تاریخ انتشار :

المنشاوی

خانواده «منشاوی‌» و ارثیه‌ای به بهای عظمت قرآن

تلاوت قرآن در خانه منشاوی‌ها به منزله رشته‌ای ناگسستنی است؛ از سید تائب المنشاوی، پدربزرگ این خاندان گرفته تا صدیق محمود، کوچکترین شاخه از شجره خانواده، جملگی پاسدار ارثیه‌ای گرانبها هستند به بهای عظمت قرآن.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)   تلاوت قرآن در خانه منشاوی‌ها به منزله رشته‌ای ناگسستنی است؛ از صدیق السید تائب المنشاوی، پدربزرگ این خانواده سوهاجی که نگارش قرآن را با خط خود آغاز کرد، گرفته تا شیخ صدیق المنشاوی، قاری برحسته قرآن، احمد، برادر صدیق، محمد صدیق المنشاوی و همچنین دو برادر دیگرش احمد و محمود و در آخر صدیق محمود، کوچکترین عضو این خانواده جملگی شاخه‌های درخت تنومند قرآنی خانواده المنشاوی هستند که ارثیه‌ای گرانبها را به بهای عظمت قرآن پاسداری می‌کنند.

213533_821

در این گزارش بر آن هستیم تا جزئیات بیشتری از زندگی مهمترین افراد این خانواده قرآنی که از موهبت خدادادی صوت‌های نیکو برخوردار بوده‌ و از آن تا کنون ۲۰ قاری قرآن متولد شده است، در اختیار علاقمندان قرار دهیم.
صدیق المنشاوی:
213452_990

صدیق السید تائب المنشاوی، در تاریخ ۲۰ آوریل ۱۸۹۸ در مرکز المنشاه استان سوهاج متولد شد. قرآن برای این خانواه اهل مصر علیا غریب نبود، چراکه پدر صدیق یعنی شیخ تائب، خوشنویس قرآن بود و همچنان نسخه خطی او در کتابخانه سوهاج محفوظ مانده است. صدیق المنشاوی قرآن را به کمک پدر در سن ۹ سالگی حفظ کرد و پس از آن در تمام محافل قرآنی مصر علیا دعوت می‌شد و تلاوت می‌کرد. او جزء نخستین قاریانی بود که توانست به قرائت‌های ده‌گانه قرآن مسلط شود و شهرت بیشتری در مصر علیا کسب کند. صدیق المنشاوی در مارس ۱۹۸۴ دار فانی را وداع گفت.

أحمد السید تائب المنشاوی:
213480_634

احمد السید تائب المنشاوی، برادر شیخ صدیق همواره او را در برنامه‌های مختلفی که به‌منظور قرائت قرآن دعوت می‌شد، همراهی می‌کرد. او صوت دلنشینی داشت و همین خوش‌صدایی باعث شد تا سفرهای متعددی هم به خارج مصر داشته باشد گرچه که خودش تمایل زیادی به این سفرها نداشت تا اینکه از سوی ملک فاروق، پادشاه وقت مصر برای قرائت قرآن در قصر عابدین دعوت شد. شیخ احمد این دعوت را اجابت کرد و در زمانی مشخص قرائت خود را انجام داد؛ اجرائی فوق‌العاده که پیش از آنکه به پایان برسد، هوش از سر حاضران در این محفل برد و ملک فاروق را با این چالش مواجه کرد که چگونه در محفلی که قرآن با این زیبایی تلاوت می‌شود، قلیان تعارف می‌شود؟! چرا که این عمل با طبیعت قرآن همخوانی نداشت؛ لذا همانجا دستور داد پس از این دیگر در هنگام تلاوت قرآن هیچ قلیانی استفاده نشود؛ دستوری که شیخ احمد را بر آن داشت تا از ملک فاروق بخواهد این حکم در تمام قهوه‌خانه‌های مصر نیز اجرایی شود.

محمد صدیق المنشاوی:
213484_906

در سال ۱۹۲۰ شیخ صدیق السید تائب المنشاوی، صاحب نخستین فرزند پسر خود به نام محمد شد. او این نام را تیمناً به نام پیامبر اکرم(ص) انتخاب کرد تا بتواند وارد وادی قرآن شود و سیر و سلوک قرآنی پیدا کند. محمد در ۸ سالگی قرآن کریم را حفظ کرد و پس از اجراهای متعدد در مصر علیا شهرت و آوازه‌اش به خارج این منطقه نیز رسید؛ او در همین حین شروع به فراگیری قرائت‌های دهگانه قرآن با کمک دو استاد یعنی محمد ابوالعلاء و محمد السعودی در قاهره کرد. سپس به المنشاه بازگشت و بار دیگر پدر و عموی خود را در محافل قرآنی شبانگاهی همراهی کرد. تا اینکه در یکی از شب‌های سال ۱۹۵۲ در استان سوهاج برای اجرای تک نفره دعوت شد و از این برنامه به بعد بود که محمد صدیق، اسم و رسمی یافت و شهرتی کسب کرد.
شیخ محمد صدیق المنشاوی نشان‌های افتخار متعددی را از کشورهای مختلفی چون اندونزی، سوریه، لبنان و پاکستان دریافت کرده و علی‌رغم ابتلا به بیماری تصلب شرایین در سال‌های آخرین عمرش که پزشکان او را از تلاش بیش از حد و به خصوص فشار بر حنجره باز داشته بودند، دست از قرائت قرآن نکشید و برنامه‌های خود را تا آخرین روزهای زندگی‌اش ادامه داد. او در ۲۰ ژانویه پس از آنکه مدت مدیدی را با بیماری خود دست‌و‌پنجه نرم کرد، در سن ۴۹ سالگی دار فانی را وداع گفت تا در عمر با عزت خود مفتخر به قرائت در ۱۵۰ محفل قرآنی و نیز ضبط صوت خود از قرائت قرآن برای رادیو شود.
أحمد صدیق المنشاوی:
213494_862
احمد صدیق المنشاوی برادر کوچک محمد است. او در آوریل سال ۱۹۳۰ دیده به جهان گشود و قدم در مسیر قرآنی خانواده گذاشت. احمد، صوتی نیکو داشت تا جایی که برخی اعیان قاهره با تعیین دستمزدی برایش از او خواستند به امر تدریس قرآن بپردازد. احمد در مارس ۱۹۴۷ در عنفوان جوانی طی حادثه‌ای دردناک قبل از آنکه حتی صوتی از او ضبط و ثبت شود، دار فانی را وداع گفت.
محمود صدیق المنشاوی:
213495_766
محمود صدیق المنشاوی سومین پسر صدیق السید تائب المنشاوی است. او در ۳۰ اکتبر ۱۹۴۳ متولد شد و مانند دیگر اعضا قدم در راه قرآن گذاشت. محمد، پدر خود را در محافل مختلف قرآنی و برنامه‌‌های انس شبانگاهی با قرآن همراهی می‌کرد و کم کم علاقمند به قرائت قرآن شد. ۸ ساله بود که کل قرآن را حفظ کرد و درحالی که جوان بود وارد رادیو شد و نخستین برنامه قرائت رادیویی خود ارائه کرد؛ جالب است که بدانید کمیته رسانه در ابتدا به‌خاطر نسبت نزدیکی که او با محمد منشاوی‌ داشت به او گفت که اجرای رادیویی، موروثی نیست لذا سؤالات زیادی را در مصاحبه نخست خود با محمود پیرامون تجوید قرآن مطرح کردند به‌گونه‌ای که تعداد پرسش‌ها به ۳۰ سؤال رسید و وی همه را با موفقیت پاسخ داد و به‌عنوان یکی از قاریان برجسته رادیو مطرح شد و در حال حاضر قرائت وی از کل قرآن که در استدیوی رادیو ضبط شد در دسترس است.
در ابتدای کار، محمود قرآن را بسیار شبیه شیخ محمد المنشاوی تلاوت می‌کرد تاجایی که شنوندگان سخت متوجه تفاوت این دو از هم می‌شدند لذا مصمم شد تا سبک خاصی از خود را برای قرائت قرآن عرضه کند؛ سبکی که همچنان مصری‌ها در سراسر این کشور به‌ویژه در استان‌های مصر علیا تقلید می‌کنند. وی با بیش از ۷۳ سال سن، تا کنون به‌منظور اجرای برنامه‌های قرآنی به کشورهای مختلف عربی و غربی سفر کرده است.
صدیق محمود صدیق المنشاوی:
213496_114
صدیق محمود المنشاوی در ژانویه ۱۹۷۴ در شهر قاهره دیده به جهان گشود. اگرچه او پسر بزرگ نبود اما پدر تصمیم گرفت تا نام پدربزرگ قاری را در کنار اسم او بیاورد تا بدین ترتیب نام پدربزرگ آن‌ها در خانواده قرآنی منشاوی امتداد یابد.
پدربزرگ صدیق، عشق به قرآن را در همان اعوان کودکی در نوه خود دید لذا او را برای یادگیری احکام تجوید و قرائت نزد برخی اساتید بزرگ سوهاج فرستاد و صدیق توانست در سن ۱۰ سالگی حافظ کل قرآن شود. او تحصیلات خود را نیز در دانشکده زبان و ادبیات عربی دانشگاه عین شمس ادامه داد و زبان‌های دیگری چون انگلیسی، آلمانی و فرانسوی را هم فراگرفت. از این رو به کشورهای مختلف اروپایی نیز سفرهای زیادی داشته است.
همانگونه که شیخ صدیق دو پسر خود را به قرائت قرآن تشویق کرد، محمود نیز پسر خود، صدیق را در برنامه‌های قرآنی همراهی می‌کرد؛ تا اینکه در یکی از همین محافل در حالی که صدیق ۱۱ سال بیشتر نداشت، استاد محمود المنشاوی از اجرای او هیجان زده شد و اطمینان خاطر پیدا کرد که دلبستگی به قرآن از خاندان آن‌ها جدا نخواهد شد.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار