تاریخ انتشار :

هنگ‌کنگ

ایفای نقش مسلمانی در ساختمان‌هایی متروک به نام مسجد + عکس

علاوه بر مساجد، مدارس اسلامی کافی نیز در هنگ‌کنگ وجود ندارد

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  به نقل از پایگاه خبری «Morning Post»، وقت نهار روز جمعه است و ده‌ها مرد مسلمان برای خواندن نماز در زیرزمین تاریک عمارت قدیمی «کای تاک» در خلیج «کولون» هنگ‌کنگ زانو زده‌اند.

نمازخانه عمارت کای تاک تنها یکی از مکان‌های موقت متعددی است که به‌صورت غیر رسمی در سراسر هنگ کنگ سر برآورده‌اند.

در کوچه پشتی، جاییکه زمانی محل تعمیر خودرو بوده اکنون به یک مکان موقت برای ۷۰ خانوار مسلمان ساکن آن ساختمان شده که البته ظرف چند ماه آینده هم تخریب خواهد شد.

بنابر آمارهای دولتی، ۱۰۰ هزار مسلمان در سال ۲۰۰۶ در هنگ‌کنگ سکونت داشته‌اند که شمار آن‌ها اکنون به ۳۰۰ هزار نفر رسیده است.

236252_470

نیمی از آن‌ها اندونزیایی هستند که بیشترین تأثیر را بر افزایش جمعیت مسلمانان هنگ‌کنگ داشته‌اند. مسلمانان چینی نیز حدود ۴۰ هزار و پاکستانی‌ها ۳۰ هزار نفر از جمعیت مسلمانان هنگ‌کنگ را تشکیل می‌دهند. باقیمانده نیز جمعیت‌های کوچکتری از کشورهای مختلف هستند.

گرچه تخمین زده می‌شود که برای هر ۷۰۰ مسیحی در هنگ‌کنگ، یک کلیسا موجود است؛ مسلمانان تنها ۶ مسجد رسمی دارند که ۴ مسجد در جزیره هنگ‌کنگ و دو مسجد در کولون واقع است.

قمر مینهاس، رئیس اتحادیه متولیان صندوق جمعیت اسلامی هنگ‌کنگ که نظارت بر این ۶ مسجد را بر عهده دارد، می‌گوید تنها سه باب از این مساجد به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند و شلوغ می‌شوند. سه تای دیگر در مناطق دور از دسترس مسلمانان هستند و آن‌ها در اوقات کاری نمی‌توانند به این مساجد بروند.

کمبود مساجد برای مسلمانان چاره‌ای نگذاشته جز اینکه آپارتمان‌ها را به مکان عبادت تبدیل کنند.

اماکنی که به اجبار به عنوان مسجد مورد استفاده قرار می‌گیرند، نیز معمولاً کوچک هستند و امکانات لازم و تهویه مطبوع ندارند.

236250_170

کمبود مدارس اسلامی در هنگ کنگ

علاوه بر مساجد، مدارس اسلامی کافی نیز در هنگ‌کنگ وجود ندارد. در این منطقه ۲۹ مدرسه وجود دارد که دانش‌آموزان مسلمان پس از شرکت در مدارس عمومی برای یادگیری قرآن و آموزه‌های قرآنی به این مدارس می‌روند.

مدارس اسلامی به سختی پاسخگوی نیازهای جوانان مسلمان هستند و مسئولان این مدارس ناچار هستند که برای پذیرش علاقمندان شیفت‌بندی کنند که اگر فضای وسیع‌تری داشتند، می‌توانستند نمازگزاران زن را هم بپذیرند و کلاس‌های کودکان را تفکیک کنند.

بعضی از این مدارس به دلیل کمبود جا فقط می‌توانند پذیرای آقایان باشند. 

236253_280

عدم توجه به نیاز مسلمانان برای ساخت مساجد

با وجود نیازهای مسلمانان در هنگ‌کنگ، درخواست‌های آنان برای مساجد بیشتر مورد توجه قرار نمی‌گیرد. آن‌ها مرتباً از مسئولان منطقه درخواست کمک کرده‌اند اما به جایی نرسیده‌اند.

وزارت امور داخلی هنگ‌کنگ در ایمیلی به نهادهای دینی که به عنوان سازمان‌های خیریه فعالیت می‌کنند، اعلام کرده که زمینی برای توسعه خدمات دینی در اختیار آن‌ها قرار خواهد داد، اما توضیح نداده که دولت چگونه مسئله کمبود مساجد را مدیریت خواهد کرد.

البته مسلمانان هنگ‌کنگ می‌گویند که دلیل عدم موافقت با ساخت مساجد، اسلام‌هراسی و احساسات منفی علیه مسلمانان نیست.

236254_201

یوسف یو چیوان، عضو انجمن مسلمانان ‌هنگ‌کنگ می‌گوید: فکر نمی‌کنم که دولت هنگ‌کنگ شرایط ساخت مسجد را به خاطر حوادث پس از ۱۱ سپتامبر سخت گرفته باشد. مردم هنگ‌کنگ شاید به خاطر اتفاقات اخیر نگرش‌های منفی پیدا کرده باشند اما آنقدر شدید نیست. بسیاری از آن‌ها در دوره‌های آموزشی مساجد شرکت می‌کنند تا در مورد اسلام و مسلمانان بیشتر بدانند.

در «سرزمین‌های جدید»(New Territories)؛ یکی از ۴ منطقه اصلی هنگ‌کنگ، که جمعیت مسلمانان آن در حال افزایش است، یک مسجد رسمی هم وجود ندارد. در سال ۲۰۰۶ انجمن مسلمانان هنگ‌کنگ می‌خواستند با خریداری زمینی اقدام به ساخت مسجد کنند که به خاطر کمبود بودجه نتوانستند از این رو به سراغ عربستان سعودی رفتند و عربستان هم در سال ۲۰۰۹ همه هزینه‌ها را قبول کرد اما به دلیل مشکلات اقتصادی و کاهش قیمت نفت عربستان هم از این پروژه خارج شد.

از این رو، مسلمانان هنگ‌کنگ همچنان از مساجد موقت یا ساختمان‌ها و خانه‌های بدون استفاده برای برگزاری نماز جماعت و مراسم‌های عبادی خود استفاده می‌کنند.

236255_700

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار