تاریخ انتشار :

پدرو لازو تورس

۹۹درصد مسلمانان کوبا تازه‌مسلمان‌اند

به نظر این تازه‌مسلمان کوبایی، گسترش اسلام در کوبا و دیگر کشورهای آمریکای لاتین با دشواری روبه‌روست: «ما در تلویزیون، برنامه‌ای خاص یا اخبار مثبتی دربارۀ اسلام نداریم؛ بنابراین خودمان با مردم دربارۀ دینمان گفت‌وگو می‌کنیم.»

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  در کشور کمونیستی کوبا حدود ۱۰هزار مسلمان زندگی می‌کنند که ۹۹درصدشان تازه‌مسلمان هستند.

به گزارش نقل از نونگار (احمد عبدالله زاده منهه) ، این مطلب را احمد آبوئرو، امام جماعت یکی از مساجد کوبا گفت که خود هم تازه‌مسلمان است.

بیشتر مردم کوبا پیرو مذهب کاتولیک هستند. آیین سانتریا، آمیزه‌ای از عقاید مردم آفریقا و حوزۀ کارائیب، نیز در این کشور رواج بسیار دارد.

بر پایۀ گزارش روزنامۀ یواِس‌ای‌تودی، احمد آبوئروی ۴۸ساله، ۱۷ سال پیش در پی آشنایی با زندگی مالکوم ایکس مسلمان شده است. او دربارۀ تصمیم سرنوشت‌ساز خود می‌گوید: «پایبندی به اسلام در ابتدای کار بسیار سخت بود؛ چون باید نگاه به نامحرم، قمار و خوردن شراب و گوشت خوک را کنار می‌گذاشتم؛ درحالی‌که همۀ مردم کوبا این کارها را انجام می‌دهند.» او می‌افزاید: «شبی که مسلمان شدم، خوابم نمی‌برد. می‌دانستم که از فردا زندگی‌ام تا آخر عمر تغییر خواهد کرد.»

به نظر این تازه‌مسلمان کوبایی، گسترش اسلام در کوبا و دیگر کشورهای آمریکای لاتین با دشواری روبه‌روست: «ما در تلویزیون، برنامه‌ای خاص یا اخبار مثبتی دربارۀ اسلام نداریم؛ بنابراین خودمان با مردم دربارۀ دینمان گفت‌وگو می‌کنیم.»

برخی از همسایه‌های غیرمسلمان مساجد کوبا رفته‌رفته حضور مسلمانان را پذیرفته‌اند.

مارلینا باربوسا، خانم ۶۷ساله‌ای که اتاق‌های خانۀ قدیمی‌اش در هاوانا را به خارجی‌ها اجاره می‌دهد، می‌گوید: «درست است که در دنیا حرف‌های منفی بسیاری دربارۀ مسلمانان و به‌ویژه مسلمانان خاورمیانه می‌زنند؛ ولی من از دیدن مسلمانان در کوبا ناراحت نمی‌شوم. همه باید بتوانند در کمال آرامش به دین خود عمل کنند. ما مردم کوبا بسیار آزاداندیش هستیم.»

آبوئرو آشناکردن کسانی مانند باربوسا با اسلام را بخشی از وظیفۀ خود و همۀ مسلمانان می‌داند. او روزهای چهارشنبه و پنجشنبۀ هر هفته، با گروهی از مسلمانان کوبا دشداشۀ سفید می‌پوشد و برای تشریح دین اسلام برای افراد علاقه‌مند، به محله‌های مختلف هاوانا سر می‌زند.

کارلوس مانوئل ۱۷ساله، دانشجوی رشتۀ پرستاری که حالا اسم احمد عبدالسلام را برای خود برگزیده، می‌گوید که بیش از یک سال پیش مسلمان شده است:‌«هر سه برادر من مسیحی هستند؛ البته فعلاً.»

مارتا لینارس گونزالس نیز تازه‌مسلمانی کوبایی است که نام خود را فاطمه گذاشته است. این بانوی ۶۰ساله می‌گوید: «از زمان ورود کریستف کلمب به قارۀ آمریکا، اسلام در فرهنگ کوبا دارای اهمیت بوده است. همراه کلمب، برده‌های مراکشی هم وارد این قاره شدند که خود، بخشی از فرهنگ اسپانیایی هستند.»

پدرو لازو تورس، معروف به امام یحیی، از زمانی یاد می‌کند که مسلمانان انگشت‌شمار کوبا برای برپاکردن نماز جماعت می‌توانستند به خانه‌ای بسنده کنند. با افزایش شمار مسلمانان، نماز جماعت به خیابان‌ها کشیده شد. امام یحیی اکنون رئیس «اتحادیۀ اسلامی کوبا»ست و می‌گوید که شمار کوبایی‌های مایل به مسلمان‌شدن همچنان رو به افزایش است.

وی اکنون در محوطۀ بیرونی مسجدی فعالیت می‌کند که در سال ۲۰۱۵ با سرمایه‌گذاری رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، افتتاح شده است. این مسجد در بخش قدیمی هاوانا، در کنار موزه‌ای اسلامی معروف به «خانۀ اعراب»، واقع شده و قرآن‌های نفیس با ترجمۀ اسپانیایی را در خود جای داده است.

اشتراک گذاری :


  1. ناشناس گفت:

    خیلی خوب

  2. غلامرضا صوفی گفت:

    خیلی خوب

آخرین اخبار