تاریخ انتشار :

کلیددار خانه کعبه

کلیددار کنونی کعبه کیست/ قفل‌وکلید کعبه در گذرتاریخ

قفل و کلید درب خانه کعبه، در گذر تاریخ به مرور تعویض شده است، آخرین بار خالد الفیصل، پادشاه سعودی پس از حدود ۶۴ سال قفل و کلید بیت‌الله الحرام را تعویض کرد.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )   به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی صدی البلد، خانه کعبه همواره به عنوان قبله مسلمانان جهان شناخته شده و هر ساله همزمان با موسم حج تمتع و عمره به کانون توجه رسانه‌های جهان تبدیل شده است. اما شاید کمتر کسی در رابطه با کلید خانه کعبه و کلیددار آن چیزی شنیده باشد.
 jamnewsimage13534744

بنابراین گزارش، قفل و کلید در کعبه، طی مرور زمان به علت خرابی و زنگ‌زدگی بارها عوض شده است و آخرین بار توسط خالد الفیصل، پادشان عربستان سعودی در سال ۲۰۱۲ تعویض شد.

نگهداری کلید کعبه به یکی از خاندان‌های مکه به نام «بنی‌شیبه» واگذار شده که بیش از ۱۴۰۰ سال است که کلیددار کعبه هستند.

عبدالقادر الشیبی، بزرگ خاندان بنی‌شیبه در این باره می‌گوید: کلید را در کلیسه مخصوص دست‌دوز در کارخانه مخصوص دوخت پرده کعبه، نگه‌داری می‌کنیم، تا بحال کلید کعبه گم نشده‌ است، فقط یک بار در سال‌های دور، شخصی سعی کرد کلید را بدزد ولی دستگیر و کلید پس گرفته شد.

منابع تاریخی نشان می‌دهد که خلفا و پادشاهان عصر عباسی، عصر ممالیک و عصر عثمانی، این کلید‌ها و قفل‌ها را هنگام ترمیم کعبه یا در مناسبت‌های دیگر برای در کعبه می‌فرستادند.

آخرین کلید و قفل کعبه، در عصر عثمانی به دستور پادشاه عبدالحمید خان سال ۱۳۰۹ هجری ساخته شد که این قفل و کلید تا زمان آل‌سعود بر در ماند تا اینکه در سال ۲۰۱۲ به دستور پادشاه خالد بن عبدالعزیز آل‌سعود سال ۱۳۹۸ هجری تعویض شد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد: ۵۸ کلید ثبت شده برای کعبه وجود دارد که در موزه‌ها نگهداری می‌شود، ۵۴ کلید در موزه سرای «توپقاپی» استانبول، دو کلید در مجموعه نهاد السعید، یکی در موزه لوور باریس و کلید دیگر در موزه هنر اسلامی قاهره موجود است.

منبع: جام نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار