تاریخ انتشار :

کومور

از شیعیان کشور کومور چه میدانید؟

جمهوری اسلامی ایران نیز برای آموزش و تقویت مسلمانان، اقدام به راه اندازی دفاتر جهاد سازندگی، کمیته امداد و هلال احمر نموده است که با ارائه خدمات بهداشتی و آموزشی در صدد فقرزدایی از مردم محروم کشور کومور هستند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) ایرانیان با مهاجرت به آفریقا ـ و از جمله مجمع الجزایر کومور ـ در قرن هفتم میلادی باعث آبادانی و رونق تجاری این بخش از  اقیانوس هند شدند. همچنین دین اسلام برای اولین بار توسط مردمانی از سواحل خلیج فارس و از جمله بازرگانان شیرازی به مردمان این جزیره ارایه شد.

تحقیقات میدانی پژوهشگران در جزایر کومور ـ بخصوص در “جزیره آنژوان” ـ نشان می‏دهد که در طی هزار سال گذشته “شیرازی‏ها “با سفر به جزایر کومور با ساختن مساجد و آبادی روستاها و گسترش تجارت، سابقه خوبی از خود در اذهان مردم باقی گذاشته‏اند بطوریکه امروزه افرادی که می‏خواهند نسب برتر خود را نشان دهند خود را وابسته به خاندان شیرازی ها و سادات می‏دانند.

بر اساس همین ریشه تاریخی، امروز نیز مردم آنجا به” سادات” احترام می گذارند و حتی در نشان ملی کومور و نشان نیروهای مسلح آن کشور سمبلی موسوم به” دستان فاطمه “وجود دارد که بنا بر اظهارات دولتمردان همواره از کشور و مردم کومور محافظت می کرده است.

شکوفه‏ها

کشور کومور در نیم قرن اخیر به عنوان کشوری «کودتاخیز» در عرصه جهانی و منطقه‏ای مطرح بوده است و مزدور فرانسوی «باب دونارد» با حمایت دستگاه‏های نظامی وجاسوسی فرانسه چندین تن از رؤسای جمهور مجمع الجزایر کومور را در سالهای اخیر به قتل رسانده یا تبعید کرده است. لذا قطعنامه های اتحادیه آفریقا در خصوص لزوم بازگشت روند صلح وثبات به جزیره، با واکنش نظامی این اتحادیه و کشورهای همسایه برای برقراری ثبات در این کشور همراه بوده است.

موج نوین گرایش به تشیع در کومور با به قدرت رسیدن رییس جمهور «استاد احمد عبدالله سامبی» ایجاد شد. این موج بیشتر در قشر دانشجو و طلابی بوده است که سال‏ها در مدارس علمیه وابسته به سعودی و لیبی مشغول به تحصیل بوده‏اند.

استاد عبدالله با تأسیس حوزه علمیه امام صادق (ع) اقدام به جذب جوانانی نموده است که برخی از آنها سالها در کشور لیبی تحصیل و طرفدار وهابیت بودند و امروزه با پیوستن به مذهب حقه تشیع در راستای معرفی فرهنگ اهل بیت علیهم السلام فعالیت می کنند و علل گرایش خود به تشیع را مبانی عقلانی و معارف اسلامی و پاسخ پیدا کردن به نیازهای خود و در جامعه می‏داند. شخصیت رییس جمهور کومور که از دوستداران اهل بیت علیهم السلام می باشد در رشد موج اخیر گرایش به تشیع در جزیره آنژوان مثمر ثمر بوده است و جوسازی فرقه های وابسته به وهابیت تاثیری در این موج حق‏طلبی نداشته است.

جمهوری اسلامی ایران نیز برای آموزش و تقویت مسلمانان، اقدام به راه اندازی دفاتر جهاد سازندگی، کمیته امداد و هلال احمر نموده است که با ارائه خدمات بهداشتی و آموزشی در صدد فقرزدایی از مردم محروم کشور کومور هستند.

منبع: http://shiafrica.blogfa.com/

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار