تاریخ انتشار :

ره یافته ای از کشور ژاپن؛

گزارشی از مسلمان شدن یک مهندس ژاپنی در اصفهان

وی که پس از ۶ سال مطالعه، دین بودائی را محدود و بی ثمر ذکر می کرد گفت: قرآن راهنمای هر بشر است و امامان رهبران من هستند و من با تمام نیرو در راه قرآن کوشش خواهم کرد تا ذهنیات غلط مردم ژاپن را نسبت به مردم ایران و اسلام پاک کنم

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  به نقل از ندای اصفهان، ۲۵ آبان ماه سال ۱۳۷۴ جوانی محقق و پژوهشگر از کشور ژاپن به نام آقای مهندس سو میاکی (SO. MIYAKI) به مدرسه و کتابخانه تخصصی حضرت ولی عصر (عج) اصفهان مراجعه نمود و با طرح سؤال ها و استماع جواب هایی در ارتباط با اسلام و معرفت خداوند متعال، متحول شده، با ایمان آوردنش به اسلام و مکتب اهل بیت (ع) باعث تقویت قلوب مؤمنین و روشنگری افکار نسل جوان گردید.[۱]

داستان این محقق رهیافته جالب و سازنده است، زمانی که ابرطاغوت ها بر اسلام عزیز یورش می برند و آئین مقدس ما را مسیر انحطاط و ارتجاع و تخدیر و عقب گرد می نامند مسلمان شدن یک مهندس ژاپنی (بودائی) که به گفته ی خودش شش سال پیرامون ادیان مختلف تحقیق کرده، جایگاه رفیعی برای بیان در جهت نشان دادن عظمت اسلام دارد.

نحوه تشرف و زندگی این رهیافته به قلم حجت الاسلام سید محمود بحرالعلوم میردامادی در جزوه ای در همان سالها به چاپ رسید که برای اولین بار توسط پایگاه خبری تحلیلی ندای اصفهان در فضای مجازی منتشر می شود. البته اصل خبر تشرف ایشان در روزنامه کیهان مورخ ۱۳ آذر ۱۳۷۴ نیز به چاپ رسیده است که آن نیز در انتهای همین متن قابل مطالعه است.

 

اولین دیدار

مهندس مذکور را چهارشنبه شب ۲۴/۸/۷۴ در دفتر مرکزی مدرسه و کتابخانه تخصصی حضرت ولی عصر (عج) که در بحث کلام و عقائد اسلامی به ویژه مسائل مربوط به حضرت مهدی (عج) فعالیت دارد ملاقات نمودم.

او خودش را این چنین معرفی می کند:

من سو میاکی از کشور امپراتوری ژاپن هستم و حدود ۲۶ سال سن دارم، پدرم استاد دانشگاه و مادرم کارمند یکی از ادارات می باشد و یک خواهر و یک برادر دارم که هر دو دانشجو می باشند. من حدود شش سال در ادیان آسمانی تحقیق کرده ام، تحصیلاتم را در رشته مهندسی کامپیوتر تمام نموده و فعلاً در حال تحقیق می باشم. مذهب من بودائی است. علت اینکه درباره اسلام به تحقیق پرداخته ام این است که دولت آمریکا بسیار علیه اسلام تبلیغ کرده و می کند لذا کنجکاو شدم تا بفهمم اسلام چیست و چه می گوید. من تا به حال از کشورهای هند، چین، عربستان، عراق، ترکیه و کشورهای اروپائی دیدن کرده ام و بعد از سفر به ایران به پاکستان می روم. [۲]

بحث آن شب:

بعد از اینکه آقای سو میاکی خود را معرفی نمود بحث چهارشنبه شب خود را که درباره ی حضرت مهدی (عج) می باشد به بحث پیرامون: ماتریالیسم، اسلام و بودائیت تغییر دادم.

چون آقای میاکی خواهان بود بیشتر از اسلام و مذهب تشیع بداند و طریق خداشناسی را از دیدگاه اسلام دریابد همان طور که در جزوه ی «استقبال خورشید»، خودش گفته و از بودائیت گله کرده (که در ارائه ی راه رسیدن به خداوند ناتوان است)؛ از این تعبیر او فهمیدم او دنبال گمشده ای می گردد پس باید درباره ی خداشناسی اسلام برای او می گفتم. بر این اساس گفتم:

ماتریالیسم را غرق شدن در غرائز و تمایلات است و بودائیت راه کشتن غرائز، ولی اسلام به عنوان یک مکتب جامع و آگاه به همه ابعاد جسمانی و روحانی بشر، نه با این موافق است و نه با آن همراه.

یعنی نه نفی معنویت (ماتریالیسم) و غرق شدن در غرائز و شهوات را می پذیرد و نه بودائیت و کشتن تمایلات را امضاء می کند.

اسلام مکتب کنترل نفس و پاسداری قلب است و به پیروانش تقوای جوارحی و قلبی را دستور می دهد.

اسلام ضمن اینکه به ابعاد مادی و جسمانی بشر توجه داشته و صحیح ترین و دقیق ترین برنامه ریزی های مادی و اقتصادی را ارائه داده، بیشترین همّش بر روحانیت و معنویت انسان بوده و به این بُعد به دیده ی «اصل» و «هدف» می نگرد.

اسلام آئین گوشه گیری و ترک کار و فعالیت های اجتماعی نیست و اکیداً، رهبانیت را ممنوع می داند.

14

لا رهبانیۀ فی الاسلام[۳]

مکتب ما با برنامه ی یوگائیت (قطع رابطه با جهان و ترک ارتباط با جهانیان و انجام ریاضت های سخت جسمانی و کنترل نفس کشیدن و…) مخالف است، (و رابطه انسان و جهان را از نوع رابطه کشاورز و مزرعه و سوداگر با بازار و تجارت می داند) و…[۴]

رهبر ما حضرت علی (ع) عاصم بن زیاد را که دوری از دنیا گزیده بود مورد سرزنش قرار داد و او را از گوشه گیری و فعالیت نکردن برای زندگی باز داشت. [۵]

قرآن کریم می فرماید:

«بگو چه کسی حرام کرده است زینت و روزی های پاکیزه ای را که خداوند برای بندگانش مقرّر فرموده است».[۶]

حضرت امام محمد باقر (ع) به فرزند گرانقدرش می فرماید: «خود را از خسته شدن و کسالت دور دار زیرا این دو، کلید هر شرّی می باشد»[۷].

و حضرت سجاد (ع) در دعای ابوحمزه ثمالی از کسالت و کاهلی و ترسویی و غفلت و تهیدستی به خداوند پناه می برد.

و اضافه نمودم:

مطلبی که باید یادآور شوم این است که اسلام زندگی مادی و تلاش اقتصادی را برای آخرت و مقدمه معنویت معرفی می کند.

و به تعبیر بهتر، اسلام به مادیات به چشم مقدمه معنویات می نگرد و با روش اصالت اقتصاد و طریق نفی ماوراء طبیعت و انکار معنویات مخالف است.

آن شب بحثمان در پیرامون همین موضوع که خلاصه ای از آن را نوشتم به پایان رسید و چند دقیقه ای دل سوختگان فراق حضرت مهدی (عج) به توسل پرداختند و اشعاری به یاد آن حضرت خواندند.

آقای سو میاکی آن شب در دفتر مدرسه و کتابخانه برای استراحت ماند.

یکی از مترجمان از او مطلبی می پرسد، آقای سو میاکی می گوید: فعلاً با من حرف نزنید می خواهم به مطالب ایراد شده در مجلس فکر کنم (به قول آن مترجم) تا صبح نشسته و به فکر مشغول بوده است.

صبح روز پنج شنبه به دیدار او رفتم و او را مسرور و سرحال یافتم با اینکه شب نخوابیده و بر سر دو راهی حق و باطل و نور و ظلمت فکر می کرده است.

با او گرم گرفتم و با اخلاق اسلامی با او رفتار کردم.

گفتم: بحث دیشب را چگونه یافتی؟

گفت: خوب بود.

گفتم: آیا درباره ی شناخت بیشتر اسلام، سؤال داری؟

تشکر کرد و گفت: درباره ی خداشناسی برایم بگویید. نزدیک ترین و صحیح ترین راه خداشناسی چیست؟

دیدم سؤالش مقدس و بزرگ است؛ چون گفته اند: «برتری علم (و گفتار) به برتری موضوعش می باشد»، و آقای میاکی از خداشناسی سؤال کرده بود.

با وقت کمی که داشت (چون می خواست به پاکستان برود) چه می توانستم بگویم؟! در باطن رو به مصباح هدایت و سفینه ی نجات امام حسین (ع) نمودم و از آن امام بزرگ مدد گرفتم.

گفتم: چون از نزدیک ترین راه خداشناسی پرسیدی، خواهانم تو را به مکتب عرفان امام حسین (ع) سیر دهم و از آن حضرت مطالبی برایت بگویم.

تا اسم امام حسین (ع) را بردم مؤدب نشست و گفت: من امام حسین (ع) را می شناسم و به کربلا هم رفته ام.

گریه ام گرفت و پیش خود گفتم: ای فرزند زهرا (ع)! ای امام آزادگان و پیشوای شهیدان! چه کرده ای که همگان تو را به خیر می شناسند و در برابر نامت فروتنی می کنند؟!

امیدم زیادتر شد چون گفت با چراغ هدایت آشنا هستم.

می دانید هرکه به امام حسین (ع) نزدیک بشود به هدایت و معرفت الله نزدیک شده است.

گفتم: در دعای عرفه، امام حسین (ع) به خداوند عرض می کند: تو کی غایب بودی که محتاج دلیل باشی؟!

(متی غبت حتی تحتاج الی دلیل)

و توضیح دادم انسان در اثر تقوا و کنترل نفس و غلبه بر هوی پرستی و انجام وظائف اسلامی به مرحله ای از کمال و معرفت می رسد که برای اعتقاد به وجود خداوند محتاج دلیل نمی باشد و با چشم دل او را می بیند و با قلبش به او گواهی و شهادت می طلبد.

و اضافه کردم:

مکتب ما برهانی است، در اصول و فروعش برهان اقامه می شود، در باب خداشناسی هم برهان و استدلال داریم، و کلاس بالاتر از آن شهود و نورانیت

«کیف یستدل علیک بما هو فی وجوده مفتقر الیک…»

خلاصه مقداری در باب معرفت الله از دیدگاه امام حسین (ع) در بُعد نظری آن صحبت کردم و کمی هم در انقلاب عاشورا که بُعد عملی درس عرفان اوست سخن گفتم.

آقای میاکی با دقت مطالب را گوش داد به خصوص که یکی از مترجمان، ترجمه ی عبارات دعای عرفه امام حسین (ع) را به انگلیسی با صدای جاذب خواند و مجلس حالت نیایش و دعا به خود گرفت.

مجموعاً این محقق ژاپنی با مطالعات قبلی، هم منطق اسلام را درباره ی دنیا و آخرت و بعد مادی و معنوی انسان شنید، و هم مودّت و اشک شیعه را در فراق امام زمانش دید، هم از برهان (و قال) مطلع گردید و از از بُعد عرفان واقعی مکتب اهل بیت (ع) (وحال) نسیمی به او وزید.

ارتباط شیعه را با عالم معنویت درک کرد و دید که شیعه رهبر زنده ی برازنده ای دارد، چنان رهبرش و به تعبیر بهتر، پدرش را صدا می زند و یابن الحسن می گوید که گویی مقابلش نشسته است.

در این حال به عنایت الهی آقای میاکی، قلم به دست گرفت و طیّ نامه ای قرآن را «MAP» نقشه؛ و ائمه (ع) را راهنمایان آن نقشه معرفی کرد.

بعد از این نوشته اظهار داشت می خواهم اسلام را به عنوان دین خود انتخاب نمایم.

حدود ساعت ۵/۱۰ صبح روز پنج شنبه ۲۵/۸/۷۴ بود که این مهندس و محقق ژاپنی بعد از سال ها تحقیق با گفتن شهادتین و شهادت به امامت ائمه (ع) به گروه رستگاران و فرقه ی ناجیه پیوست و به دلیل علاقه مندی که به رهبر کبیر انقلاب اسلامی (ره) داشت نام روح الله را برای خودش انتخاب نمود.

ضمن تبریک و گرامی داشت تشرف این ره یافته ی ژاپنی می گویم این انتخاب او اتمام حجتی است برای گمشدگان وادی الحاد و بی دینی و ره پیمایانِ راه غرور و خودبینی؛ و کلاس درسی است برای نسل جوان و امیدهای آینده ی ایران، که بدانند اسلام و تشیع مقبول متفکران جهان و محققان عالم است، البته اگر بتوانیم خوب ارائه دهیم و با آراء بشری، راه التقاطیان را نپیماییم.

«والسلام علی من اتّبع الهدی»/ سید محمود بحرالعلوم میردامادی

کیهان-600x1023

ضمیمه روزنامه کیهان (ویژه استان اصفهان)

(در تاریخ دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۷۴- ۱۱ رجب ۱۴۱۶)

فوق مهندس کامپیوتر ژاپنی

پس از ۶ سال تحقیق مسلمان شد

اصفهان– خبرنگار کیهان:

یک فوق مهندس کامپیوتر ژاپنی پس از ۶ سال تحقیق و بررسی پیرامون دین مبین اسلام در محضر حجت الاسلام بحرالعلوم میرداماد مسئول کتابخانه و مؤسسه تخصصی آثار حضرت ولی عصر (عج) اصفهان، به دین اسلام مشرف شد.

به گزارش خبرنگار ما آقای «سو میاکه» ۲۶ ساله دارای مدرک فوق مهندسی کامپیوتر دانشگاه توکیو، اهل شهر توماهاشی ژاپن از ۶ سال پیش کار تحقیقی خود را پیرامون ادیان مختلف آغاز کرده و پس از کسب اطلاعات کامل از اسلام و همچنین زندگی پیامبر اکرم (ص) و دوازده امام (ع) اسلام را به بودائی ترجیح می دهد.

حجت الاسلام بحرالعلوم میرداماد با اشاره به اینکه نامبرده با تمایل زیاد در جلسه تحقیقی آثار حضرت امام زمان (عج) شرکت نمود و اطلاعات کافی در مورد ائمه معصومین علیهم السلام داشت اظهار کرد: آقای (سو) که در یک خانواده کاملا فرهنگی بزرگ شده و پدرش پروفسور است و مادرش مسئولیت یکی از بزرگترین کتابخانه های دانشگاه ژاپن را به عهده دارد به همراه یکی از برادران در جلسه ما (مهدیه میرداماد) شرکت نمود و بعضی از ابهامات خود را با طرح سؤال برطرف نمود و در نهایت با خواندن شهادتین به آغوش اسلام (اثنی عشری) شیعه پناه آورد و نام (خمینی) را به خاطر علاقه زیاد به ایشان برای خود برگزید.

«سو» در مورد گرایش خود به اسلام به خبرنگار ما گفت: از ۶ سال پیش با خواندن کتب مختلف در مورد ادیان و همچنین رهبران دینی به این نتیجه رسیدم که اسلام مکتب خودسازی و قرآن هدایت کننده بشر است. لذا خیلی علاقه مند شدم که مسلمانان ایران را از نزدیک ببینم، اما به خاطر تبلیغات سوئی که توسط استکبار علیه اسلام و ایران در ژاپن می شد خیلی وحشت داشتم به ایران سفر کنم. که با کسب اطلاعات در این مورد نیز با پشت سر گذاشتن موانع و مشکلات از طریق پاکستان وارد شهر مشهد شدم و برخورد مردم مهربان ایران تمامی تخیلات و ابهامات سوء را برایم برطرف ساخت.

وی در خصوص مشکلات ناشی از سفر به ایران گفت: ژاپن به من ویزا نداد که مستقیما به ایران سفر کنم و کشورهای تایوان و چین نیز در این مورد خودداری کردند و ناگزیر با تحمل مشکلات موفق شدم از طریق پاکستان روانه ی ایران شوم.

وی افزود برای رسیدن به مقصود ابتدا شهرهای مشهد، تهران، قم، شیراز، کرمان و یزد را از نزدیک مشاهده کردم و با مردم آن به گونه ای برخورد داشتم به طوری که علاقه خاصی به این کشور پیدا نمودم. مساجد آن مرا تحت تأثیر قرار داد و لذا عشقی که به اسلام و خمینی در وجودم احساس کردم به اصفهان سفر نمودم تا موفق شدم در جلسه تحقیقی آثار حضرت امام زمان (عج) در محضر آقا و دوست خودم (میرداماد) به تکامل برسم.

وی که دین بودائی را محدود و بی ثمر ذکر می کرد گفت: قرآن راهنمای هر بشر است و امامان رهبران من هستند و من با تمام نیرو در راه قرآن کوشش خواهم کرد تا ذهنیات غلط مردم ژاپن را نسبت به مردم ایران و اسلام پاک کنم. شایان ذکر است نامبرده پس از تشرف به اسلام بر سر مزار حضرت امام خمینی (ره) حضور یافته و اشک شوق می ریخته است.

***

[۱] – اصل خبر در روزنامه کیهان تاریخ ۵/۹/۷۴ و کیهان ویژه اصفهان ۱۳/۹/۷۴ چاپ و درج شده است.

[۲] – نقل از جزوه ی استقبال خورشید، صفحه ۲۰

[۳] – سیری در نهج البلاغه، شهید استاد مطهری، صفحه ۲۱۵

[۴] – سیری در نهج البلاغه، شهید استاد مطهری، صفحه ۱۶۷

[۵] -نهج البلاغه فیض الاسلام، صفحه ۶۶۴

[۶] -اعراف : ۳۲

[۷] -مواعظ العددیه : ۵۷۵

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار