تاریخ انتشار :

روزنامه "السفیر"

تغییر چهره و هویت مکه مکرمه به نام توسعه به کام آل سعود

هر کس مکه مکرمه را زیارت کند، به دنبال مساجد تاریخی و کوچه هایی می گردد که وقایع مهم زندگی پیامبر اسلام (ص)را در صفحه تاریخ ثبت کرده است. در حالی که رژیم آل سعود، تمام انها را به بهانه توسعه، تخریب کرده و در حال تخریب باقی آن است.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) روزنامه “السفیر” در مقاله ای به قلم “علی جواد الامین” نوشت: هر کس مکه مکرمه را زیارت کند، به دنبال بسیاری از مساجد تاریخی و کوچه هایی می گردد که وقایع لحظات مهم زندگی پیامبر اسلام (ص) را در صفحه تاریخ ثبت می کند. این در حالی است که بسیاری از آثاری که به بهانه طرح توسعه مسجد الحرام برای افزایش تعداد زائران تخریب می شود و ناظران معتقدند حفظ میراث تاریخی مانعی در مسیر عملیات توسعه نیست.

حادثه سقوط جرثقیل در مکه مکرمه در سال گذشته پرده از زنجیره تخریب هویت شهر مقدس «مدینه» برداشت و پرسش علما و انجمنهای اسلامی را در مورد فایده تعداد زیادی از پروژه های عظیم و لوکس در مکه را به دنبال داشت؛ طرح هایی که هویت دینی این شهر را تهدید می کند.

مرقد سید الشهداء حمزه بن عبدالمطلب قبل الهدم

مرقد سید الشهداء حمزه بن عبدالمطلب قبل الهدم

خشم فزاینده ای نسبت به بزرگترین طرح توسعه در تاریخ مکه ایجاد شد که میزان نارضایتی در اظهارات، اعتراضها، کتاب ها و مقالات تحقیقاتی خادمان حرمین شریفین در مورد موج توسعه که میراث مکه را جارو می زند، مشخص شد.

«ترکی بن بندر» شاهزاده سعودی مخالف، حمله تندی به حاکمان سعودی نسبت به عملیات توسعه داشته و هدف از چنین طرح هایی را بالا بردن تعداد زائران برای افزایش درآمدهای دولت بر شمرد. وی «ملک سلمان» و شاهزادگان نزدیک او  را به برداشت اموال هنگفتی از این طرح ها از طریق غرامت های به دست آمده از تملک زمین های اطراف دو مسجد مکه و مدینه متهم کرد.

بنا به گفته «ضیاء الدین ساردر» محقق انگلیسی، آل سعود، شهر «مدینه»، محل ولادت پیامبر (ص) را به شهری شبیه «دیزنی لند» تبدیل کرده اند. وی معتقد است: «رژیم آل سعود» اقدام به محو تدریجی تمام آثار گذشته در مکه نموده است». او می گوید شاهد تخریب روشمند قدیمی ترین و مقدس ترین امکان اسلامی یعنی منزل حضرت خدیجه (س) نخستین همسر پیامبر (ص)  پس از اکتشاف آثار آن بوده است.

پس از آغاز مرحله «تخریب مکه» بنا به توصیف ناظران در اواسط دهه نود، بیش از ۹۵ درصد از بناهای متجاوز از هزار سال عمر تخریب شدند. این «پاکسازی معماری» بر اساس موافقت روحانیون درباری صورت گرفت. بر اساس گزارش«لوبوان»، «رهبران فرقه وهابی در مکه و مدینه بر این گمان هستند که این اماکن مردم را از عبادت و پرستش یگانگی خداوند باز می دارند. آنها وقوف در برابر منزلی که پیامبر (ص) در آن متولد شدند را در حد شرک می دانند. به نظر می رسد سفر حج کاملا فشرده و مناسک آن ساده گردد.”

محو آثار پیامبر (ص)

در مکه، منزل محل ولادت پیامبر (ص) واقع در شعب بنی هاشم و نزدیکی حرم تخریب شد و بر جای آن کتابخانه ای بنا شد، حجاج نیز از زیارت ان منع شدند. بهانه مقامات سعودی در این زمینه این بود که هیچ دلیل قاطعی بر قطعیت ولادت پیامبر (ص) در این مکان نزد آنها وجود ندارد. همین طور منزل حضرت خدیجه (س) در قبرستان «جنه المعلاه» و مقبره دهها صحابه و تابعین نیز تخریب شد. منزل محل ولادت حضرت زهرا (س) دختر پیامبر و منزل «حمزه سیدالشهداء»  عموی پیامبر (ص)  و «بیت الأرقم»، مکان نشست های محرمانه پیامبر (ص) و همچنین منزل محل ولادت نوادگان پیامبر، امام «حسن» و «حسین» (علیهما السلام) و قبور شهدای واقع در «معلی» و شهدای «بدر» در راستای طرح توسعه تخریب شدند.

در «مدینه منوره» نیز قبرستان بقیع حذف شد و مقامات سعودی با آدابی که در نظر خود به اصطلاح شرک است مانند تبرک به قبور اولیاء و توسل به آنان مقابله کرد و گنبدهای برخی صحابه را در قبرستان بقیع تخریب کردند. بر اساس گزارش مورخان، توسعه های اخیر مسجد پیامبر (ص) تمام مساحت مدینه منوره در دوره پیامبر (ص) را فرا گرفته است. چهار مسجد از مساجد هفت گانه پیرامون جنگ «خندق»  محو و سه مسجد باقی است.

منبع: شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار