک این خبر را اعلام خواهیم کرد. دوست دارم که همه را شگفت‌زده کنم! هدف نهایی ما: دیدن براق بر روی پرده‌ی سینما …»

اشاره کردید که شما و کامل علاقه‌تان به پی‌نما و هنر را بعد از منحرف شدنش در زمان تحصیلاتتان بازکشف کردید. این بازکشف/حرکت چه حسی داشت؟
ما از دیدن تمسخر اسلام و مسلمانان در رسانه‌های غالب – چه فیلم، چه خبر و یا حتی پی‌نما – خسته شده بودیم. ما می‌خواستیم که از همه‌ی توان خود برای مقابله با این روند استفاده کنیم. توجه داشته باشیم که خداوند سبحانه و تعالی هر یک از ما را با توانایی‌های خاصی آفریده است. ما باید این توانایی‌ها را به کار گرفته و فراتر از قالب‌ها فکر کنیم.

ما در آینده باید انتظار چه چیزی را داشته باشیم؟
الحمدلله ما برنامه‌های بزرگی برای براق داریم؛ و ان‌شاءالله این برنامه‌ها را در آینده‌ی نزدیک اعلام خواهیم کرد. دوست دارم همه را شگفت‌زده کنیم! هدف نهایی ما: دیدن براق بر روی پرده‌ی سینما، ان‌شاءالله. ما را در دعایتان فراموش نکنید!

منبع: suficomics

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار