تاریخ انتشار :

شیخ محمد الامین

امام خامنه‌ای همیشه پیگیر و مراقب شیخ زکزاکی هستند

وی افزود: با توجه به روابط دیپلماتیک ایران و نیجریه من معتقدم دکتر ظریف و ایران می تواند درمان و حتی آزادی شیخ زکزاکی را مطالبه کند زیرا دولت نیجریه هیچ مدرکی علیه شیخ در دست ندارد و همچنین ایشان به پزشک نیاز دارد.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)    انتشار اخبار ناگوار از وضعیت جسمانی شیخ ابراهیم زکزاکی و خانواده ایشان در هفته گذشته موجی از ناراحتی شیعیان جهان را به همراه داشت. در این بین سکوت و بی تفاوتی مجامع حقوق بشری و سازمان های بین المللی و عدم تلاش برای حل مخاصمات و برقراری امنیت در نیجریه موجب ادامه رفتارهای خشونت طلبانه رژیم نیجریه علیه شیعیان این کشور گردیده است.

81883091-70383126

لطفا ضمن معرفی خودتان، در خصوص آخرین وضعیت سلامت شیخ زکزاکی توضیحاتی را بفرمایید؟

اسم من محمد الامین است، اهل نیجریه هستم و یکی از اعضای جنبش اسلامی نیجریه هستم که رهبری آن را شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی بر عهده دارد که از زمان قتل عام زاریا تا کنون یعنی از هشت ماه پیش در بازداشت به سر می برد. درباره سلامت شیخ زکزاکی (باید بگویم) ایشان مورد اصابت گلوله قرار گرفتند. دست و پای ایشان گلوله خورده و یکی از چشمان ایشان در جریان روز قتل عام که ۱۸ دسامبر سال ۲۰۱۵ بود از دست رفته است و چشم دیگرشان نیز آسیب دیده. علت هم این است که ایشان بدون هیچگونه مراقبت پزشکی در بازداشت هستند. فامیل نزدیک ایشان، پسرش، دخترش، برادر و خواهرش و دو خواهرزاده اش (ایشان) را دیده اند. محمد پیگیر ماجرا بوده که چرا هرگونه مراقبت و درمان پزشکی از ایشان دریغ شده است.
پیگیری هایی برای درمان و آزادی شیخ زکزاکی صورت گرفته است؟

مطالبه آزادی و پیگیری وضعیت سلامت شیخ ابراهیم زکزاکی بسیار فراگیر است و دولت را تحت فشار قرار داده و همچنین با توجه به فراگیری کمپین کمیته ی “زکزاکی را آزاد کنید” در سرتاسر دنیا، دولت چاره ای ندارد مگر اینکه (حداقل) وضعیت سلامت شیخ زکزاکی را فراهم کند. آنها باید این کار را کنند زیرا تمام دیپلماتها این را می خواهند مخصوصا ایران.

شما اطلاع دارید که در جریان سفر دکتر ظریف به نیجریه، پیگیری از سوی وزیر امور خارجه ایران برای حل مشکلات به وجود آمده صورت گرفته است؟
من زیاد در جریان نیستم. وقتی ایشان به نیجریه سفر کردند من در ایران بودم و فقط روزنامه ها را خوانده ام که ظریف برای مذاکره درباره ی روابط دیپلماتیک و برای درخواست مراقبت پزشکی از شیخ زکزاکی به نیجریه سفر می کند و همچنین برای پیگیری موضوعات تجاری و اقتصادی با دولت سفر کرده است … اما سود این سفر این است که فضای خوبی ایجاد شده تا شاید ایشان تا قبل از پایان ماه آزاد شوند اما بازهم هیچ اطمینان (قطعی) وجود ندارد.

با توجه به روابط دیپلماتیک ایران و نیجریه من معتقدم دکتر ظریف و ایران می تواند درمان و حتی آزادی شیخ زکزاکی را مطالبه کند زیرا دولت نیجریه هیچ مدرکی علیه شیخ در دست ندارد و همچنین ایشان به پزشک نیاز دارد.

شیعیان ایران از وضعیت شیخ ابراهیم زکزاکی بسیار متاثر هستند، نسبت شیعیان نیجریه با انقلاب اسلامی ایران را در چه می دانید؟

ارتباط ما با ایران بر مبنای دو موضوع است. مبنای این رابطه اقتصادی نیست بلکه اساس ارتباط ما با ایران بر مبنای رهبری امام خمینی است. امام خمینی الگوی قرن حاضر است برای تمام ملت ها و شیخ زکزاکی امام را به عنوان الگوی خود قرار داد. این اولین رابط ما است و دومین رابط نیز ولایت اهل بیت است. این دو موضوعات اصلی هستند. ایران و جنبش (اسلامی نیجریه) رابطه خوبی دارند اما درباره اینکه این رابطه اقتصادی نیز هست یا نه، چیزی نمیدانم.

شیعیان و مردم نیجریه از علاقه مردم ایران به شیخ زکزاکی اطلاع دارند؟

تشکر می کنم از سوالتان. من قدردانی می کنم از کاری که ایرانی ها از زمان قتل عام زاریا درباره شیخ زکزاکی و جنبش او انجام میدهند و به شدت نگران سلامت ایشان هستند. ما حتی فهمیدیم در مشهد تندیس ایشان را ساخته اند. و اینکه ایران و رهبری یعنی امام علی خامنه ای احترام زیادی برای شیخ زکزاکی و کاری که ایشان انجام میدهد در نیجریه قائل هستند. رهبر شما امام خامنه ای فقط رهبر ایران نیستند ایشان رهبر تمام افراد مومن و معتقد هستند و یک رهبر خوب باید همیشه هوای تمام پیروان خود را داشته باشد. ایشان شیخ زکزاکی را خیلی خوب می شناسند و همواره پیگیر و مراقب وضعیت ایشان و خانواده ایشان و فعالیت های ایشان بوده اند و ما به خاطر این مسئله بسیار به ایشان احترام می گذاریم و از ایشان ممنونیم. ما از امام خامنه ای و از مردم ایران مخصوصا افرادی که پیگیر این ماجرا هستند بسیار متشکریم.
آیا دولت نیجریه برای شیخ ابراهیم زکزاکی دادگاهی تشکیل  داده است؟

ما کمیته قانونی و حقوق بشر را داریم و تمام گام های قانونی را برخواهیم داشت. من به خانواده ایشان نزدیکم اما به کمیته قانونی زیاد نزدیک نیستم. کمیته قانونی توسط رهبری پیگیری می شود. من امور مربوط به خانواده و دارایی و دیدارهای ایشان را در دست دارم.

الگوی مدیریت و رفتاری شیخ ابراهیم زکزاکی در نیجریه چه بوده است؟ کمی برای ما تشریح بفرمایید.

شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی الگوی مدیریت خود را از پیامبر مکرم اسلام، امام علی، حضرت زهرا(س) تا فرزند آخرشان حضرت صاحب الزمان (عج) گرفته است. و همچنین در زمان حاضر از رهبری امام خمینی و امام خامنه ای الهام می گیرد. زکزاکی سمبل تواضع، کمال، و رهبری با کیفیت است. زکزاکی هرچیزی را که داشته، جسمش، سلامت و دارایی و خانواده (جنبش) را، همه چیز را فدای راه خدا کرده است درست همان طور که امام خمینی کرده بود.

او هم مانند امام همه چیز را فدای خدا کرد و خدا هم (درعوض) به او قدرت داد تا بتواند سنی های بسیاری را پیدا کند که اعتقاد داشتند زکزاکی می تواند (به شیوه اسلامی حکومت کند) و به همین دلیل حرکت عظیمی به سمت تشیع شکل گرفت. اما موضوعات متناقضی هم وجود دارد. یک پسر چهل سال طول کشید تا شیعه شود اما یک دکتر در عرض سه ماه شیعه شد. بنابراین حرکت از سمت تسنن به تشیع یک حرکت طولانی بود. او متوجه شد هر کاری به بکند، بالاخره جمعیت زیادی هستند که باید کنترل و مدیریتشان کند بنابراین باید برای هرچیزی قانونی قرار دهد. او اینگونه شروع کرد و سپس به دیگران نیز مسئولیت هایی داد.

در مورد ایده تاسیس شهرک سینمایی توسط شیخ زکزاکی در نیجریه توضویح دهید؟

این یکی از چیزهایی است که نشان می دهد او یک رهبر (خوب) است. یک رهبر دیگران را ترغیب به پیروی می کند. او می خواست عثمان دن فودیو و فعالیت هایش را ادامه دهد. عثمان دن فودیو نیز یک رهبر بود که حدود صد سال با روش اسلامی حکومت کرد. (شیخ زکزاکی) در امتداد حکومت عثمان دن فودیو حکومت اسلامی تشکیل داد. او می خواست مردم بدانند اسلام یک نظام (حکومتی) کامل است ومی تواند هرچیزی را اداره کند اعم از اقتصاد و … و به هیچ چیزی خارج از خود نیاز ندارد… این اساس شکل گیری ایده او برای تاسیس شهرک بود. علت دیگرش این بود که او می خواست ماکتی از انقلاب داشته باشد. انقلابی که قبلا یک بار به خوبی امتحان خود را (در زمان عثمان دن فودیو) پس داده است و می تواند دوباره تکرار شود. ریشه ما اسلامی است و غرب تاریخ ما را مخفی کرده. ما می توانیم به قبل و به ریشه خود برگردیم. فیلم خود انقلاب اسلامی را هم می خواست بسازد. اینکه ما برمی گردیم به حکومت اسلامی چیز غریبی نیست  و در ایران این اتفاق افتاده.

با توجه به محدودیت هایی که دولت نیجریه برای شیعیان قائل شده شما چطور مجوز فعالیت گرفتید؟

شهرک سینمایی در واقع به عنوان یک مزرعه (مجوز ساخت گرفت) و ما آن را مانند یک مزرعه ساختیم وحتی مرغ و خروس و … هم آنجا بردیم و در فیلم ها استفاده کردیم. فیلمی که آنجا ساخته شده بود مفهوم خود را از فیلم عمر مختار گرفت که به افراقایی ها می گفت مطمئن باشید اسلام برمی گردد. این همان چیزی بود که شیخ می خواست به مردم بگوید که مطمئن باشید اسلام برمی گردد. او می خواست تاریخ دقیق اتفاقاتی که می افتاد را ثبت کند. او میخواست مردم فیلم های لازم را ببینند که حقیقت را نشان می دهند تا تفکر و رفتارها و نگرش های مردم را لمس کند و دوباره شکل دهد.

در پایان بفرمایید که حرکت جنبش اسلامی در نیجریه در نبود شیخ زکزاکی توسط چه کسانی رهبری و مدیریت می شود؟

جنبش اسلامی درواقع یک پروسه ممتد است بنابراین هیچ چیز نمی تواند آن را متوقف کند. و هیچ چیز نیز متوقف نشده است. مردم هنوز هم می آیند تا به ما ملحق شوند. اکنون شیخ یعقوب یحیی در حال اداره رهبری است. می بینید که رهبری می تواند نماینده داشته باشد. درست مانند مدلی که پیامبر نشان می دهد که موقعیت پیامبر به امام علی منتقل شد. و برای تمام امامان نیز اینگونه بود و حتی بعد از امام خمینی ادامه پیدا کرد. بنابراین شیخ زکزاکی مقصد نیست. حتی اگر او نباشد اما حرکت ادامه دارد.

اما الان هیچ کسی مثل او نمی شود. کسی هست که فعالیت های ایشان را ادامه دهد. شیخ یعقوب یحیی قائم مقام ایشان است اما مثل زکزاکی نمی شود با اینکه مردم پیروی می کنند (اما حرکت ایشان ادامه دارد).

از حضرتعالی برای حضور در این گفت‌وگو تشکر می کنیم

تشکر می کنم از شما برای این فرصت که به من دادید و تشکر می کنم برای حمایت شما از جنبش نیجریه و پیگیری سلامت و وضعیت خانواده ایشان. بسیار ممنونم

منبع:۵۹۸

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار